طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن ، فضای سبز در روف گاردن یا فضای سبز روی پشت بام می تواند شامل چندین گلدان تا طراحی تخصصی فضای سبز و و اجرای تجهیزات روف گاردن روی پشت بام باشد.اهمیت فضای سبز روف گاردن در طراحی و اجرای روف گاردن بسیار حائز اهمیت است که در این مقاله در این مورد با شما صحبت می کنیم.

طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن

روف گاردن(Roof Garden) که در لغت نامه فارسی با نام باغ بام شناخته می شود، به فضای سبزی که در پشت بام آپارتمان ها یا منازل مسکونی ایجاد می شود، گفته می شود. این بام بستر مناسبی برای کشت گیاهان در سقف ها ایجاد می کند که بعد ارتفاع آن را از فضاهای سبز معمولی متمایز می کند.

روف گاردن یا باغ بام این فرصت را برای شما به وجود می آورد تا علاوه بر داشتن محیط و منظره ای دل انگیز، روح و روان انسان را آرامش ببخشد. امروزه روف گاردن یا باغ بام با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان ساخت باغ هایی در سطح بام های خانه و ساختمان ها را فراهم می کند که در فضاهای شهری انبوه و آپارتمانی یک رویا به حساب می آید. خانه ها و آپارتمان هایی که مجهز به روف گاردن هستند، در بحث خرید و فروش کمترین دغدغه را برای صاحب خانه یا خریدار ایجاد می کند که این امر را تسهیل می کند.

با احداث روف گاردن(باغ بام) بنا از حالت خشن، سخت، ناملایم و بدون درخت به حالت طبیعی و زنده تبدیل می شود که در این حالت می توان به میزان قابل ملاحظه ای زیبایی بنا را بهبود بخشید .

همچنین می توان با بام های سبز زیستگاه جانداران و گیاهانی را که قربانی توسعه ساختمان سازی می شوند جبران کرد و از طریق توسعه فضای سبز و گسترش حیات وحش می توان سهم فراموش شده گونه های جانوری و پرندگان را احیا کرد.

استقرار صنعت بام سبز تأثیرات قابل ملاحظه ای روی اقتصاد داشته است از جمله ایجاد شغل های جدید در زمینه تولید، ساخت، طراحی، نصب و دیگر سرویس ها. ساختمان هایی که دارای فضای سبز می باشد دارای ارزش اقتصادی بیشتری هستندکه علاوه بر تسهیل در فروش دارای قیمت بیشتری هم می باشد. با توجه به ویژگی های فضای سبز در زیبا سازی محیط، جذب مشتری آسان تر و بیشتر صورت می گیرد و همچنین فرصت های بیشتری را برای فروش به مالک می دهد.

بام سبز یا باغ بام، روی بام ساختمان ها و با هدف ایجاد فضای سبز طراحی می شود. این بام ها با استفاده از چمن مصنوعی تا قابلیت رشد و پوشش گیاهان به صورت طبیعی و ایجاد منظره خیره کننده از گیاهان و درختان را داراست. تجهیز بام سبز در محیط تشکیل شده در پشت بام ها که محیطی برگرفته از مصالح ساختمانی و بی روح است، نیازمند تخصص کافی در معماری این رشته می باشد، چرا که شرایط اقلیمی منطقه جغرافیایی، آب و هوا، خشکی و رطوبت، یخ زدگی، نسیم دریا و سایر شرایط نیازمند مهندسی و طراحی این نوع از معماری می باشد. لفظ بام سبز، برای بام هایی که مفاهیم “معماری سبز” نظیر پانل های خورشیدی و صفحات فتوولتائیک هستند، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روف گاردن یا همان بام سبز به عنوان یک ارتباط دهنده قوی برای ساکنین ساختمان با فضای سبز محسوب می شود. روف گاردن سبب آسایش و آرامش ساکنین ساختمان در آلودگی ها و هرج و مرج های شهری به حساب می آید. حال مجهز کردن این فضای سبز در پشت بام نیازمند مواردی است که علاوه بر زیبایی، آسایش و آرامش را به همراه آورد.

