با توجه به موضوع بحران انرژی و آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و منابع که ناشی از استفاده بی رویه از منابع انرژی تجدید ناپذیر مانند نفت، گاز و غیره است، توسعه پایدار که واکنش نشان می دهد در مواجهه با انرژی منطقی بود. بحران از آنجایی که حدود 50 درصد از ذخایر سوخت در ساختمان ها مصرف می شود، لزوم توجه به ساخت و ساز بیشتر نمایان می شود. بنابراین، معماری پایدار به عنوان راهی اصولی و منطقی برای حل مشکلات مربوط به انرژی در ساختمان ها به نظر می رسد. در این نوع رویکرد به معماری، استفاده از منابع تجدیدناپذیر را از طریق طراحی ساختمان بر اساس نوع اقلیم که در آن قرار دارد و همچنین توجه به محیط طبیعی و سایت در تمامی مراحل ساخت و ساز. . علاوه بر این بر لزوم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، باد، زیست توده و … تاکید می کند که امروزه استفاده از این نوع انرژی با استفاده از فناوری های نوین مانند: پنل های فتوولتائیک، کلکتورهای خورشیدی، توربین های بادی امکان پذیر است. طراحی مرکز اقلیمی مبتنی بر معماری پایدار از دو جنبه قابل توجیه است. ابتدا با توجه به نوع موضوعی که مربوط به شناخت اقلیم های مختلف است و در هر منطقه باید امکانات و ظرفیت های زیست محیطی بالقوه شناسایی شود تا بتوان از تمامی پتانسیل ها برای طراحی های اقلیمی استفاده کرد. ثانیاً موقعیت طراحی این مرکز اقلیم شناسی (تهران) و آلودگی های زیست محیطی که شهر تهران دارد نیز بر نیاز به طراحی پایدار می افزاید تا این بنا به الگویی مناسب برای طراحی سایر ساختمان های شهر تبدیل شود. از این رو در این مرکز فیزیک ساختمان متناسب با نوع آب و هوا و مسائل مختلفی از جمله: نور خورشید، جهت باد و … طراحی می شود همچنین با توجه به پوشش گیاهی منطقه 22 و کاربری های اطراف سایت (باغ گیاه شناسی ملی). و پارک چیتگر)، موضوع پارک های اداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پوشش گیاهی وسیعی در سایت در نظر گرفته شد که علاوه بر سازگاری با کاربری های اطراف، اقلیم فرعی نیز برای ساختمان مناسب باشد. فناوری‌های جدید مانند سلول‌های فتوولتائیک، نماهای هوشمند، کلکتورهای خورشیدی، توربین‌های بادی و بام‌های سبز برای حداکثر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

توسعه نظام های بشری در عصر مدرن باعث دوری انسان شهری از طبیعت و نظام های طبیعی شده است. توسعه شهرها همچنین منجر به تخریب محیط های طبیعی و زمین های کشاورزی شده است. تحولات عصر صنعتی اگرچه بسیاری از مشکلات بشر را حل کرده است، اما متاسفانه رابطه انسان با محیط زیست را قطع کرده است. فقدان منابع تجدیدپذیر به مناقشات خشونت آمیز در بسیاری از مناطق در حال توسعه کمک می کند. از طریق مهندسی سبز و طراحی بام سبز که یکی از راهکارهای حل بحران زیست محیطی است، می توان با طراحی در کنار طبیعت به جای مقابله با آن، به معماری و شهرسازی معاصر پایدارتر دست یافت. بام سبز یکی از عناصر طراحی پایدار در طراحی اکولوژیک است. مدرن هستند، بنابراین استفاده از فناوری بام سبز که یک تکنیک پیشرفته مهندسی سبز است، از بسیاری جهات بسیار مقرون به صرفه است و می تواند جایگزین مناسبی برای پارک های شهری باشد. همچنین باعث افزایش سرانه فضای سبز می شود. آلودگی صوتی و بصری ناشی از سازه‌ها استند ساختمان‌های با بافت سخت و ناهموار یکی از مزیت‌های طراحی محصول مهندسی سبز است.

با توسعه روزافزون شهرنشینی، رشد و افزایش جمعیت شهری و به تبع آن افزایش وسایل نقلیه، شاهد مشکلات زیست محیطی فراوانی هستیم که هر ساله منجر به انقراض گونه های زیادی شده است. برخاسته از توسعه پایدار تبدیل شده است. . امروزه (بام سبز) با هدف سلامت اقتصادی محیطی و در رابطه با بهبود مدیریت پساب های سطحی شهر و توجه به مسائل زیبایی شناسی. با استفاده از این روش می توان از منابع و انرژی های موجود به خوبی و با کمترین آسیب به محیط زیست استفاده کرد. استفاده کنید و محیطی سالم برای نسل های آینده داشته باشید. البته با وجود مزایای زیادی که برای بام سبز ذکر کردیم، نمی توان آن را به صورت گسترده در سطح شهر اجرا کرد. زیرا برای نصب بام سبز نیاز به مقاوم سازی سازه های سقفی است که باید معیارهای قابل قبولی داشته باشد تا بتواند وزن خاک و نیاز گیاه را تحمل کند. از طرفی تطبیق طراحی این سقف ها با شرایط آب و هوایی محل کار مشکل است.

