سان روم گاردن چیست؟

سان روم گاردن یا اتاق آفتابی یک اتاق سرپوشیده با پنجره های متعدد برای به حداکثر رساندن نور طبیعی و نمایش نماهای بیرونی است. سان روم گاردن یا اتاق‌های آفتاب همراه باغ، که به‌عنوان سولاریوم، اتاق‌های باغ یا اتاق‌های فلوریدا نیز شناخته می‌شوند، اغلب دارای تزئینات گیاهان و مبلمان هستند.

اتاق‌های آفتاب‌گیر را می‌توان در بالای یک پاسیو موجود ساخت و به عنوان امتداد خانه اصلی در حالی که هوای تازه را به داخل خانه دعوت می‌کند، به کار گرفت. اتاق‌های آفتابی یکی از وسایل پرطرفدار برای خانه هستند زیرا می‌توانند ارزش خانه را افزایش دهند و یک اتاق نشیمن یا دفتر خانه اضافی برای کار، میزبانی یا داشتن یک کتاب خوب برای صاحب خانه فراهم کنند.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز یا باغ بام که روی پشت بام خانه ایجاد می شود، فضای سبز روی پشت بام است که از تاسیسات و تجهیزات روف گاردن برای ساخت آن استفاده می شود. روف گاردن در تهران و شمال کشور اجرا می شود. شرکت ال گرین طراح و مجری روف گاردن در ایران و تهران است که زیباترین روف گاردن های تهران را طراحی و اجرا کرده است.

سان روم گاردن
سان روم گاردن

تفاوت روف گاردن با سان روم گاردن چیست؟

روف گاردن فضای سبز روی پشت بام است که در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و به صورت تصنعی ایجاد می شود ولی سان روم گاردن به فضای الحاقی به روف گاردن یا پشت بام گفته می شود که برای صرف چای، پرورش گیاهان، کتابخانه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر

انواع مختلف اتاق‌های آفتاب‌گیر دارای نام‌های مستعار متمایز هستند تا مشخص کنند چقدر می‌توانید از این فضای نشیمن در طول سال استفاده کنید:

سان روم گاردن اتاق سه فصل

سان روم گاردن: اتاق سه فصل

برای سه فصل از چهار فصل سال: بهار، تابستان و پاییز می توانید از یک اتاق آفتابگیر سه فصل لذت ببرید. یک اتاق آفتابگیر سه فصل کنترل آب و هوا ندارد، به این معنی که در زمستان گرمایش یا تهویه هوا در تابستان وجود نخواهد داشت. این باعث می شود اتاق سه فصل مقرون به صرفه تر باشد. اتاق‌های آفتاب‌گیر سه‌فصل معمولاً دارای درب‌های پاسیو هستند تا هوای بیرون را از تأثیرگذاری بر بقیه دمای خانه جلوگیری کند و همچنین ممکن است دارای یک پنکه سقفی برای حفظ حرکت هوا در ماه‌های گرم‌تر باشد.

سان روم گاردن اتاق چهار فصل

سان روم گاردن: اتاق چهار فصل

یک اتاق آفتابگیر چهار فصل دارای کانال های HVAC برای گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع است تا صاحبان خانه بتوانند در تمام طول سال از فضا لذت ببرند. اتاق‌های آفتاب‌گیر چهار فصل ممکن است درهای کشویی نداشته باشند و بیشتر شبیه یک امتداد طبیعی خانه هستند.

تفاوت سان روم گاردن با تراس شیشه ای با پاسیو چیست؟

یک اتاق آفتابگیر و پاسیو همگی با فضای باز مرتبط هستند، اما این اتاق ها هر کدام عملکردهای متمایزی دارند:

سان روم

 اتاق آفتاب گیر اتاقی است که در درجه اول برای استراحت در نظر گرفته شده است. اتاق‌های آفتاب‌گیر با پنجره‌های شیشه‌ای و نورگیر، حس بیرون بودن را در هنگام حضور در داخل خانه ایجاد می‌کنند. شما می توانید گیاهان گلدانی و برخی میوه ها یا سبزیجات را در یک اتاق آفتابگیر پرورش دهید، اما این فضا همچنان بخشی از یک خانه است و به همین دلیل برای زندگی در آن مناسب است.