مبلمان روف گاردن یکی از موثرترین تجهیزات برای استقرار و نشیمنگاه استفاده‌کنندگان از فضای سبز پشت بام محسوب می شود. این مبلمان برای مواردی همچون غذا خوردن، دراز کشیدن، نشستن و … استفاده می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که جنس این مبلمان در برابر شرایط آب و هوایی اعم از حرارت و نور خورشید باران و برف باشد مقاوم باشد و دچار زنگ زدگی کپک قارچ پوسیدگی کمرنگ شدن و… نشود. قبل از خرید مبلمان روف گاردن باید به چه نکاتی توجه کنیم که در انتخاب مبلمان خیلی موثر است.

در دنیای امروز به علت رشد آپارتمان ها کمتر از فضای سبز استفاده می شود. روف گاردن یا در زبان فارسی باغ بام یا به اصطلاح بام سبز، تکنولوژی جدیدی است که فضای سبزی را در پشت بام منزل ایجاد می کند. امروزه استقبال انسان ها از فضای سبز و طبیعت بیشتر شده و به همین نسبت افرادی که در شهرهای بزرگ دوستار محیط زیست و طبیعت هستند تمایل دارند تا در محل زندگی خود از گیاهان و فضای سبز استفاده کنند.

روف گاردن یا در زبان فارسی باغ بام و به اصطلاح بام سبز به پشت بام های گفته می شود که در آن فضای سبز و با طراوت ایجاد شده و در اختیار ساکنین قرار می گیرد. تفاوت روف گاردن با فضاهای سبز معمولی در این است که که این فضای سبز، روی پشت بام و در ارتفاعی بالاتر از زمین بر روی بستر مصنوعی صورت می گیرد. روف گاردن این فرصت را به وجود می آورد که شما یک باغ یا باغچه بر روی پشت بام خود داشته باشید و علاوه بر اشراف بر شهر از مناظر لذت ببرید و در آن به کشت گیاهان  و فضای سبز خود بپردازید. روف گاردن یا همان بام سبز قابلیت طراحی و اجرا روی تمامی مکان ها و فضاهای بلا استفاده ساختمان را دارا بوده و می توان آن را در تراس یا پشت بام یا حیاط یا در سایر مکان های دیگر ساختمان استفاده کرد.

این ویژگی باعث می شود که ساکنین یک ساختمان برای تفریحات و تفرجات از این مکان استفاده کرده و فضای سبز و آرام بخش برای ساکنین ساختمان را فراهم کند. روف گاردن با استفاده از گیاهان سبز و زنده حس طراوت و شادابی را به ساکنین بخشیده و همچنین با استفاده از وسایلی مانند مبلمان، آلاچیق، آبنما، پرگولا، سایه بان، فلاور باکس، استخر، سوئیت و … آسایش و آرامش را دو چندان کنند. همچنین روف گاردن می تواند برای کودکان که از نبود یک فضای مناسب برای بازی رنج می برند بسیار مناسب باشد و دیگر نیازی به پارک‌ها و فضای عمومی که دور از دسترس هستند نباشد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که روف گاردن یا بام سبز هزینه بسیار بالایی دارد و به دنبال روف گاردن ارزان هستند که می‌توان این کار را با استفاده از یک سایه بان، چندین فلاورباکس و فضای سبز مصنوعی یا طبیعی در پشت ساختمان خود انجام داد ولی این کار ممکن است به ساختمان آسیب بزند و بهتر است که این کار با با استفاده از طراحان و مجریان تخصصی بام سبز انجام شده تا علاوه بر کاهش هزینه بر اساس بودجه مالی طراحی و با استفاده از متریال استاندارد بام سبز اجرا شود تا از آسیب‌های احتمالی به پشت بام جلوگیری شود و  بر اساس بودجه در کمترین فضای موجود بهترین طراحی و اجرای روف گاردن یا بام سبز را انجام داد.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مزایای روف گاردن یا بام سبز اشاره کنیم می توان آن را محیطی جذاب برای تفریح و بازی کودکان و خانواده ها، سایبان و پناهگاه مناسب تولید غذا و میوه ها، کنترل دما، محیطی مناسب برای پرندگان، محلی مناسب جهت کشت محصولات کشاورزی و پرورش گیاهان، گسترش فضای سبز، کاهش آلودگی هوا، کاهش دی اکسید کربن، کنترل دمای شهری، زیباسازی منظر شهری، افزایش عمر پشت بام، عایق صوتی، کاهش بار سیستم های مجاری فاضلاب، کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان، حفظ رطوبت هوا، فتوسنتز گیاهان، استفاده از فضاهای پرت و بلا استفاده، ترویج سلامتی و بهزیستی، افزایش قیمت ساختمان و صرفه جویی اقتصادی اشاره کرد.

