در این مقاله قصد داریم تا در مورد تاسیسات و تجهیزات روف گاردن صحبت کنیم. این مقاله شامل تاسیسات روف گاردن، تجهیزات روف گاردن، ملاحضات اجرا، ظرفیت سازه ساختمان، دسترسی به روف گاردن، الزامات آتشنشانی و شهرداری، تاسیسات برقی روف گاردن، تاسیسات مکانیکی روف گاردن، عایق رطوبتی و زهکشی روف گاردن، سیستم الکتریکی و نورپردازی روف گاردن، تامین آب و آبیاری روف گاردن، تامین نور خورشید روف گاردن، سیستم های سرمایشی و گرمایشی روف گاردن، کنترل وزش باد روف گاردن، ایجاد حریم شخصی روف گاردن، کفپوش روف گاردن، تجهیزات دیزاین روف گاردن و مبلمان روف گاردن است.

تاسیسات روف گاردن

تاسیسات روف گاردن به انواع لوله کشی های برق، آب و گاز گفته می شود که روی پشت بام کار می شود. این لایه توسط لایه بتنی یا سیمانی نازک پوشانده می شود تا از آسیب های احتمالی دور بماند. بعد از اجرای این موارد، تجهیزات زیرسازی روف گاردن شامل لایه ها فیلتراسیون، زهکشی، محافظ، ژئوتکستایل، ضدریشه و عایق اضافه می شوند.

تجهیزات روف گاردن

تجهیزات روف گاردن به تمامی وسایل و متریال هایی که برای ساخت و اجرای روف گاردن به آن نیاز داریم گفته می شود. این تجهیزات در زیرسازی و کف سازی روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرند. هزینه و قیمت این تاسیسات و تجهیزات با توجه به نوع و برند آنها متفاوت بوده و هزینه هر متر مربع روف گاردن را افزایش می دهد.

تجهیزات روف گاردن شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات فیلتراسیون
  • تجهیزات زهکشی
  • تجهیزات لایه محافظ
  • تجهیزات ژئوتکستایل
  • تجهیزات ضد ریشه
  • تجهیزات عایق
مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن مینارزیدنس کیش

اجزای تشکیل دهنده بام سبز یا روف گاردن

روف گاردن از اجزایی تشکیل شده است که جزء تجهیزات روف گاردن محسوب می شود که شامل موارد زیر است:

  • پوشش گیاهی
  • خاک محیط کشت
  • فیلتر خاک
  • زهکش
  • محافظ رطوبت
  • ضد ریشه
  • محافظ عایق رطوبتی
  • عایق رطوبتی

ملاحظات اجرای تاسیسات و تجهیزات روف گاردن

قبل اجرای تجهیزات و تاسیسات روف گاردن باید ملاحظاتی را روی پشت بام انجام دهیم. برای این منظور باید موارد زیر مورد بررسی قرار گیرند.

ظرفیت سازه ساختمان

باید در هنگام طراحی روف گاردن به ظرفیت سازه سقف توجه کرد، چرا که سقف ساختمان باید کشش اجرای روف گاردن را داشته باشد. به طور کلی بارهای روف پشت بام به دو دسته بار زنده و بار مرده تقسیم بندی می شوند. این بارها باید با یکدیگر متناسب بوده و در صورت استفاده از بارهای مرده زیاد، باید بار زنده را در پشت بام کاهش دهیم. به طور کلی سازه ساختمان باید از حیث مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نیاز مقاوم سازی اولیه برای آن انجام شود.

بار زنده به تعداد افرادی که روی پشت بام به طور میانگین در تمام ساعات شبانه روز و میانگین وزنی آنها گفته می شود. همچنین به سایر تجهیزات مکانیکی و برقی و مبلمان که بعد از اجرای روف گاردن روی آن قرار می گیرند نیز گفته می شود.

بار مرده به انجام کف سازی و زیر سازی روف گاردن و همچنین وزن سازه ساختمان، کفپوش ها، سنگچین ها و دیوارهای آن گفته می شود که در هنگام اجرای روف گاردن در آن در نظر گرفته می شود.

