روف گاردن چیست

روف گاردن (Roof Garden) یک مکان باغی است که بر روی بام ساختمان ها یا سازه های دیگر ساخته می شود. این نوع باغ ها برای فراهم کردن فضای سبز، بهبود کیفیت هوا و کاهش اثر مواجهه با شهری برنامه ریزی شده است. علاوه بر این، روف گاردن ها می توانند به بهینه سازی استفاده از فضا کمک کنند و زیبایی بصری را به محیط اطراف اضافه کنند.

برخی از مزایای روف گاردن عبارتند از:

  • بهبود کیفیت هوا: گیاهان در روف گاردن ها می توانند آلاینده های هوا را جذب کنند و اکسیژن تولید کنند.
  • کاهش جزیره گرمایی شهری: سبز بودن روف گاردن ها می تواند به کاهش دمای محیط کمک کند و این به کاهش مصرف انرژی برای خنک کردن ساختمان ها کمک می کند.
  • مدیریت آب باران: روف گاردن ها می توانند آب باران را جذب کنند و به کاهش سیلاب های شهری کمک کنند.
  • ارائه فضای زندگی برای جانوران: باغ های سقفی می توانند به عنوان زیستگاه برای پرندگان، حشرات و دیگر جانوران عمل کنند.
  • بهبود روحیه و رفاه: فضای سبز بر روی سقف ها می تواند به افزایش خوش بینی و خلاقیت کمک کند و میزان استرس را کاهش دهد.

برای ساخت روف گاردن، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بررسی موارد قانونی و مقررات محلی.
  • ارزیابی ساختمان: بررسی مقاومت و وزن قابل تحمل بام.
  • طراحی باغ: انتخاب گیاهان و مواد مناسب برای کشاورزی بام.
  • روکش بام: استفاده از مواد مقاوم در برابر رطوبت و نفوذ آب.
  • لایه آب بندی: جلوگیری از نشت آب به داخل ساختمان.
  • لایه حفاظتی و فیلتراسیون: جلوگیری از رسوب خاک و مواد غیر مورد نیاز به لایه های پایین تر.
  • لایه خاک و کشاورزی: ایجاد یک محیط مناسب برای رشد گیاهان.
  • نگهداری و مراقبت: آبیاری منظم، کوددهی و بررسی سلامت گیاهان.

طراحی بام سبز روف گاردن تهران

طراحی بام سبز روف گاردن تهران دارای چندین مرحله است که شامل مراحل زیرسازی و اجرای لایه های آن و نصب تجهیزات مورد استفاده می شود.

در زمان طراحی بام سبز روف گاردن تهران با توجه به نیاز کارفرما و بودجه، متریال مورد استفاده در لایه ها و تجهیزات انتخاب می شود که با توجه به استاندارد بودن متریال بام سبز، این تجهیزات با بالاترین کیفیت انتخاب می شود تا آسیبی به بام وارد نکند. اما تجهیزات مورد استفاده بر اساس نقشه اولیه و قیمت های آن تعیین می شود.

در مرحله زیرسازی که با نام عایق بندی و ایزولاسیون و فیلتراسیون شناخته می شود، زیر سازی لازم روی پشت بام بام سبز روف گاردن تهران صورت می گیرد و سپس سایر لایه های آن کار می شود. بعد از آن لنداسکیپ و محوطه سازی صورت می گیرد. سپس تجهیزات مربوط به بام سبز روف گاردن تهران اعم از کفپوش ها، سنگ کاری، آبنما، آلاچیق، پرگولا، آتشدان، باربیکیو، مبلمان و … کار می شود. در پایان هم مراحل انتخاب و کاشت گیاه انجام شده و روف گاردن آماده بهره برداری می باشد.

قبل از طراحی بام سبز روف گاردن تهران باید مجوزهای لازم از ساکنین و شهرداری اخذ شود تا مشکلی در ساخت روف گاردن ایجاد نکند. از طرفی هم باید سازه و مقاومت ساختمان مورد بررسی قرار گیرد تا فشاری که ساختمان وارد می شود، موجب ایجاد خسارت در طبقات بالایی نگردد.

همچنین باید دسترسی های لازم جهت انتقال مصالح و تجهیزات ساخت به بالای ساختمان مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلی در اجرای آن به وجود نیاورد.

از طرفی دیگر باید وزش باد و نور خورشید در پشت بام مورد بررسی قرار گیرد تا وزش بادهای شدید موجب آسیب به روف گاردن نشود و همچنین گیاهانی که نیاز به آفتاب یا سایه دارند بتوانند رشد کنند.

طراحی بام سبز روف گاردن تهران
طراحی روف گاردن تهران

اجرای بام سبز روف گاردن تهران

برای اجرای بام سبز روف گاردن تهران باید اقداماتی را انجام داد که ما به صورت تیتر وار آنها را ذکر می کنیم:

  • اخذ مجوز لازم از شهرداری تهران
  • تشخیص مقاومت و پشت بام ساختمان
  • بررسی دسترسی های منابع آبی و تجهیزات ساختمانی
  • طراحی روف گاردن
  • تقسیم بندی ساختمان برای کاشت گیاه مناسب
  • ایزولاسیون و عایق بندی
  • اجرای لایه های رطوبتی و محافظ عایق رطوبتی و حرارتی بام سبز روف گاردن
  • اجرای لایه ضدریشه
  • اجرای لایه محافظ رطوبت
  • اجرای لایه زهکش
  • اجرای لایه فیلتر خاک
  • خاک ریزی محیط کشت گیاهان
  • انتخاب و کاشت گیاهان
  • طراحی دکوراسیون بام سبز روف گاردن
  • اجرای تجهیزات زیباسازی بام سبز روف گاردن
اجرای بام سبز روف گاردن تهران
اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای بام سبز روف گاردن تهران

حال که با طراحی و اجرای بام سبز روف گاردن تهران آشنا شدید، وقت آن است که شرکت های استاندارد طراحی و اجرای بام سبز روف گاردن تهران را مورد بررسی قرار دهید. این کار اهمیت زیادی دارد، چرا که عدم بررسی و انتخاب نادرست مجری بام سبز روف گاردن، هزینه ها و خسارت های جبران نا پذیری را به ساختمان شما وارد می کند.

