گیاهان روف تاپ گاردن چیست؟

باغبانی روی پشت بام روف گاردن یا «بام‌های سبز» یکی از جذاب‌ترین و کامل‌ترین راه‌های ایجاد زیبایی بصری برای استفاده از فضای خالی پشت بام است. اگرچه نمی‌توانید همه چیز را روی آن بکارید اما گیاهانی هستند که روی روف گاردن یا روف تاپ گاردن قابلیت رشد دارند.

روف تاپ گاردن یا روف گاردن به بام سبز فشرده یا متمرکز گفته می شود، که مانند یک پارک بوده و می تواند گیاهان و درختان با ریشه های عمیق را در خود جای دهد.

گیاهان روف تاپ گاردن

گیاهان زیادی توسط شرکت ال گرین وجود دارد که برای این نوع باغبانی پشت بام مناسب است. هنگام انتخاب گیاهان روف تاپ گاردن برای پشت بام خود، باید به چند نکته توجه کنید، مانند اندازه پشت بام یا تراس، قرار گرفتن در معرض آب و هوا، در دسترس بودن نور خورشید و ترجیحات فصلی بر خلاف گیاهانی که می خواهید رشد کنید.

بسته به این عوامل، برخی از گزینه های عالی که برای باغ پشت بام شما توصیه می کنیم عبارتند از:

  1. گیاه هوستا(Hostas) یا سوسن پلاتینی
  2. گیاه اسطوخودوس(Lavender)
  3. گیاه کوسا داگوود(Kousa dogwood)
  4. درخت عرعر تک دانه(Single seed Juniper)
  5. گیاه آستیلب یا فنال(Fanal)
  6. گل زنبق وحشی(Daylily)
  7. سرو کوتوله هینوکی(Dwarf Hinoki Cypress)
  8. لبدیسی رونده یا آجوگا(Ajuga)
  9. گل گوش بره(Lamb’s-Ears)
  10. پیچ امین الدوله(Honeysuckle)
  11. علف بره یا فستوکا آبی(Blue Fescue)
  12. بذر ویستریا ژاپنی یا گلیسین(Japanese Wisteria)
خاک و کود گیاهان روف تاپ گاردن

خاک و گیاهان روف تاپ گاردن

برای باغبانی روی پشت بام و کاشت گیاهان روف تاپ گاردن، ما به شدت توصیه می کنیم از جعبه های بزرگ یا فلاورباکس های بزرگ مانند تخت های مرتفع و گلدان برای رشد گیاهان استفاده کنید. فلاورباکس های بزرگ به گیاهان شما اجازه می دهند بزرگ و قوی شوند و احتمال ریشه بند شدن و ناسالم شدن آنها را محدود می کند.

به همان اندازه مهم است که فلاورباکس گلدان خود را با خاک ارگانیک پر کنید تا گیاهان خود را با مواد مغذی مورد نیاز برای رشد تامین کنید. برای ایجاد باغبانی گیاهان روف تاپ گاردن، خاک روف گاردن باید آماده برای استفاده به طور خاص برای گلدان های بزرگ و باغچه های تخت بلند طراحی شده است.

 نیازی به مخلوط کردن نیست زیرا خاک مستقیماً حاوی کودهای آلی و زغال سنگ اضافه شده برای حفظ رطوبت بیشتر است. همچنین کودها به گیاهان اجازه می دهد تا آزادانه رشد کنند و منبع سالمی از مواد مغذی، رطوبت و فضایی برای رشد ریشه دریافت کنند.

گیاهان روف تاپ گاردن

گیاه هوستاHostas یا سوسن پلاتینی 1 گیاهان روف تاپ گاردن برای باغبانی پشت بام شرکت Elgreen | مشاوره تخصصی، طراحی و اجرای روف گاردن

 گیاه هوستا(Hostas) یا سوسن پلاتینی

اگر روی پشت بام خود فضاهای سرپوشیده ای دارید که در نتیجه سایه کاملی برای گیاهان روف تاپ گاردن شما ایجاد می کند، پس پرورش Hosta در باغ پشت بام شما شاخ و برگ های رنگارنگی را به فضای شما اضافه می کند.

