روف گاردن مسکونی

روف گاردن مسکونی به دو نوع روف گاردن ویلایی و روف گاردن مسکونی تقسیم بندی می شود. این روف گاردن ها در خانه های مسکونی و ویلایی انجام می شود. روف گاردن همچنین در آپارتمان ها و برج های مسکونی نیز انجام می شود.
روف گاردن مسکونی و ویلایی دو نوع پر طرفدار از روف گاردن هستند که در منازل مسکونی طراحی و اجرا می شوند. این روف گاردن ها دارای فضای سبز و محوطه سازی در ویلا هستند که با نام روف گاردن ویلا نیز شناخته می شوند. بیشتر این روف گاردن ها در تهران و شمال کشور علی الخصوص مازندران انجام می شوند.
روف گاردن و بام سبز در ایران که با نام باغ بام نیز شناخته می شوند در حقیقت با فضای سبز روی پشت بام گفته می شود که دارای تجهیزات و تاسیسات در روف گاردن هستند.
شرکت ال گرین مجری رسمی اجرای روف گاردن مسکونی در ایران است که پروژه های زیادی در زمینه روف گاردن مسکونی انجام داده است.

پلان روف گاردن مسکونی

پلان روف گاردن مسکونی یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین طرح‌های معماری است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این طرح به معنای ایجاد فضای سبز و گل‌دار بر روی سقف ساختمان‌های مسکونی است که علاوه بر زیبایی و تنوع، مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی هم دارد. در این پست به بررسی این طرح و نحوه اجرای آن خواهیم پرداخت.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن به معنای باغ سقفی است که در آن فضای سبز و گل‌دار بر روی سقف ساختمان‌ها ایجاد می‌شود. این فضا می‌تواند به صورت گلخانه، باغچه، چمن، درختچه، استخر، نشیمن و … طراحی شود. روف گاردن معمولاً در ساختمان‌های بلند و شهری که فضای سبز کم دارند، پیاده‌سازی می‌شود. این طرح علاوه بر افزایش کیفیت زندگی ساکنان، باعث کاهش آلودگی هوا، جذب گاز کربن دی‌اکسید، تولید اکسیژن، کاهش صدا، تثبیت دما و رطوبت و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی می‌شود.

چگونه روف گاردن بسازیم؟

برای ساخت روف گاردن باید به چند نکته توجه کرد. اولین نکته این است که سقف ساختمان باید قابل حمل وضعیت فضای سبز باشد. به عبارت دیگر، باید دارای عایق حرارتی و رطوبتی مناسب باشد و تحمل وزن لازم را داشته باشد. دومین نکته این است که نوع گل و گیاهان مناسب با شرایط آب و هوای منطقه و نور خورشید انتخاب شود. بعضی از گل‌ها و گیاهان نیاز به نور زیاد دارند و بعضی دیگر نور کم‌تر. همچنین باید به نحوه آبیاری و تغذیه آن‌ها هم توجه شود. سومین نکته این است که طرح روف گاردن باید با توجه به نظرات و نیازهای ساکنان طراحی شود. مثلاً بعضی از ساکنان ممکن است فضای باز را ترجیح دهند و بعضی دیگر فضای بسته. بعضی ممکن است فقط گل‌داری کنند و بعضی دیگر میوه و سبزیجات هم بکارند. بعضی ممکن است فضای بازی و تفریحی برای خود و فرزندانشان بخواهند و بعضی دیگر فقط فضای آرامش و استراحت. این همه عوامل باید در طراحی روف گاردن لحاظ شود.

