اجرای روف گاردن تهران

بیشتری اشخاصی که دارای ساختمان ویلایی و مسکونی هستند و دوست دارند طبیعت را به پشت بام خود بیاورند، اقدام به طراحی و اجرای روف گاردن تهران می کنند. اجرای روف گاردن تهران شامل مراحلی است که با اجرای تاسیسات روف گاردن شروع شده و با تجهیزات روف گاردن به اتمام می رسد.

طراحی و اجرای روف گاردن تهران توسط شرکت های زیادی انجام می شود. اما داشتن مجوزها و تجربیات لازم برای اجرای روف گاردن بسیار حائز اهمیت است. شرکت ال گرین مجری طراحی و اجرای روف گاردن تهران است.

اجرای روف گاردن تهران نیازمند علوم معماری، عمران، طراحی صنعتی، فضای سبز، ساختمان، دکوراسیون و … است. همچنین علاوه بر اجرای روف گاردن تهران، روف گاردن در شهرهای بزرگ دیگر مانند اصفهان، مشهد، شیراز، قم و … نیز انجام می شود.

اجرای روف گاردن در تهران بیشتر در مناطق شمال شهر مانند ولنجک، زعفرانیه، نیاوران، کامرانیه، فرمانیه، قیطریه، اقدسیه و پس از آن مناطق غربی تهران مانند سعادت آباد و شهرک غرب می باشد. همچنین روف گاردن در مناطق دیگر تهران با توجه به ارزش افزوده زیاد آن در حال گسترش می باشد.

Design and implementation of Roof Garden in Tehran

خرید و اجرای روف گاردن تهران باید به صورت اصولی انجام شود چرا که اجرای روف گاردن تهران باعث ایجاد رطوبت می شود و اگر لایه ها و اجزای روف گاردن به درستی اجرا نشده باشد ممکن است به سقف ساختمان آسیب بزند. اجرای روف گاردن تهران باید به صورت اصولی شامل اجرای لایه های عایق رطوبتی و محافظ عایق رطوبتی باشد و همچنین باید غشای سقف ساختمان به درستی با ایزوگام پوشش داده شده باشد.

نکته مهم قبل از اجرای روف گارن تهران، بررسی مواردی مانند بررسی وزن و بار مرده و زنده به سقف پشت بام است که باید سوالاتی را قبل از اجرای روف گاردن تهران پاسخ داده شود. اگر ساختمان تحمل کافی برای وزن روف گاردن را نداشته باشد، ممکن است دچار نشست و آسیب به ساختمان شود.

روف گاردن تهران دارای انواع مختلفی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع اجرای روف گاردن تهران

اجرای روف گاردن گسترده در تهران

اجرای روف گاردن گسترده از واژه Green Roof یا بام سبز سر رشته گرفته شده است. روف گاردن گسترده به نام مقطع کم ارتفاع یا اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می‌شود. ویژگی اصلی روف گاردن گسترده شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق است که باید حداقل وزن ممکن را داشته باشد.

برای نگهداری و تعمیر روف گاردن گسترده فقط افراد مجرب برای اجرای روف گاردن به سقف ساختمان دسترسی دارند. بیشتر روف گاردن گسترده از چمن های کم عمق استفاده می شود که بیشتر در پشت بام های مسطح و شیبدار استفاده می شود و این نوع روف گاردن بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد و کمتر در ایران از آن استفاده می شود.

گیاهان روف گاردن گسترده دارای عمق ۴۰ تا ۱۰۰ میلی ‌متر هستند و تحمل وزن پشت بام حدوداً بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم  در هر مترمربع می باشد. در مورد روف گاردن های شیبدار، شیب توصیه شده بین ۱۰ تا ۲۰ درصد شیب ساختمان است و در شیب حداکثر ۳۰ درصد نیاز به استفاده از زه وار و ابزارهای ضد فرسایش وجود دارد.

اجرای روف گاردن نیاوران تهران
اجرای روف گاردن نیاوران تهران

اجرای روف گاردن متمرکز در تهران

روف گاردن متمرکز از واژه Roof Garden یا باغ بام گرفته شده است. روف گاردن متمرکز را روف گاردن با مقطع عمیق یا باغ بام نیز معرفی می کنند. روف گاردن متمرکز دارای انواع مختلفی از گیاهان بوده و بیشتر به یک پارک شبیه است. برای اجرای روف گاردن متمرکز باید به سازه ساختمان توجه داشت تا بتواند سقف ساختمان تحمل وزن آن را داشته باشد. این نوع از روف گاردن بیشتر در رستوران ها و کافه های تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای روف گاردن پرتابل مدولار یا پیش ساخته در تهران

اجرای روف گاردن به سبک پرتابل مدولار یا پیش ساخته در تهران با استفاده از جعبه های مخصوص یا پلنتر باکس یا پلانتر باکس یا همان فلاورباکس روف گاردن انجام می شود که در حقیقت مانند یک گلدان عمل می کنند که روشی ناپیوسته محسوب می شود.

در این روش گیاهان مناسب روف گاردن در محیط کشت داخل همین باکس ها انجام می شود و قابلیت انتقال به مکان های دیگر پشت بام را دارد. در حال حاضر شهرهای اصفهان، تهران، مشهد، قم، تبریز و … اقبال زیادی به این سبک روف گاردن نشان داده اند.

