ایزوگام روف گاردن، در حقیقت همان ایزوگام پشت بام است که امروزه برای ساخت و ایجاد روف گاردن از آن استفاده می شود.با توجه به رشد شهرها و کمبود فضای سبز طبیعی، انسان ها به سمت فضاهای سبز مصنوعی در حال حرکت هستند. روف گاردن به عنوان یکی از مهمترین ارکان معماری پایدار شهری و معماری سبز، می تواند این نقش را به عهده بگیرد.

نکته همه در طراحی و اجرای روف گاردن، استفاده از عایق هایی است که در لایه های زیرین آن استفاده می شود. از این رو استفاده از ایزوگام روف گاردن برای جلوگیری و نشت نم و رطوبت بسیار حائز اهمیت بوده و جزء عایق کاری اولیه ساختمان محسوب می شود. با توجه به اینکه باغ و باغچه نیاز به آبیاری دارد، از این رو فرض کنید که یک باغچه روی پشت بام بدون عایق اولیه، چه آسیب هایی را به ساختمان وارد می کند.

در مرحله ایزولاسیون، برای جلوگیری از نشت آب به پشت بام از لایه عایق رطوبتی استفاده می شود که در زیر این لایه، ایزوگام روف گاردن پشت بام می تواند مانع نفوذ آب به پشت بام شود. در حقیقت لایه رطوبتی یک لایه ممبران ضد آب است که روی سقف قرار می گیرد.

ایزوگام روف گاردن

اجرای ایزوگام روف گاردن

پشت بام ها بعد از اجرای سقف، باید شیب آن ها مشخص شود و بعد از مرحله خاک ریزی یا پوکه، نسبت به اجرای سیمان روی آنها اقدام  گردد. بعد از این مرحله ایزوگام در نظر گرفته می شود که برای این منظور از ایزوگام دو لایه استفاده می شود. بعد از این مرحله نوبت به عایق رطوبتی می رسد که وظیفه محافظت از بام و ایزوگام روف گاردن را به عهده دارد.

همچنین برای محکم کاری می توان روی ایزوگام روف گاردن از دو لایه قیرگونی به صورت ضربدری استفاده کرد تا هیچ درزی برای نشت آب وجود نداشته باشد. از طرفی می توان روی این لایه از ایزوگام طرح دار یا چمن مصنوعی استفاده کرد.

قیمت اجرای ایزوگام روف گاردن

قیمت اجرای ایزوگام روف گاردن به صورت متری محاسبه می شود. اگر ایزوگام شما طرح دار یا دو لایه باشد، هزینه هر متر مربع آن افزایش می یابد.

ایزوگام روف گاردن

نحوه عایق کاری روف گاردن

برای اجرای روف گاردن باید دو مرحله انجام شود. در مرحله اول پس از طراحی و آماده سازی زیرساخت لازم، ایزولاسیون و زهکشی انجام می شود. مرحله دوم هم شامل سطوح بالاتر و تجیهزاتی مانند سایبان، کفپوش، آلاچیق، آبنما و … و ایجاد فضای سبز مورد نیاز است.

در مرحله ایزولاسیون و عایق کاری، تمامی تمهیدات لازم جهت عدم عبور آب به لایه های زیری روف گاردن فراهم می گردد. برای عایق کاری ایزوگام روف گاردن به صورت سنتی همان طور که قبلتر اشاره شد از قیر و گونی استفاده می شود. در سال های اخیر نسل جدیدی از ایزوگام با نام ایزوگام روف گاردن تولید شده است که به ایزوگام ضد ریشه معروف شده است که برای عایق کاری در روف گاردن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

این ایزوگام ها علاوه بر روف گاردن در پل ها و تونل ها و سایر پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت اصلی این ایزوگام ها این است که به راحتی روی بتن ها و سطوح سیمانی می چسبند.