تراس شیشه ای

تراس شیشه ای

تراس شیشه ای فضایی است که صرفاً برای رشد گیاهان در نظر گرفته می شود. مانند یک سام روم گاردن یا اتاق آفتابگیر، یک گلخانه دارای دیوارها و سقف های شیشه ای است، اما صاحبان خانه ها نور طبیعی را برای هدف صریح رشد انواع مختلف گیاهان بهینه می کنند. تراس شیشه ممکن است به خانه اصلی متصل نباشد. ممکن است به عنوان یک ساختار مستقل خارج از یک خانه وجود داشته باشد. یک تراس شیشه ای مانند یک گلخانه کوچکتر است که فضایی را برای رشد گیاهان فراهم می کند. باغ های بزرگتر می توانند برای کشت مواد غذایی برای مقاصد تجاری باشند.

پاسیو

پاسیو فضایی در فضای باز است که در کنار خانه برای معاشرت و صرف غذا در فضای باز است. پاسیوها معمولاً دارای کفپوش های سنگی هستند و محصور نیستند و باعث می شود در روزهای تابستان از فضای بیرونی لذت ببرید.

مزایا و معایب اضافه کردن یک سان روم گاردن یا اتاق آفتابی

قبل از افزودن یک سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر به خانه خود، مزایا و معایب این پروژه بهبود خانه را در نظر بگیرید. برخی از مزایا شامل نور طبیعی بیشتر در خانه شما است.

با دیوارهای شیشه ای دور تا دور، این محفظه های پاسیو می توانند به سرعت خانه شما را روشن کنند یا حداقل فضایی برای دسترسی به خورشید در داخل خانه برای شما فراهم کنند. سان روم گاردن یا اتاق های آفتابی همچنین با ارائه یک فضای جدید برای میزبانی یا یک اتاق خانوادگی دوم ارزش ملک را افزایش می دهند و مکانی عالی برای رشد یک باغ سرپوشیده هستند.

معایب این نوع اتاق منحصر به فرد اغلب با هزینه مرتبط است. سان روم گاردن یا اتاق‌های آفتاب‌گیر جدید فعلا جزئی از ساختمان محسوب نمی شوند، اما این اتاق اضافه به سرعت درگیر و گران‌تر می‌شود. همچنین ممکن است به مجوز ساختمان و مصالح ساختمانی خاص نیاز داشته باشد.

مطمئن شوید که بر اساس آن بودجه بندی کنید؛ هزینه های سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر معمولاً با متراژ مربع مطابقت دارد. اگر سیستم تهویه مطبوع شما برای یک سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر چهار اتاقه از نظر انرژی کارآمد نباشد، ممکن است هزینه‌های اضافی افزایش یابد.

اضافه کردن یک سان روم گاردن یا اتاق پر از آفتاب به ملک شما می تواند ارزش خانه را افزایش دهد و لذت شما را از فضا افزایش دهد. برای کسانی که علاقه به فضای سبز دارند، داشتن یک فضای آفتابی و محافظت شده برای پرورش گل، میوه، سبزیجات یا گیاهان، راهی عالی برای لذت بردن از باغبانی است. علاوه بر این، دریافت نور خورشید برای سلامت کلی شما مهم است.

شما گزینه های زیادی برای ساختن یک افزونه برای خانه خود دارید که به شما امکان می دهد به طبیعت نزدیک تر باشید.

سان روم گاردن یا اتاق آفتاب، سولاریوم یا گلخانه،  کدام یک برای شما مناسب است؟

چند تفاوت کلیدی برای این ساختارهای مشابه وجود دارد، بنابراین قبل از تصمیم گیری، اجازه دهید هر کدام را بررسی کنیم.

سولاریوم

سولاریوم چیست؟

سولاریوم افزودنی به خانه ای است که هم دیوارها و هم سقف آن در شیشه محصور شده است. سقف اکثر سولاریوم ها از شیشه های ضخیم و منحنی ساخته شده است که به باران و برف اجازه می دهد به راحتی از بین بروند. دیوارها کاملاً شیشه‌ای هستند که معمولاً از پنجره‌های بلند و بزرگ ساخته می‌شوند.

سولاریوم برای استفاده در هر چهار فصل در نظر گرفته شده است . در نتیجه، شیشه ضخیم‌تری نسبت به اتاق آفتاب دارد. شیشه ضخیم تر دارای خواص عایق است که به گرمای خورشید اجازه می دهد حتی در زمستان فضا را گرم کند.