اجرای روف گاردن ترکیبی تهران

روف گاردن ترکیبی از دو نوع روف گاردن گسترده و روف گاردن متمرکز استفاده می کند و دارای مزایای هر دو نوع می باشد، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل‌های گسترده سبک‌وزنی، صورت می‌گیرد.

بام سبز روف گاردن تهران
بام سبز روف گاردن تهران

روف گاردن تهران چیست؟

اجرای روف گاردن تهران یا گرین روف به فضای سبزی گفته می شود که در ارتفاعی بالاتر از سطوح ساختمان های مسکونی، ویلایی، صنعتی، تجاری، هتل ها، مدارس، رستوران ها و … که برای تفریح و تفرج، ایجاد اوقات فراغت، ایجاد فضای بازی، ایجاد سایه و پناهگاه ، تولید گیاهان خوراکی ، کاهش دمای ساختمان، ایجاد معماری، ایجاد محیطی برای زیستگاه پرندگان و جانوران و … ایجاد می شود.

اجرای روف گاردن تهران شامل اجرای مجموعه‌ای از گیاهان است روی محیط کشت روف گاردن اجرا می شود. اجرای روف گاردن می تواند شامل گیاهان تا درختچه های زینتی متفاوت باشد. اجرای روف گاردن تهران می تواند با کاشت چند گیاه در گلدان های سفالی یا به اندازه ایجاد باغی بزرگ یا باغچه با سیستم های آبیاری خودکار باشد.

مزایای روف گاردن تهران
مزایای روف گاردن تهران

مزایا و معایب اجرای روف گاردن تهران

  • تأمین فضای سبز و مورد نیاز اهالی ساختمان
  • بهبود مناظر شهری با استفاده از ایجاد طبیعیت در پشت بام
  • ایجاد محیط عمومی برای بالا بردن کیفیت زندگی ساکنین ساختمان
  • کاهش آلودگی هوا با استفاده از ایجاد فضای سبز شهری
  • تعادل دمای ساختمان با ایجاد لایه عایق حرارتی و سرمایش تبخیری
  • کاهش دمای محیط شهری
  • افزایش محدوده زندگی با ایجاد مکانی مناسب در پشت بام
  • کاهش سیلاب و کنترل و مدیریت رواناب ها
  • تصفیه هوا و کاهش CO2 هوا
  • ایجاد عایق صوتی برای ساختمان
  • بالا بردن طول عمر سقف ساختمان و کاهش اثرات اشعه‌های UV مضر و صدمات آب و هوایی
  • افزایش ارزش ملک و ایجاد ارزش افزوده برای ساختمان
  • کاهش هزینه های نگهداری از سقف های سنتی با ایجاد پوشش گیاهای
  • بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی‌های کربنی
  • حفاظت از فاضلاب و مدیریت آن
  • کاهش اثرات جزایر گرمایی شهرها
  • جلوگیری از حرکت ذرات گرد و غبار در هوا با ایجاد محیط کشت و تصفیه هوا
  • ایجاد فواید اقتصادی با استفاده از کاشت گیاهان و میوه های مورد نیاز ساکنین
  • حفاظت از پوسته سقف ساختمان و افزایش طول عمر آن نسبت به سقف های معمولی
  • کاهش مصرف انرژی در سرمایش و گرمایش و ذخیره آن
  • استفاده از انرژی خورشیدی برای ایجاد ارزش افزوده و کاشت گیاهان
  • تولید غذای مورد نیاز اهالی ساختمان
  • ایجاد فضای بصری و آرامش بصری با استفاده از کاشت گیاهان زینتی در پشت بام
  • کمک به کاهش آلودگی هوا و فیلتر کردن کربن دی‌اکسید برای بیماران آسمی
  • فیلتر کردن آلودگی‌ها و فلزهای سنگین از آب باران و مدیریت آن
  • ایجاد زیست‌گاه طبیعی برای پرندگان
  • تزئین بام‌ها و زیبا نمودن محیط با پوشش گیاهی
  • ایجاد فضایی برای بازی کودکان
  • مکانی برای دورهمی ساکنین ساختمان
اجرای روف گاردن تهران
اجرای روف گاردن تهران

مراحل اجرای روف گاردن تهران

مراحل اجرای روف گاردن تهران به مراحل قبل از اجرای روف گاردن و مراحل اجرای روف گاردن تهران تقسیم بندی می شود:

بررسی وزن پشت بام قبل از اجرای روف گاردن تهران

با توجه به اجرای روف گاردن تهران، باید ابتدا مشخص کنید که چه نوع روف گاردنی را میخاهید روی پشت بام خانه های ویلایی و مسکونی اجرا کنید. روف گاردن هایی که از امکانات کمتری استفاده می کنند دارای وزن کمتری هستند و نیاز به تقویت سازه یا بررسی تحمل سازه ندارد.

در مورد گیاهان مناسب روف گاردن طبق محاسبات مهندسین سازه، از درختانی که بار مرده آنها کمتر از 1000 کیلوگرم در هر متر مربع است می توان استفاده کرد. در مورد پشت بام هایی که سازه آن ها توان مقاومت وزن گیاهان و درختان را ندارد، باید از گیاهانی که نیاز به ریشه و عمق زیادی ندارند استفاده کرد.