یکی از موارد مورد علاقه ما گیاه هوستا «بابا بزرگ» است. این یک هوستا بزرگ با برگ های غول پیکر، به شدت چروکیده، آبی گلوکوس سرد، گرد و فنجانی است. مناظر خودنمایی از گل های زنگوله ای شکل سفید در تابستان از بالای شاخ و برگ بلند می شوند. برگ های ضخیم در برابر آسیب راب مقاومت می کنند و شاخ و برگ آن اغلب در دسته گل ها استفاده می شود.

گیاه هوستا یک گیاه از گیاهان روف تاپ گاردن است که چند ساله علفی است که در بیش از 2500 رقم با شکل، اندازه و بافت برگ متفاوت است. اگر می خواهید مجموعه ای واقعا متنوع برای باغ پشت بام خود داشته باشید، بخش سایه دار باغ خود را به میزبان ها اختصاص دهید.

گیاه اسطوخودوس(Lavender)

گیاه اسطوخودوس(Lavender)

چه کسی دوست ندارد باغش بوی خوشی بدهد؟ اسطوخودوس یک گیاه معطر زیبا است که اغلب به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی استفاده می شود و می تواند برای سوختگی، نیش حشرات، بریدگی ها و سایر تحریکات پوستی استفاده شود. کافور موجود در روغن برای استرس، خواب، سردرد، تنش و بسیاری از کاربردهای دیگر عالی است.

گیاه اسطوخودوس یکی از بهترین گیاهان روف تاپ گاردن است که انعطاف‌پذیر و بادوام است و می‌تواند در شرایط آب و هوایی خشک و بادی رشد کند و آن را به انتخابی عالی برای پشت بام شما و انتخاب گیاهان روف تاپ گاردن تبدیل می‌کند. اسطوخودوس دارای شاخ و برگ سبز خاکستری است و ارتفاع آن تا 1.5 فوت می رسد. شما می توانید این گیاهان را در یک ظرف یا تخت باغ بزرگ روی پشت بام پرورش دهید.

گیاه کوسا داگوودKousa dogwood گیاهان روف تاپ گاردن برای باغبانی پشت بام شرکت Elgreen | مشاوره تخصصی، طراحی و اجرای روف گاردن

گیاه کوسا داگوود(Kousa dogwood)

کوسا داگوود یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است که به نام کورنوس کوزا نیز شناخته می شود، یکی دیگر از بهترین انتخاب ها برای باغ های روی پشت بام است. این گیاهان در حالی که از نظر فنی درخت هستند، کوچک و کوتاه می مانند. درختان dogwood به دلیل زیبایی ظریف خود به طور گسترده ای شناخته شده اند و گونه کوسا صلابتی به آن اضافه می کند که این گونه را به گزینه ای عالی برای مناظر خانه و مناطق شهری و روف تاپ گاردن تبدیل می کند.

این درخت همچنین در تمام سال سهم بصری دارد. در بهار، مجموعه ای بهشتی از شکوفه های ستاره مانند تولید می کند. در تابستان، سایبان جذاب آن از شاخه های چند لایه، سایه و زیبایی را ایجاد می کند. در پاییز، رنگ قرمز روشن و دیدنی ارائه می دهد. حتی در زمستان، این درخت با پوستی که شبیه پازل است، جذابیت خاص خود را دارد. این گیاهان برگ های زیبایی رشد می کنند که در فصول مختلف تغییر رنگ می دهند.

خیلی ها برگ ها را با گلبرگ اشتباه می گیرند، در حالی که اصلاً گلبرگ نیستند. در بهار، برگ های اصلاح شده در سایه های صورتی و سفید شکوفا می شوند. تا تابستان، شاخ و برگ آنها به سایه های سبز تیره و در نهایت در پاییز به رنگ قرمز و بنفش تبدیل می شود.

درخت عرعر تک دانه(Single seed Juniper)

درخت عرعر تک دانه(Single seed Juniper)

ارس تک دانه یا درخت عرر تک دانه یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است که به طور رسمی با نام Juniperus Squamata شناخته می شود و با نام «ستاره آبی» معروف است، درختچه ای نازک و سوزنی شکل با قالب آبی نقره ای است. اگر تا به حال از طریق مناطق خشک کوهستانی جنوب غربی ایالات متحده سفر کرده باشید، ممکن است متوجه درختچه های تیره ای شده باشید که اطراف شما هستند. به احتمال زیاد، شما Juniperus Squamata وحشی یا همان Juniper One Seed را پیدا کرده اید.