یک سولاریوم همچنین ممکن است دارای سایه های جمع شونده باشد تا به عایق بودن در برابر سرماخوردگی یا جلوگیری از گرمای بیش از حد در تابستان کمک کند. با این حال، به دلیل نحوه ساخت یک سولاریوم، پنجره ها برای باز شدن در نظر گرفته نشده اند. نور خورشید را از فضای باز دریافت خواهید کرد، اما هیچ نسیم یا صدای حیات وحش را نخواهید دید.

اتاق سولاریوم

سولاریوم برای چه کسانی مناسب است؟

شیشه سولاریوم نیاز به نگهداری پیشگیرانه دائمی دارد. سقف مخصوصاً باید مرتباً تمیز شود و به خوبی نگهداری شود تا از ریزش و نشتی جلوگیری شود.

اگر فضای کوچکی دارید، یک سولاریوم حداکثر نور خورشید را بدون نیاز به مساحت زیاد می دهد. با نگهداری مورد نیاز، سولاریوم یک گزینه عالی برای کسانی است که مایلند زمان و تلاش خود را برای نگهداری آن اختصاص دهند.

سان روم چیست؟

سان روم یا اتاق آفتابگیر شبیه به یک سولاریوم است، زیرا به منزله افزودنی به خانه اصلی است و به جای دیوار، پنجره های بزرگی دارد. سان روم یا اتاق آفتاب گیر بر خلاف سولاریوم است زیرا سقفی دارد که از همان مصالح خانه اصلی ساخته شده است.

با تبدیل ایوان سرپوشیده به فضایی با دیوارهای شیشه ای می توان سان روم ها را ایجاد کرد. اغلب، پنجره های یک اتاق آفتابگیر باز می شوند. این اجازه می دهد تا فضایی با صفحه نمایش وجود داشته باشد که شما را از ورود عناصر بیرونی مانند نسیم یا صدای جیر جیر پرندگان منع نمی کند. اتاق آفتابی با سقف شیبدار، مبلمان حصیری و پنجره‌های دوبل آویزان

سان روم یا اتاق های آفتابی را می توان برای رشد گیاهان استفاده کرد، اگرچه بدون سقف شیشه ای، قرار دادن آن می تواند دشوارتر باشد. یک سان روم یا اتاق آفتابگیر ممکن است به اندازه یک سولاریوم عایق نباشد، اما سقف پوشیده شده می تواند محافظت قابل توجهی در برابر عناصر ایجاد کند.

سان روم برای چه کسانی مناسب است؟

سان روم یا اتاق‌های آفتاب‌گیر برای افرادی که نمی‌خواهند از یک فضای شیشه‌ای کاملاً بسته نگهداری کنند، بهتر است. سقف یک سان روم یا اتاق آفتابگیر مانند بقیه خانه قابل مراقبت است. پنجره ها فقط باید از نظر آب بندی مناسب بررسی شوند.

برای کسانی که بخشی از خانه خود را با بودجه کم تغییر می دهند، سان روم یا  اتاق های آفتابگیر بهترین گزینه هستند، زیرا آنها بیشتر یک بازسازی ساده خانه هستند.

گلخانه
گلخانه

گلخانه چیست؟

در اصل، گلخانه یک اتاق گیاهی است. با این حال، این سازه ها منحصر به فرد طراحی شده اند. آنها معمولاً از یک ماده شفاف – معمولاً شیشه – ایجاد می شوند. اما یک پلاستیک ضخیم و شفاف که برای این منظور طراحی شده است نیز ممکن است استفاده شود.

هدف گلخانه ایجاد محیطی سرپناه است که به گیاهان اجازه می دهد بیشترین میزان نور خورشید را داشته باشند و در عین حال از آنها در برابر آب و هوا محافظت کند.گلخانه خانگی با مسیر در وسط گیاهان

انواع گلخانه

در حالی که بیشتر مردم گلخانه ها را به عنوان اتاق های رشد گیاهان شیشه ای می دانند (و این درست است)، دو نوع گلخانه متمایز بر اساس استفاده و تولید آنها وجود دارد. اینکه کدام یک را انتخاب می کنید تا حد زیادی با نحوه استفاده از فضا تعیین می شود.