پشت بام باغ ها در واقع مرز سبز زمین و آسمان است و اگر شهری به این کاربری دسترسی داشته باشد، هکتارها از سطوح پنهان اما واقعی یک شهر را فضای سبز پوشانده است. این موضوع نه تنها شهروندان را به سمت استفاده از این موهبت سبز سوق می دهد، بلکه فضای سبز شهری نیز از آن متنعم می شود. به عنوان یک مشکل اساسی، در حالی که سطوح خیابان ها در معرض ترافیک، دود و ازدحام جمعیت است و چنین موانعی هزینه ساخت و نگهداری فضای سبز خیابان ها را افزایش می دهد، در پشت بام ها و در هوای آزاد، ما با نسیم آزاد و بدیع روبرو هستیم. مناظری که بدون استفاده رها شده اند.

روف گاردن در بین مردم تعاریف مختلفی دارد. در صنعت خرید و فروش املاک به آپارتمان های بلند، برج های لوکس و لاکچری و مدرن، ویلاهای شمال که دارای فضای سبز در بالای ساختمان و محوطه خود دارند، گفته می شود. این ویلاها و ساختمان ها قیمت بیشتری نسبت به نمون های مشابه دارند و مزیت های استفاده از فضای سبز، کاشت گیاهان، تفریح و تفرج و … را برای خریداران فراهم می کنند. اما با توجه به تعاریف قبلی به هر گونه فضای سبز که در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و در پشت بام ساختمان ها ایجاد می شود، گفته می شود.

در دنیای امروز به علت رشد آپارتمان نشینی و رشد عمودی شهرها، بسیاری از مردم از فضای سبز شهری محروم بوده و این دغدغه را برای مالکین ساختمان ها و خریداران آپارتمان به وجود آورده است که بتوانند این فضای سبز را به صورت مصنوعی روی پشت بام خود ایجاد کنند.

روف گاردن به تکنولوژی مدرن و جدیدی گفته می شود که برای طرحی و اجرای فضای سبز روی پشت بام به وجود آمده است. هدف از آن ایجاد فضای سبز روی پشت بام یا ارتفاعی بالاتر از سطح زمین است که فضای سبز و طبیعت را برای ساکنین ساختمان به وجود می آورد.

روف گاردن برای ایجاد فضای سبز، چمن، درخت، درختچه، گیاهان زینتی و … روی پشت بام محسوب می شود که با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه، انتخاب و کاشت گیاهان صورت می گیرد.

همانطور که گفته شد روف گاردن فضای سبز بالاتر از سطح زمین است که به صورت تصنعی ایجاد می شود، روف گاردن ها دارای کیفیت اجرای متفاوتی هستند که می توانند با استفاده از چند گلدان تا اجرای کاملترین فضای سبز و کاشت گیاه روی پشت بام باشند.

فرهنگ ایجاد روف گاردن در سال های اخیر بسیار رشد کرده است و بسیاری از برج ها، آپارتمان ها، رستوران ها، کافه ها و هتل ها از این فضای سبز برای مشتریان و ساکنین خود استفاده می کنند و از این حیث بسیاری از معماران و مهندسان صنعت ساختمان پا به عرصه طراحی و اجرای روف گاردن نموده اند.