پشت بام باغ ها در واقع مرز سبز زمین و آسمان است و اگر شهری به این کاربری دسترسی داشته باشد، هکتارها از سطوح پنهان اما واقعی یک شهر را فضای سبز پوشانده است. این موضوع نه تنها شهروندان را به سمت استفاده از این موهبت سبز سوق می دهد، بلکه فضای سبز شهری نیز از آن متنعم می شود. به عنوان یک مشکل اساسی، در حالی که سطوح خیابان ها در معرض ترافیک، دود و ازدحام جمعیت است و چنین موانعی هزینه ساخت و نگهداری فضای سبز خیابان ها را افزایش می دهد، در پشت بام ها و در هوای آزاد، ما با نسیم آزاد و بدیع روبرو هستیم. مناظری که بدون استفاده رها شده اند.

با افزایش مشکلات دنیای مدرن، سیستم های پایدار در اولویت سیاست های کشورهای توسعه یافته قرار گرفت. کشورهای در حال توسعه مانند ایران هم اکنون این سیاست ها را برای رفع مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی با در نظر گرفتن پیامدهای اقتصادی دنبال می کنند. بحث بام سبز در کشور ما موضوع جدیدی نیست، اما سیستم بام سبز موضوع جدیدی است که فواید آن به استفاده گسترده از آن ها بستگی دارد. یکی از راهکارهای اجرای گسترده نظام سبز، تعریف و تحلیل آن در قالب سیاست ها و مولفه های توسعه پایدار است. توسعه سریع شهری در چندین دهه در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، زیست محیطی و … زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در ابعاد مختلف زندگی، بدون شک بحث پایداری و توسعه پایدار صرف نظر از شهرها و شهرنشینی بی معنا خواهد بود. شهرها عامل اصلی بی ثباتی در جهان محسوب می شوند و در واقع پایداری شهری و پایداری جهانی هر دو مفهوم واحدی هستند. از آنجایی که پژوهش در موضوع توسعه پایدار شهری دارای گستره وسیعی است و لازم است تحقیقات بیشتری برای روشن شدن ابعاد آن انجام شود تا راهکارها کاربردی تر باشد، در این راستا لازم است اصول و معیارهای توسعه پایدار شهری رعایت شود. بر اساس تحقیق باید اصول اساسی و عملی تعیین و تدوین شود.

امروزه پایداری یک رویکرد مهم بین معماری و محیط زیست است. زیستگاه های ایجاد شده توسط معماران نیازهای انسان را برآورده می کند. معماران می توانند مجتمع های مسکونی طبیعی را به عنوان بخشی از فرآیند توسعه پایدار طراحی کنند. آنها همچنین می توانند طبیعت را طراحی کنند. مستقیم وارد زندگی مردم شوید. این امر مستلزم حضور گیاهان در داخل و خارج و استفاده از مناظر برای افزایش درک یا دید از جهان طبیعی است. هدف در اینجا هم معنوی و هم ادراکی است تا اطمینان حاصل شود که فضاهای انسانی از جهان طبیعی جدا نیستند. در سال های اخیر به دلیل چالش های موجود در مصرف انرژی و همچنین تغییرات آب و هوایی، معماران به دنبال استفاده از روش های جدید بوده اند. یکی از آن روش ها استفاده از نماهای سبز است. برای سبز شدن نما سازه هایی با فاصله از نما ساخته می شود که آن را با گیاهان نوردی فصلی یا همیشه سبز می پوشانند. برخی از اثرات مفید نمای سبز همان بام سبز است. در ده سال اخیر نمای سبز نقش مهمی در معماری و توسعه پایدار شهری داشته است. نمای سبز ساختمان به دلیل وسعت زیاد در مقیاس شهری می تواند نقش بسزایی در بهبود کیفیت محیط شهری داشته باشد.