گلخانه تولیدی

گلخانه تولیدی گلخانه ای است که به طور تهاجمی میوه ها، سبزیجات و گل ها را کشت می کند. ممکن است بزرگتر از یک گلخانه خانگی سرگرمی باشد. همچنین ممکن است ویژگی های خاصی را برای بهبود فصول رشد و تولید از گیاهان داخل ترکیب کند. برخی از ویژگی های الکتریکی و HVAC با تنظیم گرمایش، سرمایش، روشنایی و رطوبت، محیط را کنترل می کنند.

این گلخانه ها همچنین ممکن است فیلتری داشته باشند تا از شرایط مطلوب بیرون استفاده کنند. بسته به نیاز گلخانه تولیدی خود، ممکن است به یک منبع برق اختصاصی نیز نیاز داشته باشید. این امر مخصوصاً اگر گیاهان ظریف و نوسانات برق نامطمئن دارید صادق است.

گلخانه های تولیدی برای شرایط بهینه رشد گیاهان داخل و نه لزوما برای راحتی افراد طراحی شده اند. در حالی که ممکن است برای مدتی در داخل گلخانه راحت باشید، اما این ساختمان ها برای آسایش و آرامش افراد طراحی نشده اند.

گلخانه خانگی

این گلخانه کوچک هنوز یک اتاق رشد گیاهان با دیوارهای شیشه ای است، اما هم برای رشد گیاهان و هم به عنوان فضایی راحت برای صاحب خانه ایجاد شده است.

ساخت بیرونی گلخانه خانگی مشابه گلخانه تولیدی است. این دیوارها و سقف از شیشه یا پلاستیک مخصوص ساخته شده است. دارای تعداد زیادی قفسه باز برای گیاهان و گلدان و معمولاً یک کف بتنی، زمینی یا چوبی است.

تفاوت این است که یک گلخانه خانگی ممکن است کنترل های پیچیده دما و رطوبت را که یک گلخانه تولیدی انجام می دهد نداشته باشد. در حالی که دما و نور ممکن است کنترل‌هایی داشته باشند، فضا برای باغبان علاقه‌مند طراحی شده است تا از اشتیاق خود در فضایی آرامش‌بخش که افراد می‌توانند با یک کتاب معاشرت کنند یا آرام بنشینند، لذت ببرند.

گلخانه برای چه کسانی بهتر است؟

گلخانه به طور خاص برای کاشت و کشت طراحی شده است. برخی از باغبانان سرگرمی ممکن است از گلخانه های خود برای آزمایش انواع مختلف پرورش گیاهان استفاده کنند، چه در سطح گلخانه خانگی و چه حرفه ای تر از گلخانه تولیدی.

بیشتر از هر نوع اتاق آفتابگیر دیگری، نوع گلخانه ای که تصمیم می گیرید تا حد زیادی فضا و بودجه شما را در بر می گیرد.

شروع کار در سان روم گاردن یا اتاق آفتاب، سولاریوم یا گلخانه

اولین قدم این است که تصمیم بگیرید که کدام یک از این سه نوع سان روم گاردن یا اتاق آفتابی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد. درک میزان تعمیر و نگهداری که می‌خواهید انجام دهید و برای چه کاری از اتاق خود استفاده خواهید کرد، می‌تواند به شما کمک کند اندازه و دامنه گسترش خود را محدود کنید.

در مورد بودجه و انتظارات خود واقع بین باشید و درک کنید که فرآیند ساخت و ساز ممکن است زمان بر باشد.

برخی از فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های آنلاین کیت‌های گلخانه‌ای کوچک می‌فروشند. علاوه بر این، ممکن است برای قرار دادن گلخانه در ملک خود نیاز به رعایت قوانین ساختمانی خاصی داشته باشید.

افزودن سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر را می توان با محصور کردن یک ایوان یا پاسیو تکمیل کرد. اینها معمولاً توسط یک شرکت تخصصی انجام می شود. شما باید از قوانین محلی ساختمان آگاه باشید و بتوانید فضا را با دیوارهای باربر مناسب محصور کنید. تماس با یک متخصص ساختمان بهترین راه است.

یک پیمانکار برای سولاریوم باید دارای صلاحیت بالا و دانش تخصصی باشد. این به دلیل دشواری نصب این افزونه ها در خانه شما پس از ساخت است. شرکت ال گرین یکی از مجرب ترین شرکت های طراحی و اجرای سان روم گاردن در ایران است که می توانید جهت مشاوره با آن تماش بگیرید.

سبزیجات سان روم گاردن یا آفتابگیر زمستانی: کاشت یک باغ بام در زمستان

آیا از هزینه بالای سبزیجات تازه و در دسترس نبودن محصولات محلی در زمستان می ترسید؟ اگر چنین است، سبزیجات خود را در سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر، سولاریوم، ایوان سرپوشیده یا اتاق فلوریدا بکارید. این اتاق‌های چند پنجره‌ای با نور روشن، مکان مناسبی برای رشد باغ سبزیجات آفتاب‌گیر هستند! اصلا سخت نیست؛ فقط این نکات ساده باغبانی اتاق آفتاب را در ذهن داشته باشید.

رشد یک سان روم گاردن یا باغ آفتابگیر در زمستان از نظر معماری، اتاق آفتاب گیر عبارتی است که برای هر نوع اتاقی طراحی شده است که نور طبیعی خورشید را به وفور دریافت کند. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که چنین اتاقی دارید، مهم است که قبل از شروع کاشت سبزیجات آفتابگیر زمستانی، تشخیص دهید که آیا یک اتاق سه فصل دارید یا چهار فصل.

 یک سان روم گاردن یا اتاق آفتابگیر سه فصل کنترل آب و هوا ندارد. در تابستان تهویه هوا و در زمستان گرما ندارد. به این ترتیب، این اتاق‌های خورشیدی تمایل دارند دمای بین شب و روز در نوسان باشند. مصالح ساختمانی، مانند شیشه و آجر، تعیین می‌کنند که این اتاق‌ها چه مقدار تابش خورشیدی را در زمان آفتابی جذب می‌کنند و با چه سرعتی گرما را از دست می‌دهند.

گیاهان و سبزیجات مناسب سان روم گاردن

یک اتاق سه فصل می تواند محیط مناسبی برای رشد محصولات فصل سرد در سان روم گاردن یا باغ آفتابگیر در زمستان باشد. برخی از سبزیجات، مانند کلم پیچ و کلم بروکسل، نه تنها می توانند مدت کوتاهی زیر صفر را تحمل کنند، بلکه در واقع طعم شیرین تر زمانی که در معرض سرما قرار می گیرند، می شوند. در اینجا لیستی از سبزیجات آفتابگیر زمستانی وجود دارد که ممکن است بتوانید در یک اتاق سه فصل پرورش دهید:

بوک چوی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، کلم پیچ، سرمه، کاهو، پیازها، نخود فرنگی، تربچه، اسفناج، شلغم

محصولات زراعی برای یک باغ گیاهی چهار فصل آفتابی همانطور که از نام آن پیداست، یک سان روم  گاردن یا اتاق آفتابگیر چهار فصل برای استفاده در تمام طول سال طراحی شده است. این اتاق ها که مجهز به گرما و تهویه هستند، تعداد محصولات زراعی را افزایش می دهد که می توان در زمستان در سان روم گاردن یا باغ آفتابگیر کشت کرد. گیاهان حساس به سرما مانند ریحان در این نوع محیط رشد می کنند. در اینجا چند گیاه دیگر برای امتحان وجود دارد:

 بای لورل، پیازچه، گشنیز، رازیانه، علف، لیمو، نعناع، پونه کوهی، جعفری، رزماری، آویشن

 علاوه بر گیاهان، می توان بسیاری از سبزیجات در هوای گرم را در سان روم گاردن یا اتاق آفتابی که در زمستان گرم می شود، پرورش داد. برای گیاهان آفتاب دوست، مانند گوجه فرنگی و فلفل، به دلیل کاهش ساعات نور روز در طول ماه های زمستان، نور اضافی اغلب ضروری است. سبزیجات آفتاب‌گیر زمستانی نیز ممکن است به کمک گرده‌افشانی برای میوه‌دهی نیاز داشته باشند. اگر برای یک چالش آماده هستید، سعی کنید این محصولات فصل گرم را در یک باغ آفتابگیر در زمستان پرورش دهید:

لوبیا، خیار، بادمجان، بامیه، فلفل، اسکواش، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگیها، هندوانه، کدو سبز