El Proof OS 01 (purready) عایق رطوبتی

انواع عایق رطوبتی روف گاردن

عایق کاری اولین و مهمترین مرحله در اجرای روف گاردن بام سبز است. عایق کاری نامناسب، منجر به بروز نشتی خواهد شد که مستلزم صرف هزینه های بسیار گزاف برای تعمیرات است. برای داشتن یک بام سبز با عمر طولانی و عدم نیاز به نگهداری، عایق بامی خصوصیات زیر را دارا باشد:
الاستیک باشد تا بتواند در برابر حرکات ساختمان مقاومت کند.از ایجاد حوضچه های آب روی بام جلوگیری کند.زیست تخریب پذیر نباشد و نسبت به عوامل محیطی مقاوم باشد.در مقابل نفوذ ریشه ها مقاوم باشد.عایقی که منحصرا توسط شرکت ال گرین تهیه و اجرا می شود، در دسته ممبران های مایع قرار می‌گیرد و پوششی بدون درز بر روی سطح بام ایجاد می‌کند.

انواع عایق رطوبتی شرکت ال گرین

محافظ عایق رطوبتی

لایه ایزولاسیون لایه ای  که مانع از نفوذ رطوبت به غشاء بام می کند. جهت عایق باید مواردی مثل هزینه، مدت زمان اجرا  و نکات فنی مورد توجه قرار گیرد زیرا مناسب نبودن عایق خسارات جبران ناپذیری را در بر خواهد داشت. جنس عایق از نوع  قیر گونی، ایزوگام یا ژئوتکستایل  می باشد. عایق کاری لایه اول ضد آب بوده و برای محافظت از یخ زدگی و جذب رطوبت است . لایه دوم عایق بیشتر از جنس تخته های پلی استایرن و یا فوم پلی یورتان ساخته می‌شود.

این لایه ها دارای شیارها بی در لبه می باشد که باعث انتقال آب به سیستم فاضلاب می شود. لایه ژئوتکستال برای جدا کردن لایه فاضلاب از گیاهان است و از رسوب خاک به سیستم فاضلاب جلوگیری می‌کند. این لایه از مهمترین لایه های است که بر روی بام اجرا می‌شود و چون لایه زیرین بود ه و دسترسی به آن سخت است پس از اتمام کار باید در طراحی و نصب این لایه دقت و تخصص لازم به کار رود.

محافظ عایق رطوبتی

عایق رطوبتی روف گاردن

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از سایر لایه های بام سبز، عایق مناسبی باید روی سقف اجرا شود و به خوبی عایق بندی شود تا از نفوذ هر گونه رطوبت به سقف جلوگیری کند.در ایران ما از عایق قیرگونی و ایزوگام به عنوان پر کاربردترین عایق ها استفاده می کنیم که برای احداث بام سبز هم مناسب هستند. در لایه های بام سبز، نوع عایق رطوبتی اهمیت زیادی ندارد و می توان از هر عایقی در سقف استفاده کرد اما نکته مهم هزینه اجرا، طول عمر عایق و مسائل زیست محیطی است که باید توسط کارفرما مد نظر قرار گیرد.

اجرای عایق رطوبتی روف گاردن تهران

برای اجرای عایق رطوبتی و ایزوگام روف گاردن در تهران باید تیم فنی مناسبی را در این حوزه انتخاب کنید. انتخاب مواد مناسب در دوام پشت بام و آسیب های احتمالی بسیار موثر است. شرکت الگرین از عایق رطوبتی با جنس مرغوب در لایه های روف گاردن خود استفاده می کند.

برای اجرای این روف گاردن مراحل ایزولاسیون و فیلتراسیون بسیار مهم هستند. در ابتدای کار باید قیرگونی و ایزوگام سقف به درستی انجام شود و سپس لایه های آن روی بام اجرا گردد که شامل عایق رطوبتی، محافظ عایق رطوبتی، ضد ریشه، محافظ رطوبت، زهکش، فیلتر خاک، خاک محیط کشت و پوشش گیاهی می باشد.

