با توجه به افزایش روز افزون آپارتمان های سر به فلک کشیده و زندگی شهری و آپارتمان نشینی، امروزه کمبود فضای سبز به طور محسوسی در اکثر شهرهای بزرگ و پیشرفته به چشم می‌خورد .ایجاد تضاد رنگی بین ساختمان های خاکستری و سربه فلک کشیده و محیط سبز و کوچک پنهان در دل این ساختمان ها میتواند در زیبایی فضای شهری تاثیر بسزایی ایجاد نماید. تراس گاردن یا تراس سبز در واقع یک پناهگاه طبیعی و ارگانیک است که به محیط خشک و سخت آپارتمان‌نشینی وارد نموده ایم . این پدیده علاوه بر آن که به زیبایی محیط کمک شایانی می‌کند، در افزایش جذابیت و زیبایی محیط آپارتمان تاثیر چشمگیری دارد .به تراس گاردن ، باغ بالکن نیز گفته می شود.
تراس گاردن یا همان تراس سبز تبدیل بالکن یا همان بهارخواب در آپارتمان ها یا ویلا ها به محیطی سر سبز می باشد. طراحی زیبا و درست می تواند تراس یا بالکن محل زندگی شما را به محیطی دلنشین و جذاب و دنج برای استراحت ،خلوت یا میهمانی و دورهمی خانوادگی تبدیل کند .
ترفند های استفاده از آویز گل یا استفاده از فضاهای عمودی باعث می‌شود، ویلا یا آپارتمان های شما دارای فضای بزرگ‌تری باشد. اگر تراس یا ویلای شما بزرگ باشد می توان آن را به روز کرده یا به تراس گاردن منحصر به فردی تبدیل کرد .

المان های مورد استفاده در تراس گاردن :


سپردن طراحی این بخش به متخصصین این حرفه می‌تواند در نتیجه کار بسیار چشمگیر باشد. استفاده از هر سانتیمتر این فضا میتواند در زیبایی و راحتی و طراحی آن بسیار موثر باشد .

• طراحی با استفاده از باکس های گل (فلاورباکس )یا گلدان:

استفاده از گیاهان رونده یا گلدان های مورد علاقه به زیبایی این فضا کمک می‌کند حتی می‌توان گیاهان و گلدانهای مصنوعی در این فضا استفاده کرد.

• استفاده از کفپوش چوبی :

کفپوش چوبی یک مورد کاملا مربوط به سلیقه می باشد، استفاده از کفپوش چوبی به دلیل زیبایی، عمر بالا و ایجاد فضای مناسب با هارمونی رنگ مورد دلخواه بسیار پرطرفدار می باشد. سهولت اجرا و عمر بالای این کفپوش از مزایای قابل ذکر آن می‌باشد. از طرفی قابلیت تمیز شدن این کفپوش از مزایای دیگر آن می باشد.

• استفاده از مبلمان:

در طراحی تراس گاردن بی‌شک یکی از امکانات و تجهیزاتی که بسیار مورد نیاز می باشد مبلمان است. مبلمان مناسب برای زیبا سازی تراس سبز و در دستیابی به آرامش، آسایش و ایجاد مکان خلوت و دنج بسیار موثر است. چیدمان مبلمان راحتی و مورد سلیقه می‌تواند در ایجاد محیطی لوکس و شیک بسیار تاثیر گذار باشد. از آنجایی که تراس محیط سر پوشیده نیست و در مواجهه با آب و خاک قرار می‌گیرد استفاده از مبلمانی که در برابر باد، آب و خاک مقاوم باشد توصیه می‌شود.

• المان نرده چوبی :

استفاده از نرده چوبی برای زیباسازی و همچنین امنیت از المان هایی است که مورد تاکید است. نرده چوبی در کنار کفپوش چوبی می تواند زیبایی دو چندانی به تراس گاردن شما بدهد. هارمونی رنگ زیبایی می توان با ترکیب نرده و کفپوش چوبی در این فضا ایجاد کرد.