در اجرای این نوع روف گاردن ها از مواد معدنی در لایه‌های زیرین استفاده می شود که مواد مغذی آن‌ها برای رشد گیاه کم بوده و عمق لایه‌های آن نیز زیاد نمی‌باشد. گیاهانی که برای روف گاردن گسترده استفاده می شود می توان به ساکولنت ها هستند که ساقه‌های کوچکی داشته و تقریباً می‌توانند بدون آب‌وخاک رشد کنند.

روف گاردن گسترده وزن کمتری نسبت به روف گاردن نیمه فشرده یا نیمه متمرکز دارد و روف گاردن نیمه فشرده وزن کمتری نسبت به روف گاردن متمرکز یا فشرده دارد.

اجرای روف گاردن نیاوران تهران
اجرای روف گاردن نیاوران تهران

زیرسازی کف و ایزولاسیون در اجرای روف گاردن تهران

در این قسمت تمامی کارهایی که مانع از عبور آب و املاح گیاهان از روف گاردن به سقف پشت بام می شود، انجام می شود.

کف سازی و شیب بندی در اجرای روف گاردن تهران

در طراحی و اجرای روف گاردن در تهران باید به محل نصب دقیق کف شورها دقت کرد که وزن کمتری به ساختمان وارد کند.

El Proof OSW 45 (Filter water proof) عایق رطوبتی

لایه عایق رطوبتی و ضد نم در اجرای روف گاردن تهران

لایه عایق رطوبتی یکی از مهمترین لایه های اجرای روف گاردن تهران محسوب می شود که مانع از انتقال رطوبت به سقف ساختمان می گردد که به لایه عایق رطوبتی یا لایه ضد نم یا ژئوممبران PVC معروف است. عایق رطوبتی بیشتر از جنس نوع قیرگونی یا عایق رطوبتی نانو می باشد.

عایق رطوبتی را می توان از حیث چگالی، تنش در نقطه شکست، ازدیاد طول در نقطه شکست، نیروی ناشی از فشار، جابجایی ناشی از فشار و مقاومت پارگی دسته بندی کرد.

El Drain OS 26 زهکش

لایه زهکشی در اجرای روف گاردن تهران

زهکشی به عملیات خارج کردن آب اضافی از روف گاردن گفته می شود که از تجمیع آب اضافی هنگام بارش باران و آبیاری جلوگیری می کند و مانع گندیدگی ریشه گیاهان می شود.

El Root OS-ECB plan 1020 ضد ریشه

لایه ضد ریشه در اجرای روف گاردن تهران

در طراحی و اجرای روف گاردن تهران باید به صورات پرایمر یا اپوکسی چند جزئی اجرا گردد که به این لایه ضد روت یا آنتی روت هم گفته می شود که مانع از ریشه دوانی ریشه گیاهان و درختان و درختچه ها در روف گاردن می گردد.

ریشه بعضی گیاهان مخصوصا گیاهان وحشی به صورت عمودی رشد می کند که این لایه مانع از رشد بیش از حد آنها و نفوذ به سقف ساختمان می گردد.

El Tex OS 400 محافظ عایق

اجرای لایه محافظ روف گاردن تهران

لایه محافظ یکی از اجزای مهم در اجرای روف گاردن است که با توجه به جمع شدن آب در سقف پشت بام مانع از نشت آب از طریق دیواره های روف گاردن به طبقات پایین می گردد.

اجرای شبکه آهنی از پیش ساخته شده در اجرای روف گاردن تهران

برای اجرای تاسیسات مربوط به برق و مکانیک و خروجی آب باران روف گاردن نیازمند اجرای شبکه آهنی در اجرای روف گاردن تهران هستیم که که خروجی آب ها در زیر این شبکه ها انجام می شود. این شبکه ها به صورت مربع شکل و در ابعاد 30 تا 40 سانتی متر تشکیل می شوند. ارتفاع این شبکه آهنی از کف پشت بام حدود 15 الی 35 سانتی متر است.

تاسیسات و تجهیزات روف گاردن
تاسیسات و تجهیزات روف گاردن

اجرای تاسیسات در اجرای روف گاردن تهران

برای اجرای تاسیسات و لوله های آبی که به پشت بام آمده است باید در زمان طراحی روف گاردن تهران مکان های دقیق گیاهان و محیط کشت روف گاردن مشخص شود تا پس از عبور از شبکه های آهنی پیش ساخته به قسمت های مختلف پشت بام هدایت شوند.

همچنین لوله های برق و سیم های برق نیز باید از این شبکه ها عبور کنند. در صورتی که از آلاچیق استفاده می کنید و نیاز به سیستم گازکشی یا مه پاش در آنها دارید باید از شبکه های آهنی این لوله های این تجهیزات را انتقال دهید. سیستم گازکشی بیشتر در آلاچیق روف گاردن و شومینه روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که تاسیسات برقی و آب و گاز قبل از اجرای عایق رطوبتی انجام می شوند. در این زمان بیشتر تمامی سیم کشی ها و لوله ها گذرانده می شود. که شامل اجرای کابل های برق، سیم کشی برق، اتصالات آب، کلیدپریزها، سینک و … می باشد.