درخت عرعر با سرعت حلزون روی سطح رشد می کند، در حالی که ریشه اصلی آن در جستجوی آب تا اعماق حفاری می کند. درخت عرعر که برای مقابله با آب و هوای بی‌رحمانه بیابان تطبیق داده شده است، می‌تواند رشد خود را در صورت وجود رطوبت کم متوقف کند و با دسترسی دوباره به آب دوباره شروع به رشد کند.

گیاه آستیلب یا فنال(Fanal)

گیاه آستیلب یا فنال(Fanal)

یکی دیگر از گزینه های عالی برای منطقه سایه بام، گیاهان فنال هستند. یکی از محبوب ترین گونه ها، Astilbe ‘Fanal’، یک شکوفه دهنده خودنمایی برای رنگ های تابستانی زیبا در مناطق سایه دار است. شکوفه‌های بلند و پر از رنگ قرمز تیره گارنتی که به دلیل کیفیت هوای سبک و روشن خود از تپه‌های زیبای شاخ و برگ سبز برنزی بالا می‌روند.

Fanal  در مرزهای سایه کامل رشد می کند. این گیاه یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است که دارای رنگ زرشکی زیبا و شادابی است که در تابستان به بهترین شکل شکوفا می شود. Astilbe ‘Fanal’ شاخه هایی دارد که به ارتفاع یک و نیم فوت رشد می کنند و در کاشت های انبوه بسیار زیبا هستند. برای رشد بهتر، این گیاهان به خاک و سایه مرطوب نیاز دارند، بنابراین خشک نمی شوند.

گل زنبق وحشی(Daylily)

گل زنبق وحشی(Daylily)

گل روزنه یا زنبق وحشی یکی از گیاهان روف تاپ گاردن که یک گیاه چند ساله به طرز شگفت انگیزی کم نگهداری (تقریباً بدون نگهداری) است – به راحتی رشد می کند، عملاً عاری از بیماری و آفت است و می تواند از خشکسالی، نور ناهموار خورشید و خاک ضعیف جان سالم به در ببرد. بعلاوه، هزاران نیلوفر زیبای روزانه برای انتخاب وجود دارد.

واریته‌های زود‌شکوفه، میان‌فصل، دیرشکوفه را ترکیب کنید و گل‌دهی‌ها را تکرار کنید تا از اواخر بهار تا اولین یخبندان پاییز گل‌های نیلوفرهای روز را داشته باشید. آنها بسیار پر جنب و جوش و رنگارنگ هستند که باعث می شود باغ شما سرزنده و شاداب به نظر برسد. ما کشت همروکالیس را توصیه می کنیم. زیر نور خورشید به خوبی رشد می کند و شکوفه ای مایل به صورتی دارد. قد این نوع گل روزانه می تواند تا 2 فوت هم رشد کند. 

سرو کوتوله هینوکی(Dwarf Hinoki Cypress)

سرو کوتوله هینوکی(Dwarf Hinoki Cypress)

سرو کوتوله هینوکی یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است که در رنگ های سبز مایل به زرد با شاخ و برگ با بافت منحصر به فرد رشد می کند. شاخ و برگ های فن مانند شاخه های متراکم و لایه های عمیق با نوک هایی ایجاد می کند که این طرف و آن طرف می پیچند. این گیاهان بسیار کند رشد می کنند و حداکثر ارتفاع آنها به 3 فوت می رسد.

اگرچه نگهداری این گیاهان بسیار کم است، اما فقط باید آنها را طبق برنامه منظم آبیاری کنید. این گیاهان به باغ پشت بام شما زیبایی و تنوع می بخشند و می توان آنها را در یک ظرف مشترک با گیاهان دیگر پرورش داد.

