در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع روف گاردن، هزینه تاسیسات روف گاردن، هزینه اجرای روف گاردن، هزینه فضای سبز روف گاردن، هزینه گیاهان مناسب روف گاردن، هزینه خاک و کود مناسب روف گاردن، هزینه فلاورباکس روف گاردن، هزینه آبیاری اتوماتیک روف گاردن، هزینه نور پردازی روف گاردن، هزینه زیرسازی روف گاردن، هزینه کف سازی و کفپوش روف گاردن، هزینه آلاچیق و پرگولا روف گاردن، هزینه چوب ترموود و چوب پلاست در روف گاردن، هزینه مبلمان روف گاردن، هزینه دسترسی و مجوزات روف گاردن، هزینه نگهداری و تعمیرات روف گاردن، هزینه تجهیزات روف گاردن، هزینه اجرای روف گاردن، هزینه سازه های معماری روف گاردن، روف گاردن ارزان و قیمت روف گاردن صحبت کنیم.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن به عنوان یکی از تکنولوژی های جدید در ساختمان سازی های امروزی محسوب می شود. ایجاد و ساخت فضای سبز روی پشت بام و فضایی مفرح و دل انگیز برای بازی کودکان برای ساکنین و خریداران ساختمان یک ویژگی و  ارزش افزوده محسوب می شود. بسیاری از ساکنین و مالکین ساختمان برای ایجاد روف گاردن به علت هزینه و قیمت روف گاردن دچار تردید هستند چرا که روف گاردن هزینه اولیه بالایی دارد و بیشتر در مناطقی که قیمت آپارتمان بالاست توجیه اقتصادی پیدا می کند.

روف گاردن بیشتر در تهران و شهرهای بزرگ مانند اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز و شمال کشور اجرا می شود. هزینه ساخت روف گاردن بر اساس موارد زیادی مشخص می شود. روف گاردن دارای تاسیسات و تجهیزات بسیار زیادی است که بر اساس زمان طراحی و انتخاب کارفرما، این تاسیسات و تجهیزات متفاوت می شوند. همچنین نوع سازه در انتخاب روف گاردن بسیار موثر است و اگر روف گاردن از نوع گسترده، متمرکز، نیمه متمرکز یا جعبه گیاه باشد در هزینه ساخت آن  بسیار موثر است.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن ماهور 2 نیاوران تهران

انواع روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن با توجه به انواع روف گاردن متفاوت است و بیشتر هزینه روف گاردن مربوط به روف گاردن متمرکز می باشد که در زیر انواع روف گاردن ها را شرح می دهیم:

  • روف گاردن گسترده (Extensive)
  • روف گاردن نیمه متمرکز یا نیمه فشرده (Semi-Intensive)
  • روف گاردن متمرکز یا فشرده (Intensive)
  • روف گاردن ترکیبی (Synthetic)
  • روف گاردن سبز-آبی(Blue-Green)
  • روف گاردن بیوسولار(Bio-Solar)
  • روف گاردن پرتابل مدولار یا پیش ساخته یا جعبه گیاه (Planter box)

هزینه تاسیسات روف گاردن

یکی از مهمترین قسمت های روف گاردن، تاسیسات آن می باشد، چرا که لوله کشی های آب و برق، سیستم های الکتریکی، کلید پریزها، شیرهای ورودی و خروجی، فاضلاب، زهکش ها و … از جمله فاکتورهای مهم در هزینه روف گاردن در لایه های زیرین است.

هزینه اجرای اجزای روف گاردن

اجزا و لایه های روف گاردن هر کدام  با توجه به کیفیت متریال و مساحت روف گاردن، در هزینه ها و قیمت روف گاردن موثر هستند. این لایه های از فیلتراسیون و ایزولاسیون سقف شروع شده تا کاشت گیاهان در محیط کشت ادامه دارند.

لایه های روف گاردن به شرح زیر هستند:

  • پوشش گیاهی
  • خاک محیط کشت
  • فیلتر خاک
  • زهکش
  • محافظ رطوبت
  • ضد ریشه
  • محافظ عایق رطوبتی
  • عایق رطوبتی

هزینه فضای سبز روف گاردن

انتخاب فضای سبز روف گاردن به نوع روف گاردن بر می گردد. در صورتی که روف گاردن از نوع گسترده باشد، عمق کمتری داشته و از گیاهان زینتی و پوششی برای آن استفاده می شود. همچنین اگر روف گاردن نیمه متمرکز یا متمرکز باشد عمق آنها افزایش می یاد و هر چقدر که روف گاردن به سمت متمرکز میل کند، هزینه ساخت آن افزایش می یابد چرا که عمق خاک و کود آن بیشتر شده و هزینه تجهیزات آن افزایش می یابد.