کفپوش روف گاردن
کفپوش روف گاردن

کفپوش در اجرای روف گاردن تهران

با توجه به اینکه در سقف پشت بام از عناصری استفاده می شود که جلوه زیبایی خاصی برای پشت بام ندارد، باید از کفپوش ها برای تزئین آنها استفاده کنیم. برای اجرای کفپوش باید به وزن آن توجه کنیم که بار زیادی به پشت بام وارد نکنیم. برای این منظور می توان از تایل بتنی، ترموود یا چوب ترمو، چوب پلاست، انواع سنگ ها از جمله قلوه سنگ و … استفاده کنیم.

استفاده از گلدان، پلنتر باکس یا فلاورباکس در اجرای روف گاردن تهران

گیاهان مناسب روف گاردن و درختان و درختچه ها باید در فضایی قرار گیرند که زیبایی پشت بام را دوچندان کنند. به این باکس ها اصولا فلاورباکس یا گلدان روف گاردن می گویند. در اجرای روف گاردن پیش ساخته یا پرتابل مدولار از این گلدان ها بیشتر استفاده می شود اما به طور کلی از فلاورباکس های فلزی و چوبی ترمو در تمامی روف گاردن ها استفاده می شود.

گیاهان روف تاپ گاردن
گیاهان روف تاپ گاردن

اجرای کاشت گیاهان مناسب روف گاردن در تهران

گیاهان مناسب روف گاردن حداقل به 50 سانتی متر عمق برای کاشت نیاز دارند، برای همین منظور باید از گیاهان مناسب برای کاشت روی پشت بام و با شرایط آب و هوایی همان منطقه توجه کرد. برای دسته بندی گیاهان می توان به دسته های زیر آن ها را تقسیم بندی کرد:

گروه اول: گیاهان پوشاننده سطح خاک مانند ناز ژاپنی، یال اسبی، لیزوماکیا و…

گروه دوم: گیاهان بالارونده و پیچ و رونده مانند شیر خشت، پیچ گلیسین، پیچ امین الدوله و …

گروه سوم: گیاهان سوزنی برگ و مقاوم مانند کامیس پاریس

گروه چهارم: گیاهان و سبزیجات معطر مانند برگ ریحان

ملاک هایی برای اجرای کاشت گیاهان مناسب روف گاردن در تهران وجود دارد که به شرح زیر است:

  • طراحی نقشه روف گاردن و مکان یابی دقیق گیاهان مناسب روف گاردن
  • بررسی نور محیط کشت گیاهان روف گاردن
  • بررسی نیازهای آبی گیاهان و درختان و زمان بندی مورد نیاز آبیاری آنها
  • امکان استفاده از تجهیزات آبیاری هوشمند
  • بررسی اقلیم محل پروژه و وضعیت آب و هوایی و مکان جغرافیایی
  • بررسی حداکثر میزان رشد ریشه دوانی گیاهان روف گاردن
  • بررسی عمق خاک مورد نیاز هر گیاه روف گاردن
  • بررسی مقاومت و دوام گیاهان در شرایط آب و هوایی مختلف
  • بررسی زیباشناختی و طیف رنگی برگها و گلهای گیاهان مناسب روف گاردن
  • بررسی نیاز گیاهان روف گاردن به نگهداری و هرس کردن و تغذیه آنها
  • بررسی میزان وزش باد و میزان بادگیری آنها
  • بررسی سایه پشت بام و مکان دقیق برای گیاهان آفتاب خیز و سایه خیز
  • بررسی گیاهان برای ایجاد مرز و حریم خصوصی با همسایگان
  • بررسی گیاهان چهار فصل و میزان ماندگاری روی پشت بام
  • بررسی میوه ها و محصولات کشاورزی گیاهان انتخاب شده

تجهیزات مربوط به کنترل حرارتی، سیستم های سرمایشی و گرمایشی در اجرای روف گاردن تهران

یکی از لایه هایی که در اجرای روف گاردن تهران مورد استفاده قرار می گیرد، لایه عایق حرارتی است که کمتر از این لایه استفاده می شود. با توجه به گرمای شدید در مناطق مرکزی ایران و برای کنترل حرارت سقف ساختمان از این لایه استفاده می شود که جزء لایه های اصلی نیست و بیشتر به صورت اختیاری انجام می شود.

همچنین در سقف روف گاردن و برای استفاده ساکنین ساختمان در فصل های سرد می توان از گرماتاب، هیتر، آتشدان، آتشکده یا شومینه استفاده کرد و همچنین در فصل های گرم می توان از مه پاش(سیستم گرمایش تبخیری)، پنکه، هدایت وزش باد، ایجاد سایه توسط آلاچیق و پرگولا و … استفاده کرد.

تجهیزات مربوط به کنترل وزش باد در اجرای روف گاردن تهران

یکی از مهمترین کارهایی که می توان در اجرای روف گاردن تهران انجام شود، کنترل وزش باد است. یکی از این روش ها استفاده از دیواره های بلند در کناره های دیواره های روف گاردن است. اما باید توجه کرد که حداکثر ارتفاع جان پناه طبق ضوابط، استانداردها و آیین نامه های شهرداری رعایت شود. همچنین می توان از درختان بلند در مرزهای روف گاردن استفاده کرد.

