اکنون، وقتی صحبت از آبیاری بام سبز می شود، باید از این واقعیت آگاه باشید که تاسیسات معمولی در واقع به هیچ نوع آبیاری اضافی و مصنوعی متکی نیستند. این عمدتا به این دلیل است که گیاهان و چمن مورد استفاده برای تقسیم چندان وابسته به آب نیستند و باران های گاه و بیگاه به اندازه کافی برای آنها فراهم می کند. با این حال، در موارد طولانی مدت هوای گرم یا در مکان هایی که بارندگی ممکن است نادر باشد، آبیاری بام سبز باید به طور کامل در نظر گرفته شود. مناسب ترین راه برای رسیدگی به این مشکل و آن چیزی که مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می آورد، نصب یک سیستم پاپ آپ اسپرینکلر است. انتخاب سیستم آبیاری بام سبز به تعدادی متغیر از جمله نوع سقف، در دسترس بودن آب و محیط کشت بستگی دارد. سیستم‌های بام سبز فشرده فواید زیادی دارند، اما به دلیل موقعیت‌های باز و مناطق ریشه کم عمق، باید اطمینان حاصل کنید که این سیستم‌ها به خوبی آبیاری می‌شوند. سیستم های آبیاری می‌تواند طیف وسیعی از سیستم‌های آبیاری را برای نصب با بام‌های سبز گل ناز گسترده و همچنین باغ‌های بام فشرده عرضه کند. این شبکه‌ها از شبکه‌های آبپاش ساده مبتنی بر تایمر گرفته تا آبیاری‌های کاملاً خودکار مبتنی بر وب، که دارای آشکارسازهای خشکسالی و نشت، مناطق رشد جداگانه و پانل‌های کنترل هستند را شامل می‌شود.

در حالی که از روزهای گرم تابستان با بارش کم یا بدون بارندگی لذت می بریم، ممکن است لازم باشد برای بام های سبز خود آب در نظر بگیریم. سقف های بام سبز اغلب فقط در هوای بسیار خشک نیاز به آبیاری دارند. اگر چه دسترسی به یک نقطه آبی در مرحله استقرار اکثر بام های سبز ضروری است، به خصوص اگر نصب با خشک کردن گرمتر ماه های تابستان همزمان باشد. پیشنهاد می‌کنیم در بام‌های سبز وسیع، سیستم آبیاری دائمی لازم نیست، اما در صورت وقوع دوره‌های خشکسالی طولانی مدت (2 هفته) باید به بام و آبیاری تکمیلی توجه کرد. هرچه بستر استفاده شده عمیق تر باشد، رطوبت بیشتری را می تواند حفظ کند تا بقای گیاه در دوره های خشک را تضمین کند.

بام های سبز فشرده

مناطق پشت بام اغلب یک منبع دست نخورده را فراهم می کنند و به ساکنان یا کارگران اجازه می دهند فضای سبز فراهم شود. مزایا از نظر کیفیت زندگی و تنوع زیستی واضح است، اما هر گیاهی که روی عرشه پشت بام رشد می کند به منبع منظم آب و مواد مغذی نیاز دارد. بام های سبز فشرده دارای محیط های رشد عمیق تری هستند که امکان رشد درختان و درختچه ها را فراهم می کند. به همین دلیل از نظر آبیاری نسبت به بام های سبز گسترده از نگهداری بالایی برخوردار هستند.

آبیاری فشرده بام سبز

آبیاری گیاهان بام سبز از جمله: مناطق چمن، پرچین، مرزهای کاشته شده و حتی درختان روی عرشه پشت بام انجام می شود. علاوه بر این، سیستم‌های کنترل ویژه با سنسورهای آب و هوا در طراحی گنجانده شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که آبیاری بام سبز تا حد امکان بهینه انجام می‌شود.

آبیاری چمن پشت بام

مناطق چمن روی عرشه پشت بام معمولاً با استفاده از آبپاش های پاپ آپ آبیاری می شوند، اما با عمق نسبتاً کم خاک موجود در سیستم بام سبز فشرده، این اغلب می تواند دشوار باشد. آبپاش های پاپ آپ کم ارتفاع را می توان برای مناطق کوچکتر استفاده کرد، یا برای مناطق وسیع تر چمن، می توان لایه عایق زیرین را در نقاط مناسب فرو برد تا عمق بیشتری به خاک داد، یا آبپاش ها را می توان در حاشیه های برجسته نصب کرد. در اطراف محیط چمن. یک راه حل جایگزین، آبیاری چمن با استفاده از خطوط قطره ای زیرسطحی تخصصی است.

سیستمهای کنترل

کنترل دقیق در سیستم های آبیاری بام سبز حیاتی است. طراحی سیستم آبیاری قطره ای باید جنبه را در نظر بگیرد (مناطق رو به جنوب به آب بیشتری نسبت به شمال نیاز دارند)، اما اگر از آبپاش استفاده می کنید، باید میزان نوردهی منطقه را نیز در نظر بگیرید. ما می‌توانیم کنترل‌کننده‌های آبیاری شما را به سنسورهای سرعت باد متصل کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که آبیاری در هنگام بادهای شدید انجام نمی‌شود و در مصرف آب و هزینه شما صرفه‌جویی می‌شود.