هزینه های مربوط به فضای سبز روف گاردن شامل چمن طبیعی، چمن مصنوعی و دیوار سبز به غیر از گیاهان، گل ها، درختان، درختچه ها و … می باشد که باید این موارد را در ابتدی کار در نظر گرفت. همچنین هزینه نوع گیاهان از دید زینتی و پوششی هم در طراحی و اجرای روف گاردن بسیار موثر است.

از طرفی تاسیسات و تجهیزات روف گاردن های عمیق بسیار گران تر از روف گاردن های کم عمق می باشد. مثلا در روف گاردن عمیق می توانیم از تجهیزات پارکی مانند وسایل بازی، استخر، پرگولا، آلاچیق، مبلمان، آتشکده، آتشدان، شومینه، نیمکت، فلاورباکس، چتر، آتریوم، آبنما و … استفاده کنیم که در بام سبز گسترده این امکان وجود ندارد.

در صورتی که روف گاردن از نوع پرتابل مدولار یا پیش ساخته باشد، هزینه تجهیزات و لایه های آن کاهش می یابد و نیازی به فیلتراسیون و عایق بندی نیست و گل ها بیشتر در جعبه های گیاه ایجاد می شوند. این روف گاردن ظاهری شبیه روف گاردن متمرکز ندارد، ولی ویژگی هایی دارد که آن را نسبت به پشت بام های معمولی متمایز می کند.

روف گاردن پروژه مجتمع تجاری، تفریحی و اداری ایران مال

هزینه گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان روف گاردن باید دارای دوام و مقاومت بالایی نسبت به شرایط بد آب و هوایی داشته باشند، بنابراین باید در انتخاب و کاهش گیاهان روف گاردن و هزینه های آن، دقت لازم را به عمل آورد، چرا که گیاهانی که ارزان تر هستند، ممکن است ظاهر روف گاردن را پس از مدتی دچار مشکل کنند و مجبور به هزینه اضافی و کارهای مجدد در روف گاردن باشیم.

هزینه خاک و کود مناسب روف گاردن

هزینه خاک و کود مناسب روف گاردن نیز یکی از فاکتورهای مهم در طراحی و اجرای روف گاردن است. خاک روف گاردن باید حاوی مواد مغذی باشد تا گیاهان دچار فقر غذایی نشوند. همچنین کودها نباید ریشه گیاهان را بسوزانند و باید کیفیت کافی برای بستر کشت را داشته باشند.

هزینه فلاورباکس روف گاردن

هزینه نگهداری گیاهان و درختان فقط مربوط به خود آنها و خاک و کود نمی شود، بلکه باید فضایی برای نگهداری آنها در نظر گرفت که می توان از تری باکس، فلاورباکس، پلنترباکس و قاب درختی استفاده کرد که در هزینه روف گاردن بسیار موثر هستند.

هزینه آبیاری اتوماتیک روف گاردن

در پشت بام های کوچک می توان از آبیاری دستی با آبپاش یا آفتابه برای گلدان ها استفاده کرد، اما در روف گاردن های بزرگ و عمیق نیاز به سیستم های آبیاری اتوماتیک و مکانیزه یا آبیاری هوشمند داریم که در فواصل زمانی متعدد و بر اساس نوع گیاهان، اقدام به آبیاری کند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که با توجه به برند آنها در بازار متفاوت هستند و هر چقدر دستگاه قوی تر و پیشرفته تری استفاده کنیم، هزینه اجرای روف گاردن افزایش می یابد.

در شهر های شمال کشور به علت آب و هوای مرطوب و بارانی، نیازی به سیستم های آبیاری اتوماتیک نیست و در شهرهای مرکزی ایران که ماهیت کویری دارند، آبیاری باید بیشتر از یک نوبت در فصول گرم صورت گیرد. لذا هزینه های مربوط به آبیاری اتوماتیک، پمپ ها و هزینه بهای آب در ساخت روف گاردن در شرایط آب و هوایی مختلف متفاوت است.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن مینارزیدنس کیش

هزینه نورپردازی روف گاردن

تجهیزات الکتریکی و نورپردازی روف گاردن در کفپوش ها و دیواره ها، در قیمت گذاری روف گاردن بسیار موثر است. در صورت استفاده از تجهیزات لاکچری و مدرن در روف گاردن، هزینه ساخت روف گاردن افزایش می یابد.