شرکت ال گرین به عنوان مجری رسمی و مورد تایید سازمان نظام مهندسی، بر پایه دانش فنی در ایران فعالیت می کند. این شرکت دارای تیم تخصصی برای ساخت و اجرای بام سبز روف گاردن می باشد که از مراحل زیرسازی تا کاشت گیاهان در کنار شما خواهد بود. همچنین این شرکت ضمانت نامه کتبی 5 ساله به مشتریان خود می دهد تا هیچ گونه دغدغه ای در طراحی و اجرای روف گاردن خود نداشته باشند.

ویلا بام سبز روف گاردن تهران

طراحی بام سبز روف گاردن ویلا تهران شامل طراحی پشت بام، لنداسکیپ یا چشم انداز، محوطه سازی، تراس و … می باشد. با توجه به وسعت ویلاها، نقشه ای که برای آن طراحی می شود، شامل عناصر بیشتری نسب به نوع مسکونی می باشد. مثلا در روف گاردن ویلا می توانید از شهربازی برای کودکان، وسایل ورزشی و … نیز استفاده کنید.

نوع بام سبز روف گاردن ویلا برای اجرای محوطه سازی حیاط آن از نوع فشرده و برای پشت بام از نوع نیمه فشرده یا فشرده استفاده می شود. در صورتی که در زمان طراحی اولیه، جایگاه های مناسب برای پیاده سازی فضای سبز در نظر گرفته شود، کار برای تیم اجرای روف گاردن ساده تر و بسیاری از هزینه های اجرا کم می شود.

برای مکان های عمومی ویلا می توان از فلاورباکس ها یا گلدان های زیبا و لاکچری استفاده کرد تا زیبایی روف گاردن ویلا را دو چندان کند.

برای دیدن نمونه کارها و عکس پروژه های بام سبز روف گاردن مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری و … در تهران به قسمت پروژه های شرکت مراجعه فرمایید. ما در زیر تعدادی از آنها را معرفی می کنیم:

گیاهان مناسب روف گاردن و بام سبز
گیاهان مناسب روف گاردن و بام سبز

چه گیاهانی برای روف گاردن مناسب هستند؟

انتخاب گیاهانی که برای روف گاردن مناسب هستند، به عوامل مختلفی مانند محیط زیست، شرایط آب و هوایی، اندازه و شکل روف گاردن، و نوع خاک و سطح روف گاردن بستگی دارد. در ادامه چندین گیاه مناسب برای روف گاردن را برای شما معرفی می کنم:
گیاهان سبز با برگ های کوچک: گیاهانی مانند چمن، یونجه، زوفا، و نعناع همگی گزینه های خوبی برای روف گاردن هستند. این گیاهان به دلیل اینکه نیاز کمی به آب دارند و می توانند در شرایط خشک و آفتابی رشد کنند، برای روف گاردن هایی که دسترسی به آب وجود ندارد و یا در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک هستند، مناسب هستند.
گل های چمنی: گیاهانی مانند گل یخ، گل بنفشه، گل شمشاد و گل مریم، گزینه های خوبی برای روف گاردن هستند. این گیاهان زیبایی طبیعی خود را به روف گاردن شما اضافه می کنند و می توانند در شرایط آفتابی و خشک رشد کنند.
گیاهان آپارتمانی: گیاهانی مانند سانسوریا، پاتوس، و پیچیده ها، گزینه های خوبی برای روف گاردن هایی هستند که اندازه کوچکی دارند و یا در مناطق شهری قرار دارند. این گیاهان برای رشد به نور کمی نیاز دارند و می توانند در شرایطی که نور آفتاب به طور کامل وجود ندارد، رشد کنند.
درختچه ها: گیاهانی مانند صنوبر، کاج، زیتون و گلابی، گزینه های خوبی برای روف گاردن های بزرگتر هستند. این گیاهان به دلیل اینکه درختچه هستند و بزرگ می شوند، بهتر است در روف گاردن های بزرگتر که دارای فضای کافی هستند، کاشته شوند. این گیاهان به آب زیادی نیاز دارند و باید مطمئن شوید که خاک روف گاردن شما دارای زهکشی خوبی است.
در نهایت، برای انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن خود، بهتر است با یک باغبان محلی مشورت کنید. آنها می توانند با توجه به شرایط خاص روف گاردن شما، بهترین گیاهان را برای شما پیشنهاد دهند. همچنین بهتر است از گیاهانی که به صورت وحشی رشد می کنند و به طور طبیعی در منطقه شما وجود دارند، استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

مطالب مرتبط

زیباترین روف گاردن تهران

خرید روف گاردن تهران

روف گاردن تهران

طراحی و اجرای روف گاردن در تهران

طراحی و اجرای روف گاردن در تهران و حومه آن

روف گاردن در تهران