نمای سبز

نماهای سبز نوعی از سیستم های دیوار سبز هستند که گیاهان بالارونده و یا زمینی به صورت آبشاری پرورش می یابند تا سازه موردنظر را پوشش دهند. به طور متوسط 3 تا 5 سال طول می کشد تا گیاهان یک پوشش کامل را فراهم کنند. گیاهان خود چسب مانند پیچک انگلیسی (هدرا) و موچسب برای ساخت دیوار سبز بسیار متداول هستند. ساختار چسبنده ریشه آنها این امکان را می دهد که مستقیما به دیوار متصل شوند و تمام سطح را بپوشانند. اما این گیاهان ممکن است به دیوارهای نامناسب آسیب برسانند و یا باعث ایجاد مشکلاتی در موقع تعمیرات ساختمان شوند. ضمن اینکه کندن آنها از روی دیوار بسیار مشکل است. اقدامات نوآورانه به ساخت پانل های داربستی جدید و سیستم های کابلی منجر شده است که از گیاهان بالارونده حمایت می کند. در حالی که آنها را از دیوار دور نگه می دارد. دو سیستم نمای سبز متداول شامل سیستم پانل شبکه ای داربستی و سیستم شبکه کابل و سیم – طناب وجود دارد.

سیستم پانل شبکه ای داربستی

چارچوب اصلی این سیستم شبکه ای یک پانل فلزی محکم و سبک سه بعدی است که داخل قاب سیم های استیل کالوانیزه به صورت مشبک جوشکاری یا پیچ شده است. این پانل هم با سطح مشبک خود و هم در عمق، تکیه گاهی را برای گیاه مهیا می سازند. این سیستم با محدودکردن گیاهان، آنها را از دستیابی به دیوار ساختمان منع می سازد و تکیه گاه های چندگانه برای اندام های پیچنده آنها فراهم می کند و در نتیجه به دیوارها آسیب وارد نخواهد شد.

 پانل ها را می توان به اشکال مختلفی نیز ساخت. در این صورت زیبایی نمای سبز با آمیزه ای از هنر ها دو چندان خواهد شد .

سیستم های کابلی و شبکه سیم  طناب

این سیستم ها یا از کابل تشکیل شده یا از شبکه های سیمی تشکیل شده است .

الف) نمای سبز کابلی: این روش برای گیاهان با رشد سریع تر و شاخ و برگ متراکم تر استفاده می شود. روش کار به این صورت است که توسط کابل و پیچ و یا بست های استیل یا فولادی شبکه ای کابلی را برای هدایت گیاه جهت رشد روی دیوار نصب می کنیم. در این روش گیاه در داخل بستر کاشت گلدانی یا در زمین کاشته می شود و سپس شاخه های آن به سمت کابل ها هدایت می شود. با گذشت زمان شاخه های پیچنده گیاه دور کابل ها پیچیده و با ایجاد تکیه گاهی به سمت بالا و طرفین رشد می کند. به این صورت نمایی سبز و زیبا از گیاهان روی دیوار نمایان خواهد شد.

انتخاب جهت جغرافیایی دیوار بسته به نوع گیاه متفاوت خواهد بود. برای گیاهان نور پسند نظیر گلیسین و موچسب دیوار های رو به جنوب و برای گیاهان سایه پسند نظیر پاپیتال یا هدرا دیوار های رو به شمال و شرق مناسب می باشند.

ب) شبکه های سیمی: شبکه سیمی در جایی که گیاهان بالارونده، رشد کمتری دارند با ایجاد تکیه گاه های بیشتر در فواصل کمتر، کاربرد دارد. این شبکه ها به خاطر انعطاف پذیری بالاتر درجه آزادی بیشتری در طراحی نسبت به کابل فراهم می آورد. گرچه در هر دو روش از کابل های استیل کششی استفاده می شود.

دیوارهای سبز زنده

دیوار سبز در واقع پوشش گیاهی کاشته شده در یک سیستم عمودی بر روی یک ساختار با فاصله نزدیک به دیوار ساختمان یا به صورت مستقل و ایستاده می باشد که بسته به نوع تکنولوژی مربوطه، جزییات اجرایی متفاوت دارد که به روش های زیر انجام می پذیرد.

الف) گلدان های پیش ساخته: این سیستم اغلب شامل گیاهان از پیش کاشته شده هستند و بنابراین پس از پایان نصب، یک اثر سبز شده آنی را فراهم می آورد. در این روش گیاهان را در جعبه های مشخصی در داخل گلخانه و یا فضای آزاد پرورش می دهند. با توجه به ابعاد دیوار سبز مورد نظر قاب های شبکه ای را در کارگاه می سازند. سپس شبکه ها را روی دیوار نصب می کنند و در نهایت مدول ها یا همان جعبه های از پیش کاشته شده را داخل شبکه ها ثابت می کنند.