تجهیزات مربوط به ایجاد حریم فضای شخصی در اجرای روف گاردن تهران

برای ایجاد حریم شخصی می توان از گیاهان رونده، درختان بالا رونده، دیوار سبز و … استفاده کرد و همچنین می توان از تجهیزاتی که دارای ارتفاع هستند مانند سان روم، آلاچیق، پرگولا و … برای ایجاد حریم شخصی استفاده کرد.

تجهیزات مربوط به زیرسازی در اجرای روف گاردن تهران

اجرای تاسیسات مربوط به زیرسازی روف گاردن باید توسط مجری با تجربه و متخصص باید صورت گیرد. این تجهیزات باید از روی پشت بام صورت گیرد و دارای چند لایه است که شامل تجهیزات مربوط به فیلتراسیون، تجهیزات زهکشی، تجهیزات لایه محافظ، تجهیزات ژئوتکستایل، تجهیزات ضد ریشه، تجهیزات عایق رطوبتی و … می باشد.

Original Gardena System آبیاری هوشمند اجرای روف گاردن تهران شرکت Elgreen | مشاوره تخصصی، طراحی و اجرای روف گاردن

تجهیزات مربوط به آبیاری هوشمند در اجرای روف گاردن تهران

بسیاری از افرادی که در شهر تهران اقدام به ساخت روف گاردن می کنند، در تمامی بازه روز مشغول فعالیت بوده و از عهده نگهداری گیاهان روف گاردن بر نمی آیند. برای این منظور می توان از سیستم آبیاری هوشمند برای ایجاد زمان بندی در آبیاری روف گاردن استفاده کرد.

طراحی و دیزاین روف گاردن در اجرای روف گاردن تهران

برای داشتن روف گاردنی لوکس و مدرن باید دکوراسیون روف گاردن را طراحی و دیزاین کرد. این مورد یکی از گام های اصلی اجرای روف گاردن تهران است. ایجاد هارمونی رنگ در انتخاب مبلمان، گیاهان، کفپوش و سایر تجهیزات روف گاردن در این قسمت بسیار مهم است.

می‌توانید از برخی از دکوراسیون‌های زیبا و مناسب برای روف‌گاردن استفاده کنید. در ادامه، به برخی ایده‌های دکوراسیون برای روف‌گاردن اشاره می‌کنم:

۱. گلدان‌های آویزان: استفاده از گلدان‌های آویزان برای کاشت گیاهان، یکی از دکوراسیون‌های زیبایی است که می‌توانید در روف‌گاردن خود به کار ببرید. گلدان‌های آویزان در تمامی محیط‌هایی که دارای پشتیبانی از آویزان کردن هستند، بسیار زیبا و جذاب به نظر می‌آیند.

۲. چراغ‌های دیواری: استفاده از چراغ‌های دیواری، می‌تواند در روف‌گاردن شما، یک احساس روشنایی و دفاعی را به ارمغان بیاورد.

۳. تزئینات دیواری: با استفاده از تزئینات دیواری، می‌توانید روف‌گاردن خود را جذاب و زیبا تر کنید. می‌توانید از تابلوهای شیک، نقاشی‌های زیبا و سایر تزئینات دیواری استفاده کنید.

۴. صندلی‌ها و میزها: جایی برای نشستن و خوردن در روف‌گاردن بسیار مهم است. بنابراین، استفاده از صندلی‌ها و میزها برای راحتی شما و دوستان و خانواده شما مهم است.

۵. آبنما: استفاده از آبنما، می‌تواند برای ایجاد یک حس آرامش و طبیعی در روف‌گاردن شما، بسیار مفید باشد.

۶. گلدان‌های بزرگ: استفاده از گلدان‌های بزرگ می‌تواند در روف‌گاردن شما، یک احساس سبزی و طبیعی را به ارمغان بیاورد.

به طور خلاصه، برای دکوراسیون روف‌گاردن، می‌توانید از این ایده‌ها و سایر ایده‌هایی که با سلیقه شما و شرایط محیطی منطقه سازگار هستند، استفاده کنید.

از جمله تجهیزاتی که باید در طراحی و دیزاین روف گاردن در زمان اجرای روف گاردن تهران به آنها توجه کرد شامل آلاچیق، پرگولا، شومینه، آتشکده، آتشدان، باربیکیو، میز، صندلی، مبلمان فضای باز، فلاورباکس و انواع گلدان، گیاهان مخصوص و مناسب روف گاردن، خاک مناسب، کود مناسب و آب کافی، کفپوش، استخر، سونا، آبنما و … می باشد.

مبلمان روف گاردن
مبلمان روف گاردن

استفاده از مبلمان در اجرای روف گاردن تهران

استفاده از میز و صندلی و مبلمان یکی از تجهیزات مهم در اجرای روف گاردن تهران محسوب می شود. مبلمان باعث ایجاد آسایش و ارامش ساکنین و افراد استفاده کننده از روف گاردن می شود. متریال استفاده شده در مبلمان باید به گونه ای باشد که نسبت به شرایط بد آب و هوایی و تغییرات جوی پایدار باشد.

همچنین مبلمان روف گاردن باید دارای راحتی و طول عمر بالا باشد. مبلمان روف گاردن را می توان از حیث سبک، راحتی، مقاومت، سهولت در تمیزی دسته بندی کرد. انواع مبلمان روف گاردن شامل مبلمان چوبی، حصیری، فلزی، پلاستیکی، ترموود، چوب پلاست و … می باشد.