ملزومات مربوط به نورپردازی و مه پاش، چراغ دفنی فضای باز، چراغ های LED نورپردازی دیوار، ریسه کف و دیوار دارای قیمت ها و برندهای متفاوتی است که با توجه به قیمت روز دلار باید به صورت روزانه محاسبه شود.

هزینه زیرسازی روف گاردن

زیرسازی روف گاردن بسته به نوع روف گاردن متفاوت است. در تمامی روف گاردن ها، سقف باید نسبت به انتقال رطوبت به پشت بام مقاوم باشد. برای این منظور روی تاسیسات و لوله های آب یک لایه سیمان نازک می کشند و علاوه بر ایزوگام از عایق های رطوبتی متفاوت در لایه های آن استفاده می کنند. در صورتی که سقف امکانات عایقی کافی را از قبل داشته باشید، هزینه تمام شده روف گاردن کاهش می یابد.

روف گاردن پروژه پل طبیعیت

هزینه کف سازی و کفپوش روف گاردن

در کفپوش های روف گاردن می توان از ترموود، چوب پلاست با شاسی کشی ، سنگ، سنگ ریزه، قلوه سنگ، چمن مصنوعی،  و … استفاده کرد که استفاده از شن ها و سنگ های تزئینی هزینه پایین تری نسبت به ترموود و چوب پلاست دارد چرا این گزینه ها، هزینه نصب جداگانه برای هر متر مربع دارند. از طرفی هر چقدر میزان کفپوش و کف سازی افزایش یابد، هزینه اجرای روف گاردن نیز افزایش می یابد.

هزینه آلاچیق و پرگولا روف گاردن

در روف گاردن می توان از فضاهایی جهت مجزا کردن فضای نشیمن گاهی از بقیه روف گاردن استفاده کرد، برای این منظور می توان از آلاچیق، پرگولا، سازه آتریوم، سان روم گاردن، سوئیت و … استفاده کرد تا فضایی دلنشین برای استراحت و در امان ماندن از تغییرات آب و هوایی برای ساکنین وجود داشته باشد.

هزینه چوب ترموود روف گاردن

از چوب ترموود روف گاردن برای فلاوباکس ها، آلاچیق، کفپوش و … می توان استفاده کرد که هزینه آن به صورت هر متر مربع محاسبه می گردد. همچنین از چوب پلاست هم می توان برای کاهش هزینه های روف گاردن نیز استفاده کرد.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن مینارزیدنس کیش

هزینه مبلمان روف گاردن

مبلمان روف گاردن در انواع مختلف اعم از چوبی، فلزی، بتنی، چرمی، حصیری و … ساخته می شود. این متریال ها باید در برابر شرایط بد آب و هوایی و وزش باد مقاوم باشند و برای این منظور از آلیاژهای گران قیمت در آنها استفاده می شود. همچنین این مبلمان ها باید در برابر رطوبت و زنگ زدگی و حرارت و گرما و پوسیدگی مقاوم باشند.

مبلمان روف گاردن به دو بخش متحرک و ثابت تقسیم بندی می شوند که مبلمان روف گاردن می توان به صورت نیمکت یا صندلی هم در روف گاردن استفاده شود، هر چقدر مبلمان روف گاردن لاکچری تر باشد، هزینه اجرای روف گاردن افزایش می یابد.

هزینه دسترسی و مجوزات روف گاردن

برای اجرای روف گاردن باید تمامی تجهیزات و تاسیسات و وسایل کار به پشت بام منتقل شود. برای این منظور باید هزینه انتقال این وسایل به پشت باهم هم در نظر گرفت چرا که ممکن است نتوان از پله ها یا آسانسور به پشت بام آنها را منتقل کرد و مجبور به کرایه جرثقیل برای پشت بام باشیم.

هزینه نگهداری و تعمیرات روف گاردن

با توجه به اینکه گیاهان نیاز به نگهداری دارند، باید هزینه برای نگهداری سالانه روف گاردن در نظر گرفت تا خاک و کود آنها بررسی شده و در صورت لزوم درمان شوند. همچنین ممکن است که تجهیزات و تاسیسات روف گاردن آسیب ببینند و نیاز باشد تا آنها را تعمیر کنیم و برای این منظور هزینه های نگهداری و تعمیرات جزء اصلی ترین آنها می باشد.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن مینارزیدنس کیش

هزینه تجهیزات روف گاردن

تجهیزات روف گاردن از جمله موارد سنگین در هزینه های روف گاردن هستند که هر چقدر متراژ و تعداد تجهیزات بیشتر شوند، هزینه روف گاردن افزایش می یابد.

