در این نوشتار قصد داریم تا 10 قدم برای ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا را توضیح دهیم. لنداسکیپ در ویلا به معنای ایجاد منظر یا چشم انداز در ویلا می باشد و در اصطلاح های معماری، طراحی و معماری منظر، به فرآیندی جهت محوطه سازی و بهبود چشم انداز در حیاط ، محوطه ساختمان ها ، فضاهای بیهوده شهری و … گفته می باشد .

راه اندازی لنداسکیپ یا چشم انداز یکی از با ارزش ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. گلهای معطر بکارید یا یک باغ سبزی راه اندازی کنید. اما اگر در باغبانی تازه کار هستید، دانستن اینکه از کجا شروع کنید دشوار است.

با این حال، لازم نیست که فکر کنید قضیه پیچیده است. وقتی پروژه خود را به مراحل قابل مدیریت تقسیم می کنید، می توانید با سرعت خود به باغبانی بپردازید. و به زودی نتیجه تلاش خود را با مناظر زیبا، طعم های خوشمزه و شکوفه های رنگارنگ خواهید دید. این مراحل به شما کمک می کند تا از ابتدا شروع کنید، اما اگر چیز خاصی در ذهن دارید، می توانید از یک طرح لنداسکیپ یا چشم انداز نیز برای راهنمایی طراحی خود استفاده کنید.

ده قدم برای ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا
ده قدم برای ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا

قدم اول ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: در نظر بگیرید که چه چیزی بکارید

آیاد قصد ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلای خود را دارید؟ آیا می خواهید باغ سبزیجات بکارید ؟ یک باغ گیاهی ؟ باغ گل ؟ اگر سبزیجات و سبزی‌ها را برای کمک به میز شام خود انتخاب کنید، آن‌هایی را بکارید که خانواده‌تان می‌خورند یا می‌خواهند امتحان کنند. اگر می‌خواهید گل‌هایی برای طعم، رنگ و عطر آن‌ها داشته باشید، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید گل‌های یکساله‌ای که بیشتر تابستان گل می‌دهند اما باید هر بهار دوباره کاشته شوند یا گل‌هایی چند ساله که زمان شکوفایی کوتاه‌تری دارند اما سال به سال بازمی‌گردند. هر کدام، یا حتی ترکیبی از آنها، باغی خیره کننده می سازد، اما نیازهای نگهداری متفاوتی خواهد داشت.

قدم دوم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: بهترین نقطه باغ را انتخاب کنید

در لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا تقریباً همه سبزیجات و بسیاری از انواع گیاهان گلدار به 6-8 ساعت آفتاب کامل در روز نیاز دارند. بنابراین باید در طول روز حیاط خود را زیر نظر داشته باشید تا بفهمید کدام نقاط در مقابل سایه کامل یا جزئی از آفتاب کامل برخوردار هستند. اگر حیاط خانه شما بیشتر سایه دارد نگران نباشید: شما نمی توانید گوجه فرنگی را در سایه پرورش دهید، اما بسیاری از گیاهان دیگر ( مانند هاستا و سرخس در فضای باز ) به خوبی کار می کنند. برچسب‌های گیاه را بررسی کنید یا از کارکنان مرکز باغ محلی خود بخواهید تا به شما کمک کنند تا بفهمید یک گیاه به چه مقدار خورشید نیاز دارد.

در صورت امکان، یک نقطه نسبتاً مسطح برای باغ خود انتخاب کنید، زیرا پرداختن به یک باغ شیبدار دشوارتر، وقت گیرتر و بالقوه گران است . و مطمئن شوید که باغ جدید شما دسترسی آسانی به منبع آب خواهد داشت.

انتخاب بهترین نقاط لنداسکیپ یا چشم انداز
انتخاب بهترین نقاط لنداسکیپ یا چشم انداز

قدم سوم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: زمین را پاک کنید

در لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا، علف های هرز و چمنزار را در منطقه ای که قصد کاشت آن را دارید قبل از ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا خلاص کنید. اگر به نتایج سریع می‌خواهید – برای مثال، اگر در حال حاضر بهار است و در تابستان امسال سبزیجات می‌خواهید، زمین را پاک سازی کنید  تا در بهار یک بستر آماده برای کاشت بدون علف یا علف هرز و خاک غنی خواهید داشت.

قدم چهارم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: خاک خود را آزمایش و بهبود دهید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خاک خود، آزمایش خاک را انجام دهید. آزمایشگاه شما را از طریق این روش راهنمایی می کنند: چه مقدار خاک باید از کدام قسمت های باغ ارسال شود و بهترین زمان برای تهیه نمونه. انتظار دو هفته ای را برای یافتن یافته ها داشته باشید که به شما می گوید خاک شما فاقد چه چیزی است و چگونه آن را اصلاح کنید .