روف گاردن منحصر به سقف پشت بام ساختمان نمی باشد و به هر گونه فضای سبزی که در محیط پشت بام، تراس، بالکن و سایر قسمت های ساختمان ایجاد می شود نیز روف گاردن گفته می شود.

اهمیت روف گاردن و فضای سبز در زندگی شهری

اهمیت فضای سبز در روف گاردن فضای سبز نه تنها به دلیل اهمیت تفریحی، بلکه به دلیل نقش مهمی که در حفظ و تعادل محیط شهری و تعدیل آلودگی هوا و همچنین کاهش تراکم و رشد روحی و جسمی و آسایش (روانی) شهروندان دارد مورد توجه قرار گرفته است. . متاسفانه در کشور ما اگرچه در برنامه های توسعه شهری به حفظ فضای سبز موجود شهری توجه شده است، اما اجرای این طرح ها عملاً باعث از بین رفتن بخشی از فضای سبز طبیعی شهر می شود.

بنابراین اجرای بام سبز در شهری مانند تهران که با کمبود زمین مواجه است و بیشتر فضای شهر را خیابان ها و ساختمان ها اشغال کرده اند، بام سبز می تواند راهی برای شکل گیری فضای سبز و جبران کمبود فضای سبز باشد. فضایی در شهر . امروزه شهرها از دو نماد جغرافیایی (محیط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی) و مصنوعی (معماری ساخت بشر) بهره می برند. در این فرآیند فضاهای سبز، باغ ها و جنگل ها به آسمان خراش ها و شهرک های مسکونی تبدیل می شوند.

سکونت انسان منظره ای سرسبز و زیبا به او بخشیده است و شهرنشینان امروزی گاهی خود را از آسایش و آرامش واقعی دور می بینند و احساس پوچی عمیقی از دسترسی به طبیعت دارند. بشر از دیرباز بام سبز یا باغ بام را به عنوان راه حلی مناسب برای آشتی با طبیعت و تغییر منظر شهری ایجاد کرده است. این امر علاوه بر جنبه زیبایی شناختی شهر، باعث نرم شدن هوا (در مقیاس کلی) می شود. ما) و کاهش آلودگی هوا و در نهایت بهبود محیط زیست ساکنان شهر.

در دهه اخیر توجه به فضای سبز و سرانه آن به دلیل بدتر شدن سلامت تنفسی، تغییر ناگهانی اقلیم کلان شهرها، جریان آب های سطحی و سیلاب ها به دلیل کمبود جاذب آب و بسیاری از مشکلات و مشکلات دیگر در اولویت برنامه ریزان، مدیران شهری قرار گرفته است. و معماران واقع شده اند. مشکل اصلی در کلان شهرهایی مانند تهران کمبود فضای کافی و قیمت فوق العاده بالای زمین است، از آنجایی که مسکن نسبت به فضای سبز اولویت دارد، به نظر می رسد بهترین راه حل استفاده از بام سبز است. اما به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد نحوه اجرا، انواع بام سبز و هزینه بام سبز در طراحی ها نادیده گرفته شده است. می‌توان فرض کرد که اگر بام سبز بهتر شناخته شود، می‌توان به غلبه بر آلودگی هوا، سلامت فردی و کمبود سرانه فضای سبز شهری امیدوار بود.

اگرچه ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام از گذشته در معماری ایرانی وجود داشته است، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود مصالح و زیرساخت های جدید که امکان ایجاد این فضاها را با سرعت و کیفیت بیشتری فراهم می کند، پذیرایی می شود.یافتن دلایل عدم مشارکت گسترده مردم در گسترش فضای سبز و عدم تداوم اجرای این نوع فضای سبز در شهر مستلزم تأمل بیشتر در این فرآیند و بررسی استراتژی کشورهای موفق در این زمینه است. با بررسی و استخراج استانداردها، سیاست ها و مشوق های توسعه فضای سبز عمودی در برخی از کشورهای جهان و راهکارهایی که شهرهای موفق دنیا در این توسعه از نظر حمایت های مادی و معنوی اتخاذ کرده اند، مورد بررسی قرار گرفته است.