دسترسی به روف گاردن

قبل از اجرای روف گاردن باید دسترسی به پشت بام مورد بررسی قرار گیرد، اینکه تجهیزات و تاسیسات از چه طریقی به پشت بام منتقل می شود حائز اهمیت است. چرا که بسیاری از تجهیزات را نمی توان از طریق آسانسور به پشت بام منتقل کرد و باید تمامی راه های دسترسی مانند حیاط هم مورد بررسی قرار گیرد.

الزامات آتشنشانی و شهرداری

قبل از طراحی روف گاردن باید به الزامات شهرداری برای عدم ایجاد مزاحمت برای همسایگان و الزامات آتشنشانی برای ایجاد خروجی های متعدد و نصب شیرهای اطفای حریق و سیستم اعلام حریق توجه ویژه داشت. همچنین روف گاردن باید دارای روشنایی اضطراری برای موارد خاص باشد تا بتوان از مشکلات احتمالی در قطعی برق جلوگیری کرد.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن مینارزیدنس کیش

تاسیسات برقی و مکانیکی روف گاردن

به کلیه لوله ها و اتصالات برقی تاسیسات برقی روف گاردن و به کلیه لوله ها و اتصالات آبی تاسیسات مکانیکی روف گاردن گفته می شود. این تاسیسات باید به صورت درست در ساختمان اجرا شوند تا آسیبی به ساختمان وارد نشود. این تاسیسات قبل از اجرای عایق رطوبتی انجام می شود.

سایر تاسیسات مورد نیاز روف گاردن شامل فاضلاب و لوله های گاز می باشد که برای اینکه این تجهیزات و تاسیسات از آسیب های احتمالی دور بماند، یک لایه سیمان یا بتن نازک روی آن کشیده می شود. در مرحله بعدی عملیات ایزولاسیون روی پشت بام صورت می گیرد و نصف کفپوش ها که بعضا از جنس ترموود یا چوب پلاست است روی آن انجام می شود.

لازم به ذکر است که تاسیسات گازکشی فقط برای آتشدان، شومینه، آشپزخانه و تجهیزات گرمایشی انجام می شود و در صورتی که روف گاردن فاقد این موارد است، نیازی به انجام آن نیست. در روف گاردن کف کاذب با شاسی کشی های فلزی و قوطی های آهنی صورت می گیرد و در صورت خرابی هر قسمت از روف گاردن، دسترسی به آن را آسان می کند. این شاسی ها به صورت رو کار و زیر سازه کف انجام می شود.

عایق رطوبتی و زهکشی

بعد از نصب تاسیسات مکانیکی و برقی روی روف گاردن، نوبت به اجرای عایق رطوبتی می رسد که این کار روی لایه سیمان یا بتن نازک صورت می گیرد که می تواند به صورت ایزوگام، قیرگونی، عایق رطوبتی چند لایه یا نانو باشد.

همانطور که قبلا در مورد زهکشی صحبت کردیم، عملیات خروج آب مازاد به عهده این لایه می باشدکه لایه زهکشی روی عایق رطوبتی صورت می گیرد که زهکشی باعث خروج آب مازاد به سمت فاضلاب می گردد. جمع شدن آب در پشت بام به علت بارش باران، موجب آسیب به سقف پشت بام و ایجاد سیلاب می شود. در روش های سنتی برای زهکشی از پوکه های معدنی استفاده می شود که آب اضافی خاک گرفته شده و در مسیر خروجی آب قرار می گیرد.

سیستم الکتریکی و نور پردازی

در زمان طراحی روف گاردن باید تمامی تجهیزات روف گاردن که نیاز به برق دارند مشخص شود. در نقشه الکتریکال روف گاردن، تمامی مکان های مناسب برای نصب چراغ و لامپ و کلید پریزها مشخص می شود. تعدادی از تجهیزات روف گاردن مانند آبیاری اتوماتیک روف گاردن نیاز به برق دارند که باید جای آن ها از قبل مشخص شود.