هزینه اجرای روف گاردن

هزینه اجرای روف گاردن با توجه به نوع متریال آن متفاوت است، اگر در اجرای روف گاردن از تجهیزات و تاسیسات خارجی و برند های روز دنیا استفاده شود، هزینه اجرای روف گاردن افزایش می باید. با توجه به اینکه پشت بام، قسمت مهمی از ساختمان است، لذا در اجرای روف گاردن باید از وسایل و متریال های مناسب استفاده کرد.

هزینه اجرای روف گاردن به مجری آن نیز بر می گردد، اگر مجری تجربه و تخصص کافی در اجرای روف گاردن را نداشته باشد، لذا هزینه ها و خسارت های احتمالی به وجود می آید که از هزینه یک مجری متخصص بیشتر می شود، لذا باید در انتخاب مجری روف گاردن دقت کافی را به خرج داد.

در مورد اجرای روف گاردن، متراژ روف گاردن، اقلیم آب و هوایی، منطقه مورد اجرا، طراحی روف گاردن، متریال های استفاده شده، روش های اجرا، تجهیزات فنی، گیاهان، خاک و … بسیار مهم می باشند. هزینه روف گاردن در روف گاردن کوچک با روف گاردن بزرگ متفاوت بوده و حتی روف گاردن آپارتمان با روف گاردن ویلایی نیز متفاوت است.

تیپ های زیادی در طراحی و اجرای روف گاردن وجود دارند که بر اساس آنها می توان روف گاردن ارزان تا گران قیمت را نیز دسته بندی کرد. این تیپ ها بیشتر به نوع روف گاردن مربوط می شوند. همچنین مجری روف گاردن نیز در کاهش هزینه های آن موثر است و اگر مجری روف گاردن تخصص و تجربه کافی داشته باشد، می تواند بسیاری از هزینه های روف گاردن را کاهش دهد.

روف گاردن ها بیشتر در شهر تهران و مناطق یک و دو آن قرار دارند، که از جنبه ارزش افزوده برای مالکان و ساکنین آن ها محسوب می شوند، هر چند که همه به اهمیت روف گاردن در بهبود اکوسیستم طبیعی و فضای سبز واقف هستند، اما هزینه اجرای اولیه، آنها را از اجرای روف گاردن منصرف می کند. باید توجه داشت که روف گاردن به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی می تواند بسیاری از هزینه های جاری ساختمان را کاهش دهد و این نکته و اهمیت فضای سبز در زندگی امروزی می تواند فاکتور مناسبی برای تصمیم گیری برای اجرای روف گاردن در ساختمان ها باشد.

هزینه سازه های معماری

معماران روف گاردن، بیشتر از حیث سازه های معماری به روف گاردن نگاه می کنند و در طراحی معماری خود این موارد را در نظر می گیرند، اگر به دنبال توازن باشیم می توانیم گیاهان و بستر کشت را به همان اندازه مهم بدانیم و این نکته را در نظر بگیریم که هر چقدر از سازه های بیشتری در معماری روف گاردن استفاده کنیم، هزینه های آن را افزایش می دهیم.

مراحل اجرای بام سبز و عکس های پروژه روف گاردن ماهور 2 نیاوران تهران

روف گاردن ارزان

اگر به دنبال روف گاردن ارزان هستید، باید این نکته را متذکر شویم که هر چقدر متریال های استفاده شده در روف گاردن دارای قیمت پایین تری باشند، لذا عملکرد مناسبی را در حین انجام کار انجام نمیدهند و بعد از مدتی مجبور به تعمیرات سنگین در سقف خود خواهید بود. لذا عملیات های مربوط به فیلتراسیون و ایزولاسیون روف گاردن بسیار حائز اهمیت بوده و مابقی  قسمت ها می توان از تجهیزات مناسب استفاده شود.

برای کاهش هزینه و اجرای روف گاردن ارزان می توان از روف گاردن های گسترده یا پرتابل مدولار استفاده کرد که هزینه طراحی و اجرای آنها بسیار کمتر از انواع دیگر است.

قیمت روف گاردن

در روف گاردن ها، هر چقدر از روف گاردن های متمرکز و نیمه متمرکز استفاده کنیم، هزینه ساخت روف گاردن به شدت  افزایش می یابد. به طور کلی قیمت روف گاردن با توجه به تاسیسات و تجهیزات آن محاسبه می شود و متراژ پشت بام در قیمت روف گاردن نیز بسیار موثر است.

ساخت روف گاردن
ساخت روف گاردن

نکات مهم برای ساخت روف گاردن

روف گاردن یا باغ بام یکی از راه‌های زیباسازی و بهبود کیفیت محیط زندگی در شهرهای بزرگ است. اما برای اجرای یک روف گاردن با کیفیت و دوام بالا، باید به چند نکته مهم توجه کرد. در این مطلب، به برخی از این نکات پرداخته‌ایم.

محل اجرای روف گاردن

محل اجرای روف گاردن لزوما بام ساختمان نیست. لابی ســـاختمانها، بـــا توجـــه بـــه اینکـــه اصولا روی ســـقف اجـــرا می شـــوند یکی از گزینه هایـــی هســـتند کـــه سیســـتم بـــام ســـبز یا باغ بام روی آنهـــا قابـــل اجراســـت.
پاسیو ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مکان مناسبی برای اجرای روف گاردن هستند. تراس ها، به علت خصوصی بودن، یکی از اولین هدفهای اجرای این سیستم هستند. پوشیده بودن سقف تراس‌ها باعث ایجاد محیط‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متفاوت با بام از نظر عملکرد هستند.

گیاه مناسب روف گاردن

انتخاب گیاه مناسب برای روف گاردن یکی دیگر از نکات مهم است. ویژگی هایی مانند میزان تحمل گرما و نور مستقیم خورشید و رشد ریشه گیاه باید در زمان تهیه گیاه در نظر گرفته شود. به طور کلی، گل های پایان دار، درختچه های کوچک و پشمک های زینتی مناسب ترین گزینه ها برای روف گاردن هستند.

آبیاری اتوماتیک روف گاردن

آب زندگاني است و آبياري يكي از عوامل حياتي در حيات گياهان است. برای حفظ و نگهداری گیاهان و آبیاری گیاهان در زمان های مشخص از آبیاری اتوماتیک و قطره‌ای هوشمند استفاده می شود که از اجزای اصلی و مهم به شمار می آید. این سیستم با استفاده از سنسورها و کنترلرها، مقدار و زمان آبیاری را به صورت خودکار تنظیم می کند و باعث صرفه جویی در مصرف آب و افزایش رشد گیاهان می شود.

نورپردازی فضای سبز پشت بام

نورپردازی یکی از عناصری است که در طراحی لاکچری و زیبای روف بسیار مؤثر است و هزینه بالایی دارد. با استفاده از نورپردازی مناسب، می توان فضای سبز پشت بام را در شب به چشم نواز تبدیل کرد و احساسات و امنیت را در محل افزایش داد. نورپردازی باید با توجه به نوع گیاهان، جهت نور، رنگ و شکل فضای سبز طراحی شود.

زیرسازی پشت بام

برای اجرای یک روف گاردن، لازم است که سطح پشت بام آماده سازی شود. برای این منظور، از روش مدولار زیر سازی استاندارد بام استفاده می شود که شامل لایه های مختلف از جمله عایق حرارتی، عایق رطوبتی، لوله کشی، خاک و گلدان هستند. این روش باعث محافظت از سطح پشت بام در برابر فشار، نفوذ آب و خوردگی می شود.

کف سازی فضای پشت بام

کف سازی فضای پشت بام یک عامل دکوراتیو و عملکردی است که در زیرسازي پشت بام قرار مي گيرد. کف به سه صورت چوبي و شن و قلوه سنگ تزئیني ارائه مي شود. هرچه ميزان و سطح اين كف‌ ها بيشتر باشد هزينه هم بيشتر مي شود. کف چوبي باعث ايجاد حس گرمي و صميمي در فضا مي شود. کف شن باعث ايجاد حس تابستاني و خنك در فضا مي شود. کف قلوه سنگ تزئیني باعث ايجاد حس با شكوه و جذاب در فضا مي شود.

تجهیزات جانبی پشت‌ بام

برای افزایش زیبایی و کاربرد فضای پشت بام، می توان از تجهیزات جانبی مختلف استفاده کرد مانند آلاچيق، آتريوم، مبلمان آبنما، فضا