نام فارسی بسیاری از گیاهان زینتی نشان دهنده قدمت پرورش و نگهداری گل در ایران و شاید همزمان با آغاز کشاورزی است. با نگاهی به تاریخ و فرهنگ ایران و باغ‌های قدیمی به نظر می‌رسد که ایرانیان همواره در مسائل مربوط به گل‌ها از جایگاه خوب و ارزشمندی برخوردار بوده‌اند.

 در سال های اخیر به دلیل محدودیت فضای زندگی مردم و دوری انسان از زندگی طبیعی، کاشت گیاهان زینتی برای ایجاد حس همبستگی با طبیعت افزایش یافته است. در سال های اخیر احداث گلخانه های نسبتاً مجهز و کارآمد برای کشت و تکثیر گیاهان زینتی و توسعه اقتصادی پیشرفت زیادی داشته است. ایران یکی از خاستگاه های طبیعی و زادگاه گیاهان زینتی مانند لاله، سنبل، زنبق، سیکلامن و برخی درختچه ها و تعداد زیادی درخت میوه است و در منابع علمی دنیا اسنادی در این زمینه وجود دارد. . اما از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه همچنان از جایگاه خوب و قابل قبولی در دنیا برخوردار نیست. موضوع تزئینات گیاهی ساختمان ها امروزه با توجه به حاکمیت ماشین در زندگی بشر، بیش از پیش مورد توجه کارشناسان، روانشناسان و دکوراتورهای کارآمد قرار گرفته است. سالهاست که بهترین دارو برای افراد مبتلا به ناراحتی های عصبی، معده، گردش خون و برونشیت، استراحت در هوای سالم و محیطی آرام و فضای سبز تجویز می شود. هر هکتار جنگل سالانه قادر است تا 86 تن گرد و غبار و میکروب معلق در هوا را رسوب دهد و پس از هر بارندگی آماده جذب آلاینده های هوا می شود. وجود مناطق قابل کاشت مانند حیاط، بالکن و پنجره می تواند نقش یک باغ را داشته باشد و کمک زیادی به نزدیک شدن مردم به طبیعت کند. بنابراین چنین گیاهانی باید به گونه ای انتخاب شوند که از اول فروردین تا اواخر پاییز و یا حتی در زمستان در این محیط کوچک زیبایی خاصی ایجاد کنند.

بررسی های آماری در کشورهای مختلف نشان داده است که اجرای این گونه پروژه ها نقش موثری در بهبود محیط زیست، زیباسازی شهر و وابستگی به محیط کار و فعالیت مردم داشته است. انتخاب نوع و اندازه گلدان ها با توجه به طول و عرض بالکن ها، پنجره ها، محل ساختمان ها و نوع گیاه می تواند در اشکال و اندازه های مختلف باشد. به طور کلی باید مراقب بود تا حد امکان از گلدان های سنگین استفاده نشود. در عوض، می توانید به طور کلی از گلدان های ساخته شده از پلاستیک سبک و قوی استفاده کنید. قسمت اصلی تزیین بالکن و پنجره، شناخت انواع گیاهان با توجه به موقعیت ساختمان و متراژ است. تنوع و انتخاب گیاهان بسیار مهم است. به طور کلی گیاهانی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: گیاهان خزنده، چسبنده و انواع گل هایی که به صورت آویز یا توده ای هستند و در این خصوص باید توجه داشت که انتخاب، شناخت و ماندگاری گل ها و طول مدت گلدهی آنها ضروری است.

برای انتخاب گیاهان با توجه به خصوصیات طبیعی آنها مواردی مانند نور، رطوبت، خاک، اثر هماهنگی رنگ در نظر گرفته شده است.