آلاچیق روف گاردن
آلاچیق روف گاردن

استفاده از آلاچیق و پرگولا در اجرای روف گاردن تهران

یکی از المان های اجرای روف گاردن تهران، استفاده از آلاچیق و پرگولا می باشد که علاوه بر ایجاد حریم شخصی، مکانی مناسب برای دورهمی های شبانه است. تفاوت آلاچیق با پرگولا در شیوه اجرای آن می باشد که پرگولا بیشتر به صورت باز و آلاچیق به صورت سقف بسته اجرا می شود.

استفاده از باربیکیو در اجرای روف گاردن تهران

یکی از المان های اجرای روف گاردن تهران، استفاده از باربیکو برای مهمانی های شبانه است. باربیکو برای کباب کردن انواع گوشت ها و سوسیس ها مورد استفاده قرار میگیرد که در مهمانی های غیر رسمی می توان از این گزینه استفاده کرد.

تاریخچه اجرای روف گاردن تهران

در گذشته پشت بام ها برای نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی مانند کولر مورد استفاده قرار می گرفت و در زمان هایی که باران و برف می آمد، بیشتر برای تخلیه آب باران و پارو کردن برف به پشت بام ها می رفتند. بعد ها پشت بام ها برای نگهداری گیاهان در قالب گلدان یا زدن آلاچیق روی پشت بام توسعه پیدا کرد. در آن زمان کسی فکر نمیکرد که پشت بام ها می توانند فضای سبزی مانند پارک ها را برای آنها ایجاد کند.

در دهه اخیر روف گاردن و بام سبز پس از توسعه در کشورهای اروپایی و غربی به ایران نیز رواج پیدا کرد. پس از تورم های سال های اخیر، اجرای روف گاردن با توجه به توجیه اقتصادی آن بیشتر مورد اقبال مالکان قرار گرفت و در سال های گذشته در شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار رواج پیدا کرده است.

زیباترین روف گاردن تهران
زیباترین روف گاردن تهران

اجرای زیباترین روف گاردن تهران

برای اجرای زیباترین روف گاردن تهران به صورت زیبا، لاکچری، خاص و مورد پسند ساکنین ساختمان باید از تاسیسات و تجهیزات لوکس ساختمانی استفاده کرد. همچنین باید از فلاورباکس ها و کفپوش های زیبا استفاده کرد.

برای این منظور باید تجهیزات مربوط به استراحت و آسایش ساکنین هم از بهترین نوع باشد. می توانید از آلاچیق، پرگولا، آتشدان، آتشکده، شومینه، استخر، سونا، جکوزی، آشپزخانه، فلاورباکس، گلدان، آبنما، مبلمان، نیمکت، صندلی و … از بهترین نوع آن استفاده کرد.

اجرای روف گاردن مدرن تهران

اجرای روف گاردن مدرن شامل اجرای تاسیسات و تجهیزات لوکس و لاکچری در روف گاردن است. برای این منظور باید کف سازی و محیط روف گاردن با استفاده از کفپوش های مدرن تکمیل شود. پس از اجرای کفپوش ها باید از تجهیزات لوکس روف گاردن مانند مبلمان، آبنما، آتشکده، استخر، سونا، جکوزی، سوییت و … استفاده کرد.

اصول نگهداری روف گاردن تهران

نگهداری و تعمیر روف گاردن نیازمند دانش فنی خاص است. بعد از اجرای روف گاردن برای نگهداری از گیاهان روف گاردن از یک متخصص استفاده کرد که از هزینه های بعدی جلوگیری کرد. نگهداری روف گاردن شامل سر کشی سالانه به تاسیسات و تجهیزات روف گاردن اعم از آبراه ها، دریچه ها، زهکشی، لایه ها، فلاورباکس ها و … است. همچنین باید برای گیاهان و نگهداری آنها برنامه هایی کوتاه مدت تدوین کرد.

هزینه اجرای روف گاردن تهران
هزینه اجرای روف گاردن تهران

هزینه و قیمت اجرای روف گاردن تهران

بسیاری از افراد به دنبال اجرای روف گاردن ارزان هستند که این یک کار اشتباه است. در اجرای روف گاردن تهران باید از متریال های خارجی استفاده کرد که جنسی قوی دارند و در برابر شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم هستند. همچنین این تاسیسات و تجهیزات از آسیب های بعدی به پشت بام جلوگیری می کنند. برای اجرای روف گاردن تهران باید گفت که قیمت اجرای روف گاردن در متریال های خارجی چند برابر متریال های ایرانی است.

شرکت ال گرین(elgreen) مجری رسمی روف گاردن تهران و تامین کننده متریال استاندارد بام سبز و روف گاردن در ایران است که از متریال های کشورهای آمریکا، آلمان، ترکیه و … برای اجرای روف گاردن تهران استفاده می کند.

شرکت فنی و مهندسی و بین المللی elgreen در سال 1391 با هدف ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات ژئوسنتتیک و ایزولاسیون در زمینه روف گاردن، بام سبز، دیوار سبز و تراس تأسیس و با فعالیت های گسترده خود در این راستا زمینه پیشرفت چشمگیری را در کیفیت تجهیزات روف گاردن و بام سبز در ایران فراهم آورده است.