آبیاری کارآمد برای بام های سبز گسترده

یک بام سبز گسترده فقط در طول دوره تاسیس نیاز به آبیاری دارد. البته این صحبت برای همه مناطق آب و هوایی صدق نمی کند. این احتمال وجود دارد که در آب و هوای خشک مرکزی ایران، یک بام سبز گسترده نیز به آبیاری اضافی نیاز داشته باشد. همچنین، در شهر های مرکزی ایران مناطق خاصی وجود دارد که از دوره های طولانی و خشک رنج می برند. تعداد این مناطق به دلیل تغییرات آب و هوایی افزایش یافته است. برای مناطقی که آب و هوای خشک دارند، سیستم جدید “بام سبز گسترده آبیاری” راه حلی بسیار کارآمد و ارزان ارائه می دهد.

توزیع آب در بام سبز و چرایی اهمیت آن هنگام در نظر گرفتن نیازهای آبیاری

پاسخ “یکنواخت” خواهد بود، اما این تنها در صورتی صادق است که خاک کاملاً سازگار باشد و دقیقاً در ضخامت نیمرخ قرار گرفته باشد و تا یک تراکم یکنواخت فشرده شده باشد. با فرض اینکه همه اینها به درستی انجام شده باشد.

اجازه دهید از شما یک سوال بپرسم، وقتی که باران 2.5 سانتی متری (1 اینچی) روی یک بام سبز می بارد، آیا آب به طور یکنواخت در سطح سقف جذب می شود یا به طور نابرابر توزیع می شود؟

بسیاری از بام‌های سبز با سینی‌هایی ساخته می‌شوند که به موجب آن سینی‌ها سوراخ شده یا دارای اتصالات خاکی جزئی هستند. چنین سینی‌هایی اغلب به آبیاری تکمیلی نیاز دارند، زیرا آب راه کمترین مقاومت را پیدا می‌کند و معمولاً از طریق شکاف‌هایی که در بین سینی‌ها قرار دارد به سمت پایین می‌رود.

آزمایشات آزمایشگاهی در سال 2017 این پدیده و شوکه کننده بودن آن را نشان داد که 30 تا 50 درصد از یک طوفان بزرگ قبل از اشباع شدن خاک از بین شکاف سینی ها بیرون می زند. در آب و هوای گرمتر مانند اقیانوس اطلس میانه، این سیستم ها فقط با آبیاری منظم یا تکمیلی می توانند رشد کنند.

بام‌های سبز معمولی ساخته شده با خاک‌های بسیار متخلخل نیز به آب اجازه می‌دهند خیلی راحت از آن خارج شوند و مردم فراموش می‌کنند که در تابستان، خاک‌ها منقبض می‌شوند و شکاف‌های بزرگی برای ورود آب ایجاد می‌کنند. در یک باغ طبیعی، این شکاف‌ها عالی هستند، زیرا به طوفان تابستانی اجازه می‌دهد تا به سرعت به عمق خاک وارد شود (که بعداً در دسترس است) اما روی یک بام سبز سینی یا سقف سبز معمولی قدیمی شما 4 اینچ (10 سانتی‌متر) یک مشکل است، زیرا آب در سفره آب ذخیره نمی شود، به سادگی به سمت زهکشی می رود.

حالا گیاهان را به آن اضافه کنید. ممکن است از خود بپرسید که چرا این موضوع اهمیت دارد، اما برای ما، این یک مشکل بزرگ است زیرا اساساً عملکرد یک بام سبز سنتی قدیمی را به روشی نه چندان خوب تحت تأثیر قرار می دهد. نحوه تعامل خاک بام سبز با باران به محض افزودن گیاهان به بام تغییر می کند.

نحوه عبور آب باران از طریق خاک و پیامدهای آبیاری روی بام های سبز

هیچ کس هرگز در مورد توزیع نابرابر بارندگی در زمین باغ یا مزرعه صحبت نمی کند، زیرا ظرفیت مویرگی آن خاک همراه با مخازن عمیق، اکثریت تفاوت های رطوبتی را که ممکن است در نیمرخ خاک رخ دهد، کاهش می دهد.

چرا آب در بام سبز به طور ناهموار وارد خاک می شود؟ وجود گیاهان، سطح ناهموار خاک، اصطکاک در سطح، بقایای آلی، رشد خزه یا جلبک های سطحی، لانه پرندگان، تراکم های مختلف خاک و حتی شیب سقف تعیین کننده محل جریان آب است. شکاف های بین سینی های بام سبز پلاستیکی این وضعیت را بدتر می کند.

در تابستان، سطح حتی می تواند آبگریز باشد (آب را دفع می کند) و قطرات آب به قسمت های پایین تر روی سطح خاک می لغزند، جایی که تا زمانی که جذب شود می نشینند.

انواع سیستم های آبیاری

یک سیستم آبپاش قابل مشاهده که بارندگی را شبیه سازی می کند و یک سیستم لوله قطره ای که از طریق یک سری سوراخ های قطره ای آب می دهد و مستقیماً به ریشه های خاک/گیاه می رسد. هر دوی این سیستم ها را می توان از طریق یک سیستم کنترل الکتریکی یا سیستم با باتری کنترل کرد.

سیستم های ما دارای سنسور خاک یا باران هستند، بنابراین احتمال آبیاری بیش از حد یا کم آبیاری کاهش می یابد زیرا سنسورها سطح رطوبت را در حد مطلوب نگه می دارند. آب بازیافتی برای استفاده ارجح و ایده آل است، مشروط بر اینکه جریان و فشار صحیحی برای راه اندازی سیستم داشته باشیم.

ما معمولاً از کنترل‌کننده‌های الکتریکی با شیر برقی استفاده می‌کنیم که آب را خاموش و روشن می‌کند یا شیر برقی که با باتری کار می‌کند و می‌توان آن را هر روز، چندین بار یا حتی یک بار در هفته روی آب تنظیم کرد.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

بام سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟

طراحی منظر چیست؟