فضای سبز نه تنها به دلیل اهمیت تفریحی، بلکه به دلیل نقش مهمی که در حفظ و تعادل محیط شهری و تعدیل آلودگی هوا و همچنین کاهش تراکم و رشد روحی و جسمی و آسایش (روانی) شهروندان دارد مورد توجه قرار گرفته است. . متاسفانه در کشور ما اگرچه در برنامه های توسعه شهری به حفظ فضای سبز موجود شهری توجه شده است، اما اجرای این طرح ها عملاً باعث از بین رفتن بخشی از فضای سبز طبیعی شهر می شود.

عناصر فضای سبز روف گاردن در طراحی باید به یکدیگر وابسته بوده و پیوستگی بین آنها برقرار باشد. در طراحی فضای سبز روف گاردن می توان یکی از اجزای طرح که درخت می باشد تکرار نموده و از پیچیدگی آن بکاهیم که در نهایت به درک مفهوم طراحی کمک نماییم. به بیان ساده تر نقاط، خطوط و طرح ها در کنار یکدیگر به دنبال ایجاد مفهوم باعث شدت زیبایی طرح می شوند. پیوسته نبودن طرح باعث از بین رفتن انسجام و پیچیدگی می شود که در نهایت طرح را بی اثر می کند.

تعادل و توازن تقریباً در هر طراحی منظر و فضای سبز روف گاردن به کار برده می شود. به بیان عامیانه متقارن و نامتقارن بودن یک طرح است و از زمان های بسیار قبل وجود داشته و رعایت گردیده است. ولی در عصر حاضر بسیاری از طراحان علاقمند به استفاده از طرح های نامتقارن و هم وزن کردن عناصر موجود در این طرح هستند.

امروزه در شهرسازی نوین توجه به سرانه فضای سبز در محیط های شهری یکی از مهمترین معیارهای شهرسازی و مدیریت شهری است به طوری که استفاده عملی از سقف و دیوار و توسعه عمودی فضای سبز می تواند به عنوان امکان استفاده بهینه از زمین توسعه شهری و راهکاری برای بهبود کیفیت زیست محیطی این مناطق.

طراحی فضای سبز و روف گاردن

برای طراحی محیط و منظر داشتن اطلاعات صحیح از چند عامل لازم و ضروری است و نداشتن آگاهی در این زمینه می تواند باعث از بین رفتن هزینه و همچنین ناکارآمدی طرح گردد. قدم اول در ایجاد فضای سبز شناسایی نیازها، منابع موجود و اطلاع از قوانین و مقررات است برای به دست آوردن این شاخص ها می توان با طرح چند پرسش ساده اطلاعات زیادی را جمع آوری نمود.

قدمت طراحی محیط و منظر، کشت و کار و نگهداری درختان زینتی، گل های باغچه ای و گیاهان فصلی هم زمان با شروع کشاورزی بوده است و ایرانیان از سال های دور به ایجاد فضای سبز، کشت و پرورش گل های بومی  به صورت محدود پرداخته و با توجه به اعتقادات و رسوم ایرانیان جزء اولین مللی بوده اند که در مراسم  و اعیاد گل به یکدیگر هدیه می دادند و این عمل را نوعی احترام به مهمان و همنوع خود می دانسته اند.

طراحی روف گاردن شامل دو مرحله عمرانی (اجرای ایزولاسیون و زهشکی) و لنداسکیپ(اجرای فضای سبز و تجهیز پشت بام به وسایلی مانند آبنما، آلاچیق و پرگولا، گلدان‌های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن‌های طبیعی و مصنوعی، نیمکت با چوب‌های اشباع، باربیکیو آشپزخانه‌های صحرایی و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی، استخر‌های فایبرگلاس و محل هایی جهت آفتاب گرفتن…) است.

از طرفی سیستم‌های آبیاری مکانیزه، سیستم‌های گرمایشی محوطه فضای سبز در زمستان در طراحی روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت ال گرین با استفاده از مصالح نوین ژئوسنتتیک مانند ژئوممبران، ژئودرین و ژئوتکستایل در تسریع، کاهش هزینه ها و بالا بردن ایمنی سیستم ایزولاسیون، زهکشی و فیلتراسیون بام بعنوان یکی از اساسی ترین اجزاء ساختمان، مراحل طراحی را انجام می دهد.

برخلاف گیاهان زراعی و باغی تولید گل و گیاه فضای سبز به شدت نسبت به دما، نور، اختلاف دمای شب و روز و رطوبت حساس بوده و در کشت هر نوع بذری باید این عامل ها را درنظر گرفت.

طراحی و اجرای روف گاردن و فضای سبز پشت بام
طراحی و اجرای روف گاردن و فضای سبز پشت بام

اجرای فضای سبز و روف گاردن

اجرای بام سبز در شهری مانند تهران که با کمبود زمین مواجه است و بیشتر فضای شهر را خیابان ها و ساختمان ها اشغال کرده اند، بام سبز می تواند راهی برای شکل گیری فضای سبز و جبران کمبود فضای سبز باشد. فضایی در شهر . امروزه شهرها از دو نماد جغرافیایی (محیط طبیعی، اجتماعی و اقتصادی) و مصنوعی (معماری ساخت بشر) بهره می برند. در این فرآیند فضاهای سبز، باغ ها و جنگل ها به آسمان خراش ها و شهرک های مسکونی تبدیل می شوند.

سکونت انسان منظره ای سرسبز و زیبا به او بخشیده است و شهرنشینان امروزی گاهی خود را از آسایش و آرامش واقعی دور می بینند و احساس پوچی عمیقی از دسترسی به طبیعت دارند. بشر از دیرباز بام سبز یا باغ بام را به عنوان راه حلی مناسب برای آشتی با طبیعت و تغییر منظر شهری ایجاد کرده است. این امر علاوه بر جنبه زیبایی شناختی شهر، باعث نرم شدن هوا (در مقیاس کلی) می شود. ما) و کاهش آلودگی هوا و در نهایت بهبود محیط زیست ساکنان شهر.

اجرای روف گاردن

روف گاردن در شرکت ال گرین به دو مرحله عمرانی که شامل عملیات ایزولاسیون و زهکشی و مرحله لنداسکیپ که شامل اجرای فضای سبز و پوشش گیاهی و تجهیز محیط به آلاچیق، باربیکیو، آبنما و … است، تقسیم بندی می شود. پیشرفت تکنولوژی در تجهیزات و مصالح جدید ژئوسنتتیک مانند ژئوممبران، ژئودرین و ژئوتکستایل علاوه بر کاهش هزینه های اجرایی، به بالابردن ایمنی سیستم ایزولاسیون، زهکشی و فیلتراسیون بام به عنوان اساسی ترین اجزا ساختمان کمک شایانی می کند. این طراحی ها می تواند از قراردادن چند گلدان شروع کرد و یا با استفاده از تجهیزات مناسب چیدمان کرد. درصد فضای سبز، فضاهای تردد، فضاهای تجهیزات و … با نظر کارفرما و مهندسین شرکت ال گرین انجام می شود.

روف گاردن و فضای سبز
روف گاردن و فضای سبز

نور پرداری فضای سبز روف گاردن

در نورپردازی فضای سبز پشت بام یا روف گاردن از تجهیزات الکترونیکی مناسب  در زاویه های مختلف استفاده می شود.

مزایای روف گاردن و فضای سبز پشت بام

روف گاردن به عنوان یک تامین کننده فضای سبز زیبا، سازگار، مطبوع در ساختمان و ایجاد محیطی مناسب جهت تفریح و تفرج ساکنین ساختمان و بهبود مناظر اطراف ساختمان نقش به سزایی ایفا می کند. روف گاردن همچنین فضاهای پرت و مشاع ساختمان را به فضایی دلچسب برای ساکنین تبدیل می کند و کیفیت زندگی را بالا می برد. از طرفی با کاهش دما و بار گرمایش و سرمایش تاسیسات ساختمان، کاهش آلودگی و تصویه هوا کمک شایانی به زیست بوم ساختمان می کند. به طور کلی روف گاردن در کنترل سیل آب، هزینه نگهداری سقف، کاهش اثرات آب و هوایی، افزایش عمر بام و افزایش ارزش ملک موثر است.