این شرکت با گذشت نزدیک به یک دهه و همکاری با سازندگان و معماران برجسته کشور ضمن ارائه عملکرد درخشان خود در عرضه تجهیزات و اخذ نمایندگی های بین المللی از شرکتهای Polyfin (DE)،Dupont (USA) ، Netyapi (TR)،Gardena (DE) ،Emulzer (TR)  و Tencate (AT) در زمینه ژئوسنتتیک، ایزولاسیون، سیستم های بام سبز و دیوار سبز با درک عمیقی از نیاز مشتریان حاصل از مشاوره حرفه ای و تکیه بر توانمندی های علمی و فنی متخصصین خود در بخش طراحی و اجرا قادر است طبق اصول استاندارد جهانی FLL خدمات تخصصی در زمینه طراحی، تأمین متریال و اجرای پروژه های بام سبز را ارائه نماید و با خدمات پس از اجرا و پشتیبانی کارآمد رضایت کامل کارفرمایان محترم فراهم گردد.

مشاهده تمامی پروژه های روف گاردن تهران

اجرای روف گاردن در تهران

اجرای روف گاردن در تهران به دلیل محدودیت فضای سبز در شهر و نیز افزایش آلودگی هوا و شیوع گرما و آلودگی صوتی، به عنوان یک راهکار برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان مطرح شده است. برای اجرای روف گاردن در تهران، ابتدا باید از مجوزهای لازم از شهرداری و سایر مراجع ذی‌ربط دریافت شود. سپس باید یک برنامه طراحی شده توسط متخصصین طراحی فضای سبز و معماری به همراه بررسی شرایط فنی و ساختمانی ساختمان ارائه شود. سپس با توجه به این برنامه، اجرای روف گاردن با استفاده از مواد مناسب و سبزیجات و گیاهان مناسب برای شرایط اقلیمی تهران صورت می‌گیرد. همچنین، برای حفظ و نگهداری این فضاهای سبز، باید برنامه‌ای برای آبیاری و مراقبت از گیاهان در نظر گرفته شود.

اجرای روف گاردن در تهران به دلیل محدودیت فضای سبز در شهر و همچنین افزایش تعداد ساختمان‌ها و کاهش فضاهای سبز، به محبوبیت روزافزونی دست یافته است. برای اجرای روف گاردن در تهران، ابتدا باید از امکانات و مجوزهای لازم برای ایجاد فضای سبز در بالای ساختمان مطمئن شوید. سپس با توجه به نوع فضای سبز و محیط اطراف، می‌توانید از انواع گیاهان مناسب برای روف گاردن استفاده کنید. همچنین باید به نکاتی مانند آبیاری، نورپردازی و تهویه مناسب توجه کنید. در نهایت، با اجرای مناسب روف گاردن، می‌توانید بهبود کیفیت هوای شهری، کاهش تاثیرات زیست محیطی و ایجاد فضایی زیبا و دلنشین برای ساکنین شهر کمک کنید.

اجرای روف گاردن در تهران، به عنوان یکی از راهکارهایی که برای مدیریت شهری و افزایش کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ مطرح شده است، در حال حاضر به دلیل توجه بیشتر به مسائل محیط زیستی و توسعه پایدار، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های شهرسازی و معماری در تهران مطرح شده است.

با توجه به اینکه تهران یکی از شهرهای پرجمعیت و با مشکلات زیادی در زمینه آلودگی هوا و کاهش فضای سبز مواجه است، اجرای روف گاردن در این شهر می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر در مدیریت شهری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان مطرح شود.

برای اجرای روف گاردن در تهران، ابتدا باید شرایط و محدودیت‌های موجود در شهر را بررسی کرد و سپس با توجه به این شرایط، طرحی برای اجرای روف گاردن در این شهر تدوین کرد. این طرح باید شامل مواردی مانند انتخاب مکان مناسب برای اجرای روف گاردن، انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن، طراحی سیستم آبیاری و مدیریت زباله باشد.

اجرای روف گاردن در تهران می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر در مدیریت شهری و افزایش کیفیت زندگی شهروندان مطرح شود. این پروژه، علاوه بر افزایش فضای سبز و کاهش آلودگی هوا، می‌تواند در جذب گردشگر و افزایش شهرت تهران نیز موثر باشد.

مناطق مستعد اجرای روف گاردن در تهران

1. منطقه شمال: این منطقه شامل مناطقی مانند الهیه، ولنجک، دزاشیب و شهرک غرب است که از نظر آب و هوا و امکانات شهری برای اجرای روف گاردن مناسب هستند.

2. منطقه مرکز: مناطقی مانند ونک، میرداماد، فردوسی، میدان هفت تیر و میدان ولیعصر نیز برای اجرای روف گاردن مناسب هستند.

3. منطقه جنوب: مناطقی مانند قیطریه، نیاوران، شهرک قدس، پونک و جنت آباد نیز از نظر شرایط آب و هوایی و امکانات شهری برای اجرای روف گاردن مناسب هستند.

4. منطقه غرب: مناطقی مانند زعفرانیه، محمودیه، جمال‌زاده، میرداماد و شهرک غرب نیز از نظر شرایط آب و هوایی و امکانات شهری برای اجرای روف گاردن مناسب هستند.