خاک مسکونی تقریباً همیشه نیاز به تقویت دارد ، به ویژه در ساخت و سازهای جدید که ممکن است خاک سطحی از بین رفته باشد. علاوه بر کم بودن مواد مغذی ضروری گیاه ، خاک شما ممکن است زهکشی ضعیفی داشته باشد یا متراکم شود. راه حل معمولا ساده است: اضافه کردن مواد آلی . یک لایه 2 تا 3 اینچی از کمپوست، برگ های پوسیده، بریده های علف خشک یا کود کهنه را در هنگام حفاری یا کاشت بستر جدید به خاک اضافه کنید .

اگر تصمیم دارید در لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا حفاری نکنید یا با یک بستر ثابت کار می کنید، مواد آلی را روی سطح بگذارید تا در نهایت به هوموس (مواد آلی) پوسیده شود. کرم های خاکی بیشتر کار مخلوط کردن هوموس را با زیر خاک انجام می دهند.

قدم پنجم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: بسترهای کاشت خود را آماده کنید

در لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا، سست کردن خاک در بسترهای جدید قبل از کاشت یا کاشت به ریشه ها کمک می کند تا راحت تر رشد کنند و به آب و مواد مغذی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. دو روش وجود دارد: خاک ورزی با وسیله مکانیکی مانند چرخاننده یا حفاری با دست. روش اول زمانی که نیاز به مخلوط کردن مقادیر زیادی از اصلاحات دارید، روش خوبی است . با این حال، افراط در آن آسان است، که در نهایت به ساختار خاک آسیب می رساند. حفاری برای تهیه تخت های کوچک کاربردی تر است.

در هر صورت، خاک را فقط زمانی کار کنید که به اندازه کافی مرطوب باشد تا یک توپ شل در مشت شما ایجاد شود، اما آنقدر خشک شود که وقتی آن را انداختید، از هم بپاشد. حفاری زمانی که خاک خیلی خشک است کار سخت تری است و اگر خیلی مرطوب باشد می توانید به ساختار خاک آسیب بزنید. با استفاده از بیل یا چنگال، 6 تا 8 اینچ بالای خاک را به آرامی بچرخانید و همزمان با مواد آلی مرحله 4 مخلوط کنید. راه رفتن روی تخت های آماده خاک را فشرده می کند، بنابراین تخته های تخته سه لا را به طور موقت روی زمین بگذارید تا وزن شما به طور یکنواخت تقسیم شود.

آماده سازی بستر کاشت لنداسکیپ یا چشم انداز
آماده سازی بستر کاشت لنداسکیپ یا چشم انداز

قدم ششم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: گیاهان خود را انتخاب کنید

گیاهانی را انتخاب کنید که با آب و هوا ، خاک و نور خورشید شما سازگار باشد. حتی می توانید برای خرید گیاهان در اینترنت گشت و گذار کنید. در اینجا چند گیاه آسان برای رشد برای مبتدیان آورده شده است:

گیاهان یک ساله: گل همیشه بهار ، کیهان ، شمعدانی ، ایمپاتیانس ، گل همیشه بهار، آفتابگردان و زینیا

گیاهان چند ساله: سوزان چشم سیاه ، نیلوفر ، گوش بره ، پانسی ، فلوکس ، گل مخروطی بنفش و مریم گلی روسی

سبزیجات: خیار ، کاهو ، فلفل و گوجه فرنگی

قدم هفتم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: شروع به کاشت کنید

برخی از گیاهان مانند پانسی و کلم پیچ سرما را تحمل می کنند، بنابراین می توانید آنها را در پاییز یا اواخر زمستان بکارید. از طرف دیگر، گوجه فرنگی و بیشتر گل های یکساله، دمای گرم را ترجیح می دهند، بنابراین تا زمانی که خطر سرمازدگی در منطقه شما از بین نرود، آنها را نکارید. اواسط بهار و اواسط پاییز زمان مناسبی برای کاشت گیاهان چند ساله است.

در لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا، بسیاری از گیاهان یکساله به راحتی از بذرهایی که مستقیماً در باغ کاشته می شوند رشد می کنند. برای اطلاعات در مورد زمان، عمق و فاصله کاشت حتما بسته بذر را مطالعه کنید. اگر یک مبتدی ماجراجو هستید، با کاشت بذر در داخل خانه چند هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان، فصل رشد را آغاز کنید. ظروف یا تخت هایی وجود دارد که مخصوصاً برای نهال ها و مخلوط های خاک شروع بذر در مراکز باغ طراحی شده اند.

دستورالعمل های بسته بذر را دنبال کنید و اگر فضای پنجره ندارید ، ظروف را روی طاقچه آفتابگیر یا زیر چراغ های رشد قرار دهید. مطمئن شوید که دانه ها و نهال ها را مرطوب اما نه خیس نگه دارید، در غیر این صورت ممکن است پوسیده شوند.

