در دنیای صنعتی امروز آلودگی هوا و محیط زیست از معضلات دائمی است، که یکی از راه های کاهش این آلودگی ها استفاده از دیوار سبز یا باغ های عمودی در طراحی ساختمان است. از آنجا که خانه های امروزی به فضاهای کوچک محدود شده است و امکان ایجاد باغ و باغچه به حداقل رسیده است می توان با طراحی دیوار سبز در همین فضاهای کوچک گرایش انسان به طبیعت را تغییر داد. دیوار سبز، دیواری است که تقریبا یا کاملاً پوشیده شده با گیاهان سبز که حاوی محیط رشدی مانند خاک یا بستر است. دیوار سبز به عنوان یک دیوار زنده یا باغ عمودی شناخته شده است و در انواع و اندازه های مختلف دیده می شود و همچنین ممکن است در داخل و یا خارج، مستقل و یا متصل به دیوار موجود باشد. همچنین سیستم آبیاری هوشمند، خاک مخصوص و فیلتراسیون را باید حتما در این نوع دیوارها در نظر گرفت تا یک دیوار سبز بسیار زیبا داشت. صرف نظر از چشم نوازی و تنوع این دیوارها، در فضاهای مسکونی و اداری، تصفیه هوا و تولید اکسیژن از دیگر مزیت های آن نیز می باشد .

فواید دیوار های سبز

دیوار های سبز پتانسیل خوبی برای تغییرات مثبت در محیط زیست مناطق پرتراکم شهری را دارند. یک دیوار سبز با توده ای از برگ های گیاهان می تواند کربن دی اکسید و ذرات گرد و غبار در هوا را جذب کند و از ساختمان در برابر اشعه های فرابنفش، باران و فشار باد محافظت کند. همچنین مکانی خنک و سایه دار و آرامش بخش برای ساکنین این ساختمان ها فراهم می آورد.

تأثیرات دیوار سبز

راندمان انرژی را بهبود می بخشد

 دیوار های سبز ظرفیت عایق حرارتی را بالا می برد. در واقع انتقال حرارت را از میان ضخامت توده گیاهان محدود می سازد. دمای محیط را از طریق ایجاد سایه و فرآیند آزادسازی رطوبت از سطح برگ ها کاهش می دهد. می تواند سپری در برابر باد در ماه های سرد سال ایجاد کند .

حفاظت از سازه های ساختمان

 ساختمان ها در معرض عوامل آب و هوایی می باشند و در طول زمان برخی از مواد ارگانیک ساختمانی ممکن است شروع به خراب شدن کند که در اثر انقباض و انبساط هایی در اثر سیکل سرمایی و اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود. دیوار های سبز از جدار خارجی ساختمان در برابر اشعه ماوراء بنفش، عناصر و نوسانات دما که باعث خوردگی و خرابی می شود، محافظت می کند .

کیفیت هوای داخلی را بهبود می بخشد

برای پروژه های داخلی، دیوار های سبز قادر به فیلتر کردن ذرات معلقی می باشند که از طریق سیستم های تهویه سنتی وارد ساختمان شده اند. دیوار های سبز آلودگی ها و ذرات معلق را گیر می اندازند و گاز های مهلک و ترکیبات آلی فرار(voc) که از فرش ها، مبلمان و سایر وسایل متصاعد می شود را جذب می کند.

کاهش صدا

خاک سبک در سیستم های دیوار زنده نقش مؤثری در کاهش انتقال صوت از میان دیوار زنده ایفا می کند. عواملی که باعث کاهش صوت می شوند شامل عمق خاک سبک، مواد استفاده شده به عنوان ترکیبات سازه ای دیوار سبز و سطح تحت پوشش می باشند .

بهبود مظاهر زیبایی شناسی

دیوار های سبز تنوع زیبایی شناسی در یک محیط را که مردم در آن فعالیت های روز مره خود را انجام می دهند، فراهم می کند حضور گیاهان باعث سلامت بشر و شادابی روحی آنها می شود. دیوار های سبز علایق بصری ایجاد می کند. سطوح و اجزای نازیبا را پنهان می کند و المان های سازه ای ایستاده جالبی می سازد.

کاهش اثر جزیره گرمایی شهری

 دما در مناطق شهری به دلیل جایگزین کردن پوشش های گیاهی با کفسازی، ساختمان ها و سایر سازه هایی که برای جمعیت در حال رشد لازم است، افزایش می یابد. این مسئله به تبدیل نور خورشید به گرما منجر می شود. گیاهان ساختمان ها و محیط اطرافشان را خنک می کنند و سایه ایجاد می کنند. در واقع دیوارهای سبز گرمای انعکاسی را کاهش می دهند و رطوبت تولید می کنند. بدین صورت فرآیند خنک شدن طبیعی را ارتقاء می دهند و دمای محیط را در مناطق شهری کاهش می دهند. دیوارهای سبز جریان عمودی هوا را می شکنند و سپس در حالی که جریان هوا کند می شود آن را خنک می کنند.

تکنولوژی های دیوار سبز را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد.

  • نماهای سبز
  • دیوار های سبز زنده

مطالب مرتبط

دیوار سبز

انواع دیوار سبز

تعمیر و نگهداری بام سبز، روف گاردن و دیوار سبز

دیوار سبز مصنوعی