اجرای ایزوگام روف گاردن در روش پرتابل مدولار

در روش پرتابل-مدولار زیر سازی شامل ایزوگام، یک لایه ملات ماسه و سیمان و یا موزائیک است. در همین مدت نیز تا دو روز می بایست تست آب انجام گیرد. همچنین آب ساختمان و فشار آن برای رسیدن به طبقات بالاتر باید مورد بررسی قرار گیرد تا ظرفیت لازم برای این کار را داشته باشد.

مراحل زیرسازی و ایزولاسیون در اجرای روف گاردن

بعد از بررسی و محاسبه میزان بار مجاز روی سقف و محاسبه های سازه ای ساختمان، زیرسازی و شبکه بندی آهنی به صورت قوطی های 4 در 4 می باشد که در این مرحله ایزولاسیون و کروم بندی انجام می شود.  برای خروج آب باران و برف پشت بام و همچنین آب حاصل از آبیاری پوشش گیاهی، شیبی برای کروم بندی به سمت چاه خروج در بام انجام می شود. بعد از شیب بندی، نوبت به ایزولاسیون می رسد. ایزولاسیون به صورت عمومی شامل ایزوگام و به صورت تخصصی می تواند ورق های عایق بندی مانند ژئوتکستایل، ژئو ممبران، ژئوکامپوزیت و … باشدکه بر اساس نوع اقلیم و شرایط آب و هوایی انجام می شود.

بعد از اجرای مراحل شیب بندی و ایزولاسیون، شبکه های آهنی که به صورت قوطی های 4 در 4 می باشد اجرا می شود که این شبکه قبل از اجرا بر اساس میزان بار سقف محاسبه می شود. در این شبکه های تاسیسات مورد نیاز سقف اعم از برقی و مکانیکی اجرا می شود و همچنین خروجی آب در زیر این شبکه ها انجام می شود. در بعضی از قسمت های مهم از قوطی های 8 در 4 نیز استفاده می شود که حتما قبل از جوشکاری، این قوطی ها توسط ضد زنگ پوشش داده می شوند. بسته به نوع طراحی ابعاد قوطی های شبکه های آهنی در ابعاد 30 در 40 سانتی متر انجام می شود. همچنین ارتفاع این شبکه آهنی از کف پشت بام بین 15 تا 35 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

زیرسازی روف گاردن ( بام سبز ) به سبک مدولار

در این روش ساختمان، نیاز یه هیچ گونه زیرسازی ای از قبل نداشته و حتی در ساختمان های آماده هم به این روش اجرا را انجام داد. اجرای روف گاردن می تواند در فضای پشت بام، تراس، حیاط و سایر مکان های مشاع و بلااستفاده ساختمان باشد. برای این منظور بهتر است که سقف پشت بام به صورت موزاییک شده باشد و در صورت ایزوگام بودن پشت بام، ملات سیمانی سه سانتی متری به صورت لیسه ای روی آن کشیده می شود و سپس اقلام مدولار روی آن سوار می شود.

ایزوگام آبنما روف گاردن

آبنماها در ابعداد و مدل های مختلف وجود دارند که با توجه به محیط و بودجه مورد استفاده، انتخاب می شوند. برای استفاده از آبنما باید سقف ساختمان مجهز به عایق ایزوگام و عایق ضد آب روف گاردن باشد تا از نشت آب به سقف جلوگیری شود.

هزینه زیرسازی روف گاردن

زیرسازی روف گاردن بسته به نوع روف گاردن متفاوت است. در تمامی روف گاردن ها، سقف باید نسبت به انتقال رطوبت به پشت بام مقاوم باشد. برای این منظور روی تاسیسات و لوله های آب یک لایه سیمان نازک می کشند و علاوه بر ایزوگام از عایق های رطوبتی متفاوت در لایه های آن استفاده می کنند. در صورتی که سقف امکانات عایقی کافی را از قبل داشته باشید، هزینه تمام شده روف گاردن کاهش می یابد.

مطالب مرتبط