یک روش ساده تر برای راه اندازی باغ خود، خرید گیاهان جوان است که به آن گیاهان ست شده یا پیوند می گویند. بر اساس دستورالعمل های برچسب، سوراخ هایی را در تخت آماده شده خود حفر کنید. گیاهان را با فشار دادن از پایین از ظرف خارج کنید. اگر ریشه ها به یک توپ بزرگ تبدیل شده اند (معروف به ریشه بسته شدن )، قبل از قرار دادن آن در سوراخ، از یک چنگال قدیمی یا انگشتان خود برای باز کردن برخی از ریشه های بیرونی استفاده کنید. خاک را در محل اطراف ریشه قرار دهید، سپس خاک را با آب خیس کنید.

کاشت در لنداسکیپ یا چشم انداز
کاشت در لنداسکیپ یا چشم انداز

قدم هشتم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: آب در زمان مناسب

هرگز نباید اجازه داد که نهال ها خشک شوند، بنابراین هر روز آبیاری کنید. با بزرگتر شدن گیاهان، آن را باریک کنید. نشاءها نیز به آبیاری مکرر (یک روز در میان) نیاز دارند تا زمانی که ریشه آنها مستقر شود. پس از آن، تعداد دفعاتی که نیاز به آبیاری دارید به خاک، رطوبت و میزان بارندگی بستگی دارد، هرچند هفته ای یکبار مکان خوبی برای شروع است. خاک رس نسبت به خاک شنی کندتر خشک می شود، بنابراین نیازی به آبیاری زیاد آن نخواهید داشت.

شرایط آفتابی و بادخیز سریعتر از هوای خنک و ابری خاک را خشک می کند. هنوز مطمئن نیستید؟ خاک را 3-4 اینچ زیر سطح احساس کنید. اگر احساس می کنید خشک می شود، زمان آبیاری است. آبیاری را به آرامی و عمیق انجام دهید، بنابراین آب به جای جاری شدن، خیس می شود. برای به حداقل رساندن تبخیر، در اوایل صبح آبیاری کنید.

قدم نهم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا: از باغ خود با مالچ محافظت کنید

برای کمک به جلوگیری از نفوذ علف های هرز و رطوبت، خاک را با چند اینچ مالچ بپوشانید.

شما مجبور نخواهید بود به دفعات آبیاری کنید و با جلوگیری از برخورد نور خورشید به خاک، از جوانه زدن بذر علف های هرز جلوگیری می کنید. از بین طیف گسترده ای از مالچ ها انتخاب کنید که هر کدام مزایای خاص خود را دارند، از جمله پوست خرد شده، کاه و سنگ رودخانه. اگر از مالچ ارگانیک مانند پوست پوست، کمپوست یا پوسته دانه کاکائو (که بوی خوبی دارند) استفاده می کنید، در حین تجزیه خاک را تغذیه می کند. برای باغ سبزیجات یا بستر یکساله، مالچ را انتخاب کنید که در عرض چند ماه تجزیه می شود. برای گیاهان چند ساله، از مالچ با ماندگاری بیشتر مانند چیپس پوست استفاده کنید.

محافظت با مالچ در لنداسکیپ یا چشم انداز
محافظت با مالچ در لنداسکیپ یا چشم انداز

قدم دهم ایجاد لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا:  باغ خود را به طور منظم نگهداری کنید

همانطور که لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا شما شروع به رشد می کند، با پیگیری کارهای باغ به آن کمک کنید تا به پتانسیل کامل خود برسد. قبل از پژمردگی گیاهان را آبیاری کنید. علف های هرز را قبل از اینکه به دانه بروند بکشید . از شر گیاهان مرده، در حال مرگ و بیماری خلاص شوید.

حشرات مخرب (مانند کرم شاخ گوجه فرنگی) را با برداشتن آنها از روی گیاه و انداختن آنها در یک سطل آب گلدار، شلنگ جدا کردن آنها یا اسپری کردن روی یک صابون حشره کش خریداری شده در یک مرکز باغ دور کنید. گیاهان بلند (مانند گوجه فرنگی) را با داربست، چوب یا تپه حمایت کنید. همچنین سبزیجات را به محض آماده شدن برداشت کنید. و به یاد داشته باشید که بایستید و بوی…خوب، هر چه هست که دارید رشد می کنید.

پروژه های لنداسکیپ یا چشم انداز در ویلا

مطالب مرتبط

رین گاردن یا باغ بارانی چیست؟

بام سبز روف گاردن تهران

روف گاردن ویلا

انواع روف گاردن

روف گاردن در شمال

روف گاردن تهران

زیباترین روف گاردن تهران

بستر کاشت گیاه در روف گاردن و بام سبز

روف گاردن در مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی