رین گاردن یا باغ باران چیست؟

رین گاردن یا باغ بارانی به محدوده ای گود یا دارای عمق گفته می شود که در مناطق بارانی مانند شمال کشور طراحی و اجرا می شود. این باغ بارانی مکانی برای ذخیره سازی آب باران است که توانایی پرورش و رشد گیاهانی که با آب زیاد غرقاب می شوند را داراست.

رین گاردن یا باغ بارانی منطقه کوچکی از باغ یا زمین است که کمی عمیق تر از محیط اطراف خود است و آب باران را از پشت بام ها و سایر سطوح سخت جمع می کند. پایه دیپ با گیاهانی پوشش داده شده است که می توانند غرقاب شدن را تحمل کنند، اگرچه یک باغ بارانی به خوبی زهکشی را انجام می دهد و فقط برای دوره هایی تا 48 ساعت غرقاب می شود.

این موضوع مستلزم آن است که زمین در پایه رین گاردن یا باغ باران به گونه‌ای که سریع و آسان زهکشی شود، و با وجود اینکه استفاده از روان آب باران از سطوح سخت مرسوم است، می‌توان این باغ‌ها را در پای شیب باغ نیز ایجاد کرد تا جمع‌آوری شود. این رواناب از چمن ها یا راهروها می تواند انجام شود.

چنین باغ هایی پس از ایجاد نیاز به نگهداری کمی دارند و طبیعی به نظر می رسند. آنها می توانند حیات وحش از جمله حشرات را جذب کنند، اما چون آب در 48 ساعت جمع نمی شود و تخلیه می شود، باغ های بارانی پشه ها را جذب نمی کنند. علاوه بر ایجاد یک منطقه وحشی در باغ شما، پوشش گیاهی کاشته شده آب را به اندازه کافی حفظ می کند که در هنگام عبور از خاک فیلتر شود، بنابراین آلاینده ها و آلاینده هایی را که در غیر این صورت عبور می کردند، کاهش می دهد.

رین گاردن یا باغ باران
رین گاردن یا باغ باران

چه گیاهانی در رین گاردن یا باغ باران بهتر عمل می آیند؟

استفاده از گیاهان بومی در رین گاردن یا باغ باران معمولی است. چرا که رین گاردن یا باغ بارانی گیاهان بومی نباید به کود نیاز داشته باشند زیرا آنها به طور طبیعی برای رشد در خاک موجود سازگار شده اند و کود به طور طبیعی آب را آلوده می کند.

گیاهانی را انتخاب کنید که سیستم ریشه ای خوبی دارند و می توانند با غرق شدن با آب باران برای دوره هایی تا 48 ساعت مقابله کنند. گل‌های وحشی محلی محبوب هستند، اما می‌توانید از درختچه‌ها و گیاهان چند ساله نیز استفاده کنید. برخی از نهالستان ها می توانند لیستی از گیاهان مورد تایید باغ های بارانی را ارائه دهند، یا می توانید برای یافتن پایگاه داده ای از این گونه گیاهان به صورت آنلاین جستجو کنید.

درختان معمولاً در رین گاردن یا باغ بارانی کاشته نمی شوند زیرا نسبت به بقیه گیاهان به آب بیشتری نیاز دارند و مصرف می کنند. به طور مشابه، خود باغ نباید در جایی قرار گیرد که ممکن است با ریشه درختان تداخل داشته باشد.

خاک

همه مناطق برای رین گاردن یا باغ بارانی مناسب نیستند. علاوه بر این که نیاز به ذخیره روان آب باران است، زمین نیز باید مناسب باشد. آزمایش خاک نواری می تواند برای اطمینان از اینکه خاک دارای مقدار زیادی رس نیست استفاده می شود، در حالی که آزمایش های نفوذ بررسی می کنند که آب با سرعت 1.2 اینچ در ساعت یا بیشتر به زمین نفوذ می کند. همچنین می توان از این آزمایش ها برای تعیین نوع خاک ورزی برای خاک قبل از جایگزینی استفاده کرد.

اندازه و ابعاد

هدف اکثر طراحان یک رین گاردن یا باغ بارانی تقریباً یک پنجم مساحت سقف یا منطقه روانابی است که در حال زهکشی است. در یک باغ خانگی معمولی، این بدان معناست که شما تقریباً 200 فوت مربع نیاز دارید.

مکان و موقعیت

باغ معمولاً عمود بر سطح رواناب قرار می گیرد. از هر پایه ساختمانی باید بیش از 10 فوت فاصله داشته باشد و نباید در جایی که آب حوضچه می شود و برای مدت طولانی باقی می ماند قرار داده شود. هدف باغ باران این است که آب بعد از 48 ساعت از بین برود، بنابراین اگر دائماً غرقاب باشد، کار نمی کند.

تعمیر و نگهداری مداوم

هدف باغ بارانی استفاده از گیاهان بومی است. گیاهان بومی نیازی به کوددهی ندارند و باید در باغ جدید شما رشد کنند. به این ترتیب، نگهداری از این باغ ها حداقل در نظر گرفته می شود. شما باید به طور منظم علف های هرز را علف کنید و هر گونه زباله یا زباله را از بین ببرید. اگر دوره های بسیار خشکی وجود دارد، ممکن است نیاز به آبیاری منطقه نیز داشته باشید. پس از یک یا دو سال، تعمیر و نگهداری بسیار کمی مورد نیاز خواهد بود. گیاهان رشد می کنند و هر علف هرز را از بین می برند و آب حاصل از بارندگی منظم منطقه را به خوبی آبیاری می کند.

معایب بالقوه

باغ های بارانی می توانند راه موثری برای به حداقل رساندن تجمع باران در اطراف لوله ها و زهکشی ها باشند، اما به خصوص در محیط های شهری بسیار کوچک هستند. این بدان معنی است که آنها تنها تأثیر حداقلی در کاهش تجمع آب خواهند داشت.

علاوه بر این، در حالی که تعمیر و نگهداری پس از یک یا دو سال آسان‌تر می‌شود، اما همچنان نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و برای جلوگیری از پخش شدن گیاهان بومی در بقیه باغ خود، باید محوطه را چشم‌انداز کنید. در نهایت اگر باغ شما در شیب تند باشد باغ بارانی مناسب تلقی نمی شود و نباید آن را در شیب بیش از 12 درجه قرار دهید.

تفاوت روف گاردن با رین گاردن یا باغ باران
تفاوت روف گاردن با رین گاردن یا باغ باران

رین گاردن یا باغ باران در شمال

امروزه استفاده از فضای سبز و باغ در زندگی های امروزی بسیار مرسوم شده است. بسیاری از افراد تمایل دارند که دارای ویلایی در شمال کشور باشند و بتوانند در زمان تعطیلات و اوقات فراغت خود به آنجا سفر کنند. امروزه بسیاری از ویلاها از روف گاردن استفاده می کنندکه این فضا نیازمند پرورش و کاشت گیاهان است.برای پرورش گیاهان و توسعه محیط کشت روف گاردن در شمال کشور از گیاهان بومی منطقه استفاده می کنند. روف گاردن دارای محوطه حیاط و لنداسکیپ می باشد که محدوده ای را می توان تحت عنوان باغ بارانی در آن تعریف کرد که با ذخیره سازی آب، گیاهان و درختانی که با غرقاب کردن آب توانایی رشد دارند در آنجا کشت شوند.

روف گاردن چیست و تفاوت آن با رین گاردن یا باغ باران چیست؟

روف گاردن به فضای سبز روی پشت بام گفته می شود که در فضایی بالاتر از سطح زمین و در پشت بام ویلاها طراحی و اجرا می گردد. رین گاردن یا باغ بارانی می تواند جزئی از یک روف گاردن یا فضای سبز روی پشت بام یا محوطه های کناری آن باشد.

روف گاردن در شمال

امروزه روف گاردن در شمال کشور به علت داشتن طبیعتی زیبا، بسیار اجرا می شود. بسیاری از زیباتری روف گاردن های تهران که بیشتر از مناطق خوش آب و هوای تهران طراحی و اجرا می گردد کمتر در معرض رطوبت و باران هستند و فقط در فصل های سرد این موارد در آنها وجود دارد، لذا برای طراحی رین گاردن یا باغ بارانی باید مناطق شرجی و دارای باران زیاد آنها را طراحی کرد. مزیت اصلی روف گاردن در شمال این است که نیازی به خرید گیاهان گران قیمت در روف گاردن نیست و می توان از گیاهان بومی در باغ بارانی و روف گاردن و محوطه ها استفاده کرد.

اجرای روف گاردن در مازندران

برای اجرای روف گاردن در مازنداران باید تیم فنی مناسب اقدام به طراحی و اجرای آن نماید. برای طراحی روف گاردن ویلا در شمال کشور و استان مازنداران باید پس بررسی منطقه و ارزش افزوده آن، اقدامت مربوط به طراحی آن انجام شده و پس از تایید کارفرما و انتخاب تاسیسات و تجهیزات روف گاردن، مراحل تکمیل آن صورت گیرد.

معایب روف گاردن در شمال

روف گاردن در شمال علاوه بر داشتن مزایا دارای معایبی هم هست، به عنوان مثال می توان علاوه بر داشتن مزیت های رطوبت به معایت آن که باعث پوسیدگی سطوح  تجهیزات روف گاردن از جمله مبلمان، کفپوش، صندلی و … اشاره کرد. برای این منظور باید از تجهیزات مقاوم به رطوبت استفاده کرد تا عمر آنها چندین برابر باشد.

 همچنین آب باران زیاد موجب فشار به تاسیسات زهکشی ساختمان می شود و باید تاسیسات هر چند یکبار مورد بررسی قرار گیرد تا آسیبی به ساختمان وارد نشود. از طرفی عایق رطوبتی باید به صورت چند لایه انجام شود تا آسیب و نم به سقف ساختمان وارد نشود.

استفاده از چتر و سایبان روف گاردن در رین گاردن یا باغ بارانی

برای جلوگیری از برخورد آب باران با تاسیسات و تجهیزات روف گاردن می توان از چتر و سایبان روف گاردن استفاده کرد که به دو نوع ثابت و متحرک می توان از آنها بهره گرفت.

نتیجه

باغ بارانی یک منطقه باغ کوچک است که می توان از آن برای خروج آب از سطوح سخت مانند پشت بام ها و راهروها استفاده کرد. آنها می توانند از جمع شدن آب روی این سطوح جلوگیری کنند، در حالی که یک باغ تقریباً وحشی را فراهم می کنند که پر از گیاهان بومی است. با این حال، آنها برای همه باغ ها یا در هر شرایطی مناسب نیستند.