تامین آب و آبیاری

با توجه به اقلیم آب و هوایی باید از تجهیزات آبیاری گیاهان روف گاردن کمک گرفت، این تجهیزات شامل آبیاری اتوماتیک روف گاردن است که در ساعات مشخصی از روز یا هفته یا ماه نسبت به آبیاری گیاهان روف گاردن اقدام می کند. این تاسیسات باید دارای برق اضطراری باشند تا در صورت قطعی برق، آبیاری روف گاردن را انجام دهند. آبیاری گیاهان روف گاردن، باید به صورت مداوم و در ساعات مشخصی طبق برنامه آن صورت گیرد.

تامین نور خورشید

گیاهان مناسب روف گاردن به نور خورشید برای رشد و نمو احتیاج دارند. بسیاری از گیاهان به نور خورشید و بعضی به سایه و بعضی در محیط نیمه سایه قرار می گیرند. در هنگام طراحی و اجرای روف گاردن باید به تامین نور خورشید روف گاردن توجه ویژه کرد و گیاهانی که نیاز به نور خورشید دارند را در مکان مناسب قرار داد.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی

روف گاردن ها به دلیل قرار گیری در فضایی بالاتر از سطح زمین دارای آب و هوایی با سطح زمین دارند و در فصول گرما، حرارت آنها افزایش می یابد و در فصول سرد، دمای خاک آنها کمتر از خاک معادل آنها در سطح زمین است. همچنین برای استفاده ساکنین و گیاهان می توان در افزایش دمای هوا، از سیستم های مه پاش و در کاهش دمای هوا از سیستم های گرماتاب استفاده کرد.

کنترل وزش باد

در ساختمان ها و آپارتمان های بلندکه اقدام به ایجاد روف گاردن می کنند، کنترل وزش باد در روف گاردن حائز اهمیت است. روف گاردن در برج ها و مخصوصاً پنت هاوس ها به علت ارتفاع زیاد و نبود پوشش های کناری آن، وزش باد بسیار شدیدتر از ساختمان های کم طبقه است. برای این منظور باید از بادگیر ها برای کنترل وزش باد استفاده کنیم. این بادگیر ها و کلیه تجهیزات مربوط به کنترل وزش باد، باید طبق ضوابط و آیین نامه های شهرداری باشد.

ایجاد حریم شخصی

حریم شخصی هر ساختمان باید جدا از حریم همسایگان باشد، برای این منظور می توان از دیوارهای بلند و تجهیزاتی مانند دیوار سبز، سایبان، فلاورباکس های عمودی، آلاچیق و پرگولا در دیوارهای مشترک استفاده کرد.

روف گاردن پروژه پل طبیعیت

کفپوش روف گاردن

کفپوش روف گاردن شامل تجهیزاتی است که در کف سازی روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرد. اصولا از کفپوش های چوبی، پلاستیکی، فلزی، بتنی و … استفاده می شود که از ترموود و چوب پلاست برای این کار بیشتر استفاده می شود.

زیرسازی کفپوش ها با هم متفاوت بوده و در کفپوش های بتنی باید یک لایه سیمان روی سطح صاف شده قرار گیرد و در کفپوش های ترموود باید فریم بندی آنها صورت گیرد تا تایل های کفپوش ها روی آن قرار گیرند.