پایداری محیط ساخت انسان به عنوان بخشی از محیط زیست انسانی و شامل و سازماندهی فعالیت های اقتصادی-اجتماعی در گرو برقراری حالتی پویا بین انسان، محیط و استفاده کنندگان از فضا است و این شرط از طریق تعامل سه محیطی، اجتماعی- فرهنگی است. و از نظر اقتصادی امکان پذیر است. طراحی پایدار که نوعی نفوذ به محیط است، سعی در برقراری ارتباط با راهکارهایی دارد که با اهداف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تعادل برقرار کند که بتواند کیفیت زندگی بهتری را برای نسل کنونی و میراث خوبی برای آینده فراهم کند. . برای دستیابی به این اهداف در ساخت و ساز، موضوع بام سبز وضعیت نسبتا جدیدی است که در صورت استفاده در مقیاس وسیع، پیامدهای مثبت بسیاری در ارتقای توسعه پایدار خواهد داشت. تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان در خصوص توسعه این صنعت باید با انجام تحقیقات گسترده در زمینه مزایای اجتماعی و زیست‌محیطی بام‌های سبز و مزایای اقتصادی این بام‌ها و برآورد هزینه‌های عملیاتی در کوتاه‌مدت و بلندمدت، با علاقه انجام شود. باید تجارب کشورهای دیگر نیز گرفته شود و نقش سازمان های تصمیم گیر در این زمینه مشخص شود.

شاید در روزگاری که خودروها و آلودگی های ناشی از آن یکی از دغدغه های مردم و محیط زیست است، فناوری بام سبز پایداری محیط زیست با رویکرد توجه به بام سبز و دیوار سبز بتواند به حل مشکلات جامعه بشری کمک کند. . این موضوع نه تنها موجب بهره مندی شهروندان از این موهبت سبز می شود، بلکه فضای سبز شهری نیز از آن بهره مند خواهد شد. علاوه بر این، استفاده از بام های سبز باعث صرفه جویی در انرژی، فیلتر آلاینده ها و خنک شدن شهرها در ماه های گرم می شود. ساکنان بام سبز با تولید غذاهای گیاهی از طریق تثبیت خاک، یک سیستم پایدار ایجاد می کنند. بنابراین پرداختن به این فناوری را می توان یکی از بزرگترین تحولات مثبت زیست محیطی در شهرها دانست. صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی پایدار در حال حاضر نقشی در فرهنگ ساخت و ساز کشور ندارد. علاوه بر این، در ساخت و ساز بخش خصوصی، به ویژه مسکن طبقات مرفه، ارقام نسبتاً مهمی صرف سایر اقلام ضروری ساختمان می شود که صرف تزئینات و اصالت شدید می شود که عمدتاً به عنوان ابزار شناخته می شود.

امروزه شهرها از دو نماد جغرافیایی محیط طبیعی و مصنوعی بهره می برند. جوامع شهری درگیر مشکلات مربوط به سلامت و رفاه ساکنان خود هستند. بسیاری از این مشکلات مستقیماً از محیط شلوغ شهری ناشی می شود. صنایع، ماشین‌ها و کارخانه‌ها و سطوح غیرقابل نفوذ ضربه سختی به کیفیت آب و هوای شهرها وارد کرده‌اند، در حالی که تغییرات اقلیمی باعث بدتر شدن شهرها و گرم شدن زمین می‌شود. امروزه مشکلات شدیدی برای کاهش فضای سبز شهری وجود دارد در حالی که رابطه عاطفی شهروندان با طبیعت و زمین کشاورزی قطع شده است. در چنین شرایطی، پشت بام ها و تراس های سبز، هوای تازه را در طبقات بالای ساختمان ها فراهم می کنند. همچنین سدی در برابر سرمای شدید ایجاد می کنند و در زمستان به عنوان عایق عمل می کنند. روف گاردن ها در تابستان سایه ایجاد می کنند و قسمت زیرین را خنک نگه می دارند. درختان و درختچه های روف گاردن با جذب ذرات معلق در هوا و گازهای آلاینده آلودگی هوا را کاهش می دهند. گلدان های حاوی گیاهان سقفی آب باران را جذب می کنند و رواناب ناشی از باران های سیل آسا و طوفان ها را کاهش می دهند. در واقع عواملی مانند کمبود زمین شهری، منابع انرژی بالا، کاهش راندمان سیستم‌های فاضلاب شهری در جمع‌آوری و تخلیه رواناب‌های باران‌های شدید به پذیرش و موفقیت پدیده بام سبز کمک می‌کنند. بام سبز در واقع استفاده از فضاهای بلااستفاده و بی روح ساختمان های شهری به منظور ایجاد نقاط سبز است. این امر علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی شهر باعث نرم شدن هوا (در مقیاس اقلیمی خرد) و کاهش آلودگی هوا و در نهایت بهبود محیط زیست ساکنان شهر می شود.

مزایای بام سبز در کاهش آلودگی محیط های شهری

نقش بام سبز یا روف گاردن در کاهش آلودگی ها

عوامل زیست محیطی و نکات ایمنی در طراحی روف گاردن

اصول زیبا شناختی در طراحی روف گاردن یا بام سبز