نمونه‌های روف گاردن در ایران و جهان

روف گاردن یک طرح جدید نیست و در بسیاری از کشورهای جهان از قبل پیاده‌سازی شده است. مثلاً در کشور سنگاپور که یک کشور جزیره‌ای و شهری است، روف گاردن‌ها بخش مهمی از سیاست‌های زیست‌محیطی دولت هستند. در این کشور، بیش از ۵۰ درصد سقف‌های ساختمان‌ها به صورت روف گاردن طراحی شده‌اند. در کشور ایران هم روف گاردن‌ها رو به توسعه هستند. مثلاً در شهر تهران، پروژه «باغ سقف تهران» که با همکاری شورای شهر و دانشگاه تربیت مدرس اجرا شده است، به هدف افزایش فضای سبز شهر و بهبود کیفیت زندگی مردم طراحی شده است. در این پروژه، برخی از سقف‌های ساختمان‌های دولتی، خصوصی، تجاری و مسکونی به صورت روف گاردن تبدیل شده‌اند.

روف گاردن مسکونی یک طرح معماری است که به ایجاد فضای سبز و گل‌دار بر روی سقف ساختمان‌های مسکونی می‌پردازد. این طرح علاوه بر زیبایی و تنوع، مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی هم دارد. برای ساخت روف گاردن باید به عایق‌کاری سقف، نوع گل و گیاهان و نظرات ساکنان توجه کرد. روف گاردن‌ها در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین در ایران پیاده‌سازی شده‌اند.

در زیر نمونه های روف گاردن ایران را برای نمونه خدمت شما ارائه می کنیم:
نمونه روف گاردن مسکونی در ایران

نمونه پروژه های روف گاردن مسکونی در ایران

روف گاردن پروژه مسکونی نسترن دکتر تغابنی

پروژه مسکونی نسترن
طراح: دکتر تغابنی
روف گاردن پروژه مسکونی رنجبر مهندس هومن بالازاده

پروژه مسکونی رنجبر
طراح: مهندس بالازاده
روف گاردن پروژه ویلایی دربند مهندس بالازاده

پروژه ویلایی دربند
طراح: مهندس بالازاده
روف گاردن پروژه مسکونی ازگل مهندس بالازاده

پروژه مسکونی ازگل
طراح: مهندس بالازاده
روف گاردن پروژه ویلایی بوستان دکتر تغابنی

پروژه ویلایی بوستان
طراح: دکتر تغابنی
روف گاردن پروژه شیر افکن مهندس بهارستانی

پروژه مسکونی شیر افکن
طراح: مهندس بهارستانی
روف گاردن پروژه مایان مهندس افشین خسرویان

پروژه ویلایی مایان
طراح: مهندس افشین خسرویان
روف گاردن پروژه پنجره خانه مهندس افشین خسرویان

پروژه مسکونی پنجره خانه
طراح: مهندس افشین خسرویان
روف گاردن پروژه ماهور مهندس بدری احمدی

پروژه مسکونی ماهور2
طراح: مهندس بدری احمدی
روف گاردن پروژه ژلوس مهندس بالازاده

پروژه مسکونی ژلوس
طراح: مهندس بالازاده
روف گاردن پروژه صدر مهندس قریشی

پروژه مسکونی صدر
طراح: مهندس قریشی
روف گاردن پرروژه نسیم مهندس همتی

پروژه مسکونی نسیم
طراح: مهندس همتی
روف گاردن پروژه دانیال شرکت ال گرین

پروژه مسکونی دانیال
طراح: ElGreen
روف گاردن پروژه مسکونی کوکب شرکت ال گرین

پروژه مسکونی کوکب
طراح: ElGreen
روف گاردن پروژه مینا رزیدنس مهندس رضا طاهری

مجتمع مینا رزیدنس
طراح: مهندس رضا طاهری
روف گاردن پروژه آیدا مهندس منصوری

پروژه مسکونی آیدا
طراح: مهندس منصوری
روف گاردن پروژه باجک ال گرین

پروژه مسکونی باجک
طراح: ElGreen
روف گاردن پروژه الف ال گرین

پروژه مسکونی الف
طراح: ElGreen
روف گاردن پروژه آوا ال گرین

پروژه مسکونی آوا6
طراح: ElGreen
روف گاردن پروژ] اپال ال گرین

پروژه مسکونی اپال1
طراح: ElGreen