تاسیسات و تجهیزات روف گاردن برای دیزاین

  • آلاچیق و پرگولا : آلاچیق و پرگولا با هدف ایجاد سایه و محیطی دلنشین و با صفا به روف گاردن اضافه می شود. این موارد جزء اصلی تجهیزات روف گاردن محسوب می شود که از جنبه های زیبایی و ایجاد آرامش به باغ پشت بام اضافه می شود.
  • شومینه و آتشکده و باربیکیو: این تجهیزات در روف گاردن برای ایجاد گرما و حرارت جهت دل پذیر بودن و پخت غذا اضافه می شوند. فرض کنید آتشکده ای در میان مبلمان روف گاردن برای گرم کردن داشته باشید یا لذت پختن غذا در باربیکیو را تجربه کنید و کنار خانواده میل کنید یا از گرمای شومینه در زمستان استفاده کنید.
  • میز و صندلی و مبلمان فضای باز: یکی از مهمترین ارکان دیزاین روف گاردن استفاده از میز و صندلی و مبلمان فضای باز در پشت بام است. مبلمان فضایی لاکچری را در روف گاردن فراهم می کند. مبلمان، میز و صندلی در انواع چوبی، فلزی، سنگی و انواع آلیاژهایی است که به صورت تکی یا ترکیبی در روف گاردن استفاده می شود.
  • فلاور باکس و انواع گلدان: فلاورباکس ها یا گلدان ها برای نگهداری انواع گل ها مورد استفاده قرار می گیرد. از فلاورباکس ها در جاهای مختلف روف گاردن استفاده می شود. فلاورباکس باید فضای مناسبی برای خاک و کود دهی داشته باشد تا گیاهان بتوانند رشد کنند. در روف گاردن پرتابل مدولار یا پیش ساخته از جعبه گیاه استفاده می شود که شبیه فلاورباکس است.
  • گیاهان مخصوص روف گاردن: گیاهان مخصوص روف گاردن با توجه به اقلیم آب و هوایی آن منطقه انتخاب و کاشته می شوند. گیاهان می توانند به صورت پوششی یا زینتی یا انواع دیگر باشند. در روف گاردن متمرکز از گیاهانی با عمق ریشه بیشتر و در روف گاردن گسترده از گیاهان با عمق کمتر استفاده می شود.
  • خاک و کود مناسب و آبیاری: برای رشد گیاهان روف گاردن باید از خاک و کود مناسب استفاده کرد. برای این منظور باید خاک باید غنی سازی شود تا گیاهان در رشد خود دچار مشکل نشوند.
  • کفپوش روف گاردن: کفپوش های روف گاردن می تواند از جنس چوب ترمو یا ترموود باشد و همچنین می توان از چوب پلاست یا سنگ یا شن و سنگ ریزه استفاده کرد. انتخاب نوع کفپوش به سبک روف گاردن بر می گردد که زیبایی روف گاردن شما را دو چندان می کند.
روف گاردن پروژه مجتمع تجاری، تفریحی و اداری ایران مال

مبلمان روف گاردن

مبلمان روف گاردن به علت استفاده در فضای آزاد باید قابلیت و سهولت تمیزی آسان را داشته باشد. این مبلمان ها باید در برابر شرایط بد آب و هوایی و وزش باد مقاوم باشند. همچنین به علت سنگینی بعضی مبلمان ها باید سازه ساختمان تحمل این وزن را داشته باشد.

سبک انتخابی مبلمان بر اساس نوع و سبک روف گاردن تعریف می شود. مثلا در روف گاردن کوچک، روف گاردن ساده، روف گاردن مینیمال، روف گاردن ارزان، روف گاردن سنتی، روف گاردن ایرانی و … نوع مبلمان متفاوت می باشد.

مبلمان انتخابی باید حس راحتی و آسایش را به ساکنین در زمان استراحت بدهد و کیفیت متریال استفاده شده و عمر آن بالا باشد. انواع مبلمان روف گاردن می تواند حصیری، چوبی، پلاستیکی، فلزی، کامپوزیت و … باشد که در قیمت آن بسیار اثر گذار است.

تاسیسات و تجهیزات روف گاردن تهران

تاسیسات و تجهیزات روف گاردن در تهران باید توسط مجری روف گاردن انجام شود. شرکت ال گرین در تمامی مراحل تاسیسات و تجهیزات روف گاردن از متریال استاندارد بام سبز استفاده می کند. این شرکت دارای تمامی استانداردهای بین المللی در این حوزه می باشد که به صورت تخصصی بیش از یک دهه فعالیت می کند.