روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز یکی از راه‌های زیباسازی و بهره‌برداری از فضای پشت بام ساختمان‌ها است که علاوه بر ایجاد فضای سبز و آرامش‌بخش، مزایای زیست محیطی و اقتصادی نیز دارد. در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید با استفاده از سازه‌های مناسب، سیستم‌های آبیاری، دفع آب و تهویه مطبوع، یک روف گاردن زیبا و کارآمد بسازید.

روف گاردن به معنای باغ بام است که در آن فضای پشت بام ساختمان با استفاده از خاک، گل و گیاه، درختچه و درخت، کفپوش، مبلمان و سایر عناصر تزئینی به فضای سبز تبدیل می‌شود. روف گاردن می‌تواند در هر نوع سقف با هر شکل و اندازه‌ای اجرا شود، به شرط آن که سقف تحمل وزن خاک و گیاهان را داشته باشد. روف گاردن مزایای متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایای روف گاردن

روف گاردن علاوه بر این که فضای پشت بام را زیباتر و جذاب‌تر می‌کند، مزایای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از:

– کاهش گرمای شهری: روف گاردن با تولید سایه و تبخیر آب، باعث کاهش دمای هوای اطراف و در نتیجه کاهش گرمای شهری می‌شود. این امر باعث صرفه جوئی در مصرف انرژی برای خنک کردن ساختمان‌ها و کاهش اثرات گلخانه‌ای می‌شود.
– جذب آلودگی هوا: روف گاردن با جذب ذرات معلق و گازهای آلوده توسط برگ‌های گیاهان، باعث پاکسازی هوای شهر و کاهش آلودگی هوا می‌شود. این امر باعث بهبود سلامت عمومی و کاهش بیماری‌های تنفسی می‌شود.
– جذب آب باران: روف گاردن با جذب آب باران توسط خاک و گیاهان، باعث کاهش جریان آب روی سطح سقف و کاهش فشار بر لوله‌های زهکشی می‌شود. این امر باعث کاهش خطر سیلاب شهری و افزایش منابع آب زیرزمینی می‌شود.
– افزایش تنوع زیستی: روف گاردن با ایجاد پرورش گونه‌های گیاهی مختلف، باعث افزایش تنوع زیستی در شهر و جذب حشرات و پرندگان مفید می‌شود. این امر باعث افزایش تعادل زیست محیطی و کاهش خطر انقراض گونه‌ها می‌شود.
– افزایش ارزش ملک: روف گاردن با افزایش زیبایی و جذابیت ساختمان، باعث افزایش ارزش ملک و جذب مشتریان بیشتر می‌شود. این امر باعث سودآوری برای صاحبان ساختمان و کسب و کارهای مرتبط می‌شود.

اهمیت عایق رطوبتی روف گاردن در شهرها

اهمیت عایق رطوبتی در شهرها بسیار زیاد است، امروزه ما شاهد تبدیل سقف‌های بیشتری به فضاهای چند منظوره مانند روف گاردن هستیم تا باغ‌های زیبا و محصولات کشاورزی را در خود جای دهند. این را احتمالاً می‌توان به توجه گسترده‌ تر به ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، همراه با تمایل به بازیابی مناطق “سبز” در محیط شهری نسبت داد.

بدیهی است که روف گاردن یا سقف باغ یا بام سبز فواید زیادی دارد: دمای داخل ساختمان را کاهش می دهد که اثر جزیره گرمایی شهری را کاهش می دهد، دی اکسید کربن را جذب می کند، سطح گرد و غبار را کاهش می دهد و کیفیت هوا را بهبود می بخشد و موجب زیباسازی ساختمان و محیط می شود.

اجرای روف گاردن

عایق رطوبتی روف گاردن چه کاربردی دارد؟

سقف ها در معرض عناصر خارجی مانند باران، تغییرات دما، حوضچه آب و سایر اثرات بسته به اینکه سقف ها برای چه منظوری در نظر گرفته شده اند، قرار می گیرند. بنابراین عایق رطوبتی روف گاردن یکی از مهمترین جنبه های یک پروژه است: محافظت از پوسته ساختمان، جلوگیری از ورود آب به داخل و اطمینان از دوام ساختمان است.

انتخاب غشاهای ضد آب به عملکرد سقف و شرایط محیطی بستگی دارد. هر نوع پوشش بسته به شیب سطح و روشی که برای گذاشتن مواد عایق رطوبتی روف گاردن برای جلوگیری از نفوذ استفاده می شود، توجه خاصی را می طلبد. برای سقف هایی که به باغ تبدیل می شوند، نیاز به محافظت ضد آب و همچنین مقاومت در برابر نفوذ ریشه دارد.

roof-garden-waterproofing- عایق رطوبتی روف گاردن
roof garden waterproofing  عایق رطوبتی روف گاردن

الزامات عایق کاری روف گاردن

  • سیستم ضد آب مناسب در این زمینه به موارد زیر نیاز دارد:
  • مقاومت در برابر نفوذ ریشه و حمله میکروبیولوژیکی
  • مقاومت در برابر بارها و عوامل جوی
  • مقاومت در برابر غوطه وری
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • خواص مکانیکی خوب – استحکام کششی، ازدیاد طول و مقاومت در برابر پارگی

El Proof OS 01 (purready) عایق رطوبتی Pur-wet hibrit mastic عایق رطوبتی El Proof OSW 45 (Filter water proof) عایق رطوبتی

انواع عایق رطوبتی مناسب برای روف گاردن

از غشای ضد آب پلی اوره استفاده کنید. مزایای غشای پلی اوره (غشا ضد آب دو جزئی، بدون حلال و خالص پلی اوره) این است که اسپری می شود و در نتیجه نصب آن را آسان می کند. این چسبندگی عالی به انواع مختلف بستر دارد. استفاده از عایق رطوبتی روف گاردن بلافاصله در کمتر از 4 دقیقه انجام می شود و پس از 20 دقیقه می تواند به روی ترافیک پیاده روی کند.

علاوه بر این، دارای استحکام کششی بسیار بالایی معادل 25 نیوتن بر میلی‌متر مربع است، بنابراین نیازی به تقویت نیست. خواص عالی پل زدن ترک، حتی در دماهای پایین، خاصیت ارتجاعی استثنایی بیش از 350 درصد و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی به این معنی است که می توان از آنها برای کاربردهای مختلف استفاده کرد تا لایه ای ضد آب قوی، الاستیک و بدون درز ایجاد کند.

El proof Saw OS 1.5 (Self-adhesive bitumen Sealing membrane) عایق رطوبتی

از غشای ضدآب از پیش ساخته شده مصنوعی استفاده کنید. این نوع از غشای ضد آب در پلی اولفین FPO انعطاف پذیر عرضه می شود که با حصیر شیشه ای تقویت می شود و گاهی اوقات دارای پشتی پشمی است.

از غشای ضدآب پلاستومریک استفاده کنید. غشای پلاستومریک ترکیبی از رفتار پلاستیک و الاستیک با بازیابی کم پس از کشش است. اغلب با تقویت برای ثبات ابعادی، افزایش استحکام کششی و بازیابی الاستیک استفاده می شود.

یکی از این نمونه ها  که از ترکیب مبتنی بر قیر مقطر ساخته شده است که با پلی پروپیلن اصلاح شده است، و با پارچه پلی استر نبافته به طور پیوسته که با الیاف شیشه ای طولی تقویت شده است. همچنین ضد پوسیدگی، مقاوم در برابر سوراخ شدن است و از نظر کشیدگی و استحکام کششی دارای مشخصات مکانیکی عالی است. پس از استفاده از پرایمر قیری با مشعل استفاده می شود.