5. منطقه شرق: مناطقی مانند پاسداران، دولت‌آباد، نارمک و فردوس شرق نیز از نظر شرایط آب و هوایی و امکانات شهری برای اجرای روف گاردن مناسب هستند.

تهران یک شهر بزرگ با جمعیت بالا است که متاسفانه فضای سبز کافی ندارد. اما با وجود اینکه این شهر شلوغ است، هنوز مناطقی وجود دارند که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید. برخی از این مناطق عبارتند از:

1. منطقه شهرک غرب: این منطقه در غرب تهران قرار دارد و دارای فضاهای سبز بسیار زیادی است که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید.

2. منطقه شهرک قدس: این منطقه نیز در غرب تهران قرار دارد و دارای فضاهای سبز بسیار زیادی است که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید.

3. منطقه پونک: این منطقه در شمال تهران قرار دارد و دارای فضاهای سبز بسیار زیادی است که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید.

4. منطقه شهرک الهیه: این منطقه در مرکز تهران قرار دارد و دارای فضاهای سبز بسیار زیادی است که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید.

5. منطقه شهرک دانشگاه تهران: این منطقه در جنوب تهران قرار دارد و دارای فضاهای سبز بسیار زیادی است که می‌توانید در آنها روف گاردن بسازید.

همچنین در پارک های زیر روف گاردن اجرا شده است:

1- پارک ملت

2- پارک لاله

3- پارک گلستان

4- پارک شهرآرا

5- پارک ارمغان خان

6- پارک شهرک غرب

7- پارک شهرک گلستان

8- پارک جنت آباد

9- پارک مرزداران

10- پارک شهرک نفت

11- پارک شهرک بلوار

12- پارک شهرک قدس

13- پارک شهرک آزادی

14- پارک اندیشه

15- پارک شهرک شهید بهشتی

16- پارک شهرک ولیعصر

17- پارک شهرک دانشگاه

18- پارک شهرک فردوسی

19- پارک شهرک شهید باهنر

20- پارک شهرک شهید رجایی

مراحل اجرای روف گاردن

مراحل اجرای روف گاردن عبارتند از:

1. بررسی سازه ساختمان: در ابتدا باید سازه ساختمان بررسی شود تا مطمئن شویم که قادر به تحمل وزن روف گاردن هستد.

2. انتخاب نوع روف گاردن: باید نوع روف گاردنی که می‌خواهید را انتخاب کنید، آیا یک روف گاردن سبز یا یک روف گاردن با ترکیبی از کویر و باغچه است.

3. طراحی روف گاردن: باید طرح روف گاردن را طراحی کرد. این شامل محاسبه وزن، انتخاب گیاهان، طراحی سیستم آبیاری و سایر جزئیات است.

4. نصب سیستم آبیاری: باید سیستم آبیاری برای روف گاردن نصب کنید. این شامل خطوط آبیاری، فواره‌ها و سایر قطعات است.

5. نصب لایههای روف گاردن: باید لایه‌هایی مانند لایه ضد آب، لایه شن، لایه خاک و لایه گیاهان را نصب کنید.

6. نصب گیاهان: باید گیاهان روی روف گاردن را نصب کنید. برای این کار باید به انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن توجه کنید.

7. نصب مبلمان و دکوراسیون: باید مبلمان و دکوراسیون روی روف گاردن نصب کنید. این شامل میز، صندلی، چمن مصنوعی و سایر اجناس است.

8. تعمیر و نگهداری: باید روف گاردن را تعمیر و نگهداری کنید تا همیشه بهترین شکل خود را نگه دارد. این شامل آبیاری، کاشت گیاهان جدید و تعمیر سیستم آبیاری است.

قیمت روف گاردن در تهران

قیمت روف گاردن در تهران بستگی به متراژ، موقعیت جغرافیایی، امکانات و تجهیزات موجود در آن دارد. همچنین، اجاره روف گاردن و خرید آن نیز قیمت‌های متفاوتی دارد. به طور کلی، قیمت اجاره روف گاردن در تهران بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان و قیمت خرید آن بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیون تومان متغیر است. با توجه به اینکه شرایط بازار همواره در حال تغییر است، بهتر است برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و موجود در بازار، با مشاوران املاک تماس بگیرید.

قوانین ساخت روف گاردن در تهران

1. برای ساخت روف گاردن در تهران، ابتدا باید مجوز ساخت از شهرداری تهران دریافت شود.

2. ساخت روف گاردن باید بر اساس استانداردهای مربوط به ساخت و ساز و محیط زیست انجام شود.

3. برای ساخت روف گاردن، باید از مواد ساختمانی با کیفیت و مناسب استفاده شود.

4. ساخت روف گاردن باید با توجه به اصول طراحی لندسکیپ و محیط زیستی انجام شود.

5. در ساخت روف گاردن، باید از روش های ارتقای کیفیت هوای شهر و کاهش آلودگی استفاده شود.

6. برای ساخت روف گاردن، باید از تجهیزات مدرن و مناسب استفاده شود.

7. در ساخت روف گاردن، باید از نظرات و پیشنهادات مردم و متخصصین محیط زیست استفاده شود.

8. هرگونه تغییرات در روف گاردن باید با مجوز شهرداری تهران انجام شود.

9. در صورت عدم رعایت قوانین ساخت روف گاردن، ممکن است مجوز ساخت لغو شود و متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.