ب) پانل های پیش ساخته: این پانل ها با جنس های متفاوت مثل پلاستیک، پلی پروپیلن و سفالی موجود می باشند. پانل ها به صورت مدولار بوده می توان آنها را در سطوح به شکل ها و ابعاد مختلف اجرا نمود.

می توان پانل ها را طوری طراحی کرد که به صورت مستقل باشند و بجای دیوار روی پایه نصب شده باشند.

ج) کاشت گیاه بین دو لایه الیاف پارچه ای پلیمری (فیتوتکستایل) و یا الیاف طبیعی: این روش یک شکل منحصر به فرد از دیوار سبز است. این سیستم از دو لایه الیاف پارچه ای پلیمری که دارای جیب های متعددی هستند تشکیل شده و در برگیرنده ریشه گیاهان و ترکیب خاکی سبک می باشد. لایه های الیاف پلیمری توسط یک قاب فلزی که یک صفحه نفوذ ناپذیر از PVC پشت آن است، حمایت می شوند. صفحه PVC نفوذ رطوبت به دیوار پشتی جلوگیری می کند.

قاب فلزی حمایت کننده به صورت داربست می باشد و روی دیوار نصب می شود. آبیاری از قسمت فوقانی انجام می شود و به تدریج به قسمت های پایین تر نفوذ می کند. ریشه گیاه بین دو لایه الیاف نفوذ می کند و باعث استقرار گیاه می شود. همچنین در مواردی جهت ساخت دیوار های سبز از الیاف های طبیعی استفاده می شود.

د) قاب سبز: در این سیستم گیاهان گوشتی نظیر ساکولنت ها و غالباً کاکتوس ها در داخل قاب های چوبی یا پلاستیک فشرده با ترکیبات خاکی سبک پرورش داده می شوند. روی دیوار نصب می شوند و به راحتی نیز قابل جابه جایی هستند. گیاهان تا چندین سال داخل قاب ها رشد می کنند. با توجه به نورپسندی گونه های گیاهی و انتخاب مناسب آنها می توان قاب ها را هم در داخل منازل و هم در بیرون از منازل و در هوای آزاد نگهداری کرد. لازم به ذکر است که اگر از ساکولنت ها در قاب سبز استفاده می شود باید نیاز نوری آنها فراهم شود تا بیش از اندازه بلند نشده و شکل ظاهری آنها خراب نشود. ساکولنت ها نیاز به 6 ساعت نور مستقیم در طول روز دارند. آبیاری آنها به راحتی و توسط آبپاشی قسمت های فوقانی صورت می گیرد. بعد از گذشت زمان آب از لایه های فوقانی به بخش های پایینی قاب خواهد آمد. در نمونه هایی که داخل منازل نگهداری می شود باید آب اضافی از انتهای قاب جمع آوری شود.

دیوار های خزه ای یا خزه گرافیتی

خزه گرافیتی از عناصر سازگار با محیط زیست است و بعضی ها آن را سبزه گرافیتی می نامند این خزه جایگزین مناسبی برای رنگ های مختلفی که دارای خاصیت شیمیایی و سمی بوده و برای محیط زیست مضر می باشد و می توان با یک قلم مو یا اسپری آن را بر روی سطوح مختلف پاشید و یا رنگ آمیزی کرد و می تواند به خودی خود رشد کند. که در نهایت ما یک سطح سبز رنگ و خزه ای زیبا خواهیم داشت که زنده است و رشد می کند و اکسیژن تولید می کند.

پرچین سبز فوری

پرچین سبز فوری شامل گیاهان بالارونده و پیچ ها نظیر گونه های مختلف پاپیتال، شمشاد، یاسمن، بامبو و… می باشد. در گلخانه یا فضای آزاد پرچین ها را تولید می کنند و بعد از اینکه به ارتفاع 2 متر رسیدند آنها را جهت ایجاد پرچین در زمین موردنظر می کارند.

روش کار بدین صورت است که ابتدا چهارچوب هایی با مفتول های فولادی به ابعاد 2×1 متر و به صورت مشبک ساخته می شود. بخش تحتانی چهار چوب طوری طراحی شده که مثل جعبه  بتواند نگهدارنده بستر کاشت و گیاه باشد. داخل آن ورقه ای از الیاف طبیعی قرار داده و نشاها در داخل آن در یک بستر سبک مانند پیت یا کوکوپیت کاشته می شوند. با بزرگ شدن نشاها ساقه ها را به سمت سیم های مشبک هدایت می کنیم. بعد از گذشت تقریباً دو سال دیواری به ارتفاع 2 متر از گیاه پاپیتال را خواهیم داشت که می توان پرچین ها را در جای دیگری کاشت.

مطالب مرتبط

دیوار سبز

همه چیز در مورد دیوار سبز : فواید و تاثیرات آن

تعمیر و نگهداری بام سبز، روف گاردن و دیوار سبز

دیوار سبز مصنوعی