لبدیسی رونده یا آجوگا(Ajuga)

لبدیسی رونده یا آجوگا(Ajuga)

هنگامی که به دنبال چیزی جذاب هستید تا سریعاً یک منطقه بزرگ را پر کنید، با آجوگا (Ajuga reptans)، که به عنوان گلابی فرش نیز شناخته می شود، اشتباه نکنید. این گیاه همیشه سبز خزنده به سرعت مناطق خالی را پر می کند و رنگ شاخ و برگ استثنایی و شکوفه می دهد. آنها در جذب پروانه ها و مرغ مگس خوار به باغ پشت بام شما عالی هستند. این گیاهان برای رشد مناسب نیاز به منبع منظم آب و سایه دارند.

آجوگا یا گل‌های حشره یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است که معمولاً مایل به آبی تا بنفش هستند، اما می‌توان آن‌ها را به رنگ سفید نیز یافت، همه گزینه‌ها به باغ شما رنگ و بویی اضافه می‌کنند. علاوه بر شاخ و برگ های سبز سنتی، این پوشش زمینی همچنین می تواند چشم انداز را با شاخ و برگ های مسی یا بنفش رنگ خیره کننده نیز فراهم کند و آن را برای افزودن علاقه در طول سال عالی می کند.

گل گوش بره(Lamb's-Ears)

گل گوش بره(Lamb’s-Ears)

گیاه گوش بره یکی از گیاهان روف تاپ گاردن که برای رشد با بچه ها مورد علاقه است، مطمئناً تقریباً در هر محیط باغی راضی می شود. این گیاه چند ساله با مراقبت آسان دارای برگ های همیشه سبز و نرم و پشمی مخملی است که به رنگ نقره ای تا سبز خاکستری است. شاخ و برگ ها نیز از نظر شکل شبیه به گوش های یک بره واقعی هستند، از این رو نام آن به همین دلیل است.

اگر در تابستان شکوفا شود، گوش بره خوشه هایی از گل های صورتی تا بنفش تولید می کند. گوش بره یک گزینه عالی برای جلوی تخت گل است. شاخ و برگ مشخص آنها نرم و سبک با سایه های خاکستری نقره ای است. آنها که به طور رسمی به عنوان بیزانس Stachys شناخته می شوند، تمایل دارند روی زمین پخش شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم در ظروف رشد کنید.

علف بره فسیکو یا فستوکا آبی(Blue Fescue)

علف بره فسیکو یا فستوکا آبی(Blue Fescue)

فسکیو آبی یک چمن زینتی زیبا از گیاهان روف تاپ گاردن است که به حداقل نگهداری و رشد در طول سال نیاز دارد. آنها بسیار متنوع هستند و می توانند در حاشیه، داخل ظروف یا به عنوان گیاهان لبه دار رشد کنند. اندازه کوتوله آنها آنها را در ارتفاع تقریبی 10 اینچ نگه می دارد.

رنگ آبی یخی برجسته، در ترکیب با پرهای گاومیش رنگ، کنتراست چشم نوازی ایجاد می کند. فسکیو آبی در صورت تاسیس به خشکی مقاوم است و آن را به یک افزودنی عالی برای باغ شهری شما تبدیل می کند.

بذر ویستریا ژاپنی یا گلیسین(Japanese Wisteria)

بذر ویستریا ژاپنی یا گلیسین(Japanese Wisteria)

ویستریا ژاپنی درخت انگور چوبی و کوهنوردی زیبا با شکوفه های معطر یکی از گیاهان روف تاپ گاردن است. شکوفه مانند گیلاس روی درخت انگور آویزان است و آبشاری از گل ها را ایجاد می کند. این گیاهان می توانند در فصل رشد سه بار شکوفا شوند و زیبایی و عطر فوق العاده ای را به باغ پشت بام شما اضافه کنند.

ویستریا ژاپنی تاک بسیار تهاجمی است. گل‌ها با رشد جدید شکوفا می‌شوند و حفظ منظم درخت انگور بسیار مهم است. شما باید دو بار در سال هرس کنید تا هم اندازه را مدیریت کنید و هم شاخه ها را نزدیک به ساختار اصلی نگه دارید.

بدون نگهداری مناسب، درخت انگور چوبی می تواند مخرب شود، بنابراین مهم است که با مراقبت از این گیاه همراه باشید. توصیه می‌کنیم به‌جای اینکه اجازه دهید گیاه ویستریا از خانه‌ای بالا برود، بخرید یا بسازید.