• استفاده از دیوار سبز برای ایجاد یک محیط سبز ودلنشین:

استفاده از دیوار سبز یا همان گیاهان یا گلهای پیچک و رونده می تواند گزینه مناسبی در طبیعی تر نمودن فضای تراس گاردن شما باشد. استفاده از دیوار سبز باعث زنده و سبز بودن محیط تراس گاردن می‌شود .از سویی دیوار تراس نیز با این گیاهان کاملا پوشانده می‌شود و فضای دل نشینی ایجاد می کند. همچنین می‌توان از کاشی کاری نیز در روی دیوار لایه لایه گیاهان رونده برای هر چه زیباتر شدن فضا استفاده کرد .

• نورپردازی :

نورپردازی از المان های بسیار موثر در تراس گاردن یا باغ بالکن می‌باشد، طراحی و استفاده از نور مناسب در قسمتهای مختلف می‌تواند کمک بسزایی در زیبایی و راحتی محیط نماید، از آنجایی که گاهی برای استراحت شبانه به این محیط پناه میبرید طراحی و نورپردازی بسیار حائز اهمیت است .استفاده از لامپ های مناسب و طیف نور رنگی زیبا می‌تواند جلوه خاصی به فضای تراس گاردن در شب بدهد. نورپردازی مناسب و درست در القای آرامش بسیار تاثیرگذار است .


از دیگر مواردی که میتوان در طراحی تراس گاردن برای هر چه زیباتر شدن فضا استفاده کرد :
استفاده از سایه بان، شومینه، چتر از جمله وسایلی است که بنا به سلیقه و فضای تراس گاردن جهت هر چه زیباتر شدن محیط پیشنهاد داده می‌شود. این المان ها لوکس و و کاملا سلیقه‌ای می‌باشد و بستگی به متراژ و محیط مورد نظر دارد . همچنین از جمله المان هایی که در فضاهای بزرگتر تراس گاردن مورد استفاده قرار می گیرد می‌توان به تاب معلق اشاره کرد .اگر فضای تراس بالکن شما، امکان استفاده از این موارد را می‌دهد، می‌تواند بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد .اگر چه استفاده از تاب معلق و همچنین شومینه و آلاچیق به جهت فضای زیادی که در بر میگیرد بیشتر مناسب تراس ویلا می‌باشد ولی اگر تراس شما این امکان را داراست می‌توان از این وسایل نیز استفاده کنید. اگر شما برای یک ویلا در حال طراحی تراس گاردن هستید می توانید حوضچه کوچکی در گوشه یا کنار تراس گاردن طراحی نمایید. تاب معلق و حوضچه از المان هایی است که به متراژ و بزرگی و کوچکی تراس شما بستگی دارد. همچنین شما می توانید در طراحی تراس گاردن از آبنما علی الخصوص طراحی با استفاده از کاشی استفاده کنید که این موارد کاملا سلیقه‌ای بوده و بستگی به محیط و طراحی شما دارد .
در انتها میتوان گفت که انتخاب وسایل لوکس و زیبا کمک شایان و کمک بسزایی در زیبایی محیط می نماید ولی در وهله نخست باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف از ایجاد تراس گاردن ایجاد فضایی دلنشین، زیبا و آرام در کنار زندگی ماشینی و مدرن و سخت امروزه می باشد.

مطالب مرتبط

تاریخچه بام سبز یا روف گاردن

مزیت های اجرای بام سبز یا روف گاردن

نقش گیاهان مناسب و مورد استفاده بام سبز در کاهش آلودگی هوا

ویژگی های خاک و کود مناسب بام سبز یا روف گاردن

مزایای بام سبز در کاهش آلودگی محیط های شهری

نقش بام سبز یا روف گاردن در کاهش آلودگی ها

زهکشی بام سبز یا روف گاردن

راهنمای انتخاب گیاهان روف گاردن یا بام سبز

اصول زیبا شناختی در طراحی روف گاردن یا بام سبز

بام سبز چیست؟

همه چیز در مورد روف گاردن و مزایا و معایب آن

استاندارد، آیین نامه، قوانین شهرداری و ضوابط ساخت روف گاردن