مزایای فضای سبز روف گاردن و پشت بام

  • گسترش فضای سبز و زیستگاه جانوران
  • کاهش اثرات گرمایی
  • کاهش آلودگی هوا علی الخصوص در شهر های بزرگ مثل تهران
  • کاهش دی اکسید کربن و افزایش اکسیژن توسط گیاهان
  • کنترل دمای شهری و گرمای بیش از حد
  • تولید غذا، میوه، صیفی جات و گیاهان دارویی
  • زیباسازی مناظر شهری در شهرهای آپارتمانی
  • جذب گرد و خاک و غبار هوا

گیاهان فضای سبز روف گاردن

استفاده از گیاهان در طراحی فضای سبز روف گاردن نیازمند آگاهی از اصول و قواعدی است که در طراحی فضای سبز به کار برده می شوند. از جمله این اصول زیباشناختی، آگاهی از ویژگی های بصری گیاهان و نیازهای بیولوژیک آنها و مهم تر از همه نیاز طراح می باشد.

انتخاب نوع گیاه در طراحی فضای سبز روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کارآمدی یک پروژه حاصل این تصمیم گیری خواهد بود. منظور از محیط کارآمد هزینه های نگهداری پایین، حداقل استفاده از نهاده هایی مانندکود، سم، مواد مکمل و… می باشد. درصورت انتخاب صحیح گیاه برای یک محل نتیجه آن کاهش بیماری ها، شادابی بیشتر، آب مورد نیاز کمتر و کاهش استرس حاصل از حشرات برای خود گیاه می باشد.

وارد شدن استرس به گیاهان باعث افزایش هزینه کارگری، کود، سم و… می گردد که در نهایت انجام یک پروژه را با مشکل مواجه می نماید. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اصول طراحی فضای سبز روف گاردن آمیزه ای از هنر و به کارگیری دانش است. مرحله دوم تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده و تعیین اقدامات امکان پذیر و اهداف چشم انداز اجرای طرح با توجه به میزان منابع و عرصه در دسترس است. که هدف ما را از اجرای طرح توجیه می نماید. از جمله این اهداف  کاهش آلودگی ها، کنترل فرسایش خاک، کنترل باد، کنترل شرایط اقلیمی یک منطقه خاص و… می باشد. مرحله آخر تدوین طرح و الگوها می باشد.

روف گاردن و فضای سبز پشت بام
روف گاردن و فضای سبز پشت بام

 کاربردهای زیست محیطی فضای سبز روف گاردن

کاهش آلودگی هوا:

مهم ترین اثرات فضای سبز روف گاردن در شهر ها، کارکردهای زیست محیطی آنها است که سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می شوند. با توجه به اینکه گسترش از یک سو ارتباط ارگانیک با تکنولوژی و ازسوی دیگر با آلودگی دارد، برای تداوم آن باید کلیه عوامل لازم به کار گرفته شوند. مؤلفه های اثرات گسترش در شهرها، به طور گوناگونی نظام زیستی شهرها را می توانند مختل کنند. فضای سبز روف گاردن مناسب در شهرها یکی از عوامل مؤثر در کاهش این اثرات بوده و به ویژه در رابطه با گردو غبار، آلودگی شیمیایی، هوا، فضای سبز شبه جنگلی ریه های تنفس شهرها به شمار می روند. یکی از مهم ترین نقش هایی که گیاهان در دنیای ماشینی امروزه برعهده دارند جذب دی اکسیدکربن است. با پیشرفت جوامع بشری و استفاده از منابع فسیلی انرژی نظیر نفت و بنزین آلودگی جو زمین رو به افزایش بوده و در این میان گیاهان هستند که می توانند سهم این آلاینده ها را در شهرها کاهش دهند. البته این کاهش آلودگی توسط گیاهان بسیار کم بوده و تأثیر بسیار بزرگی برای آن نمی توان متصور شد ولی اثر آن را هم نمی توان نادیده گرفت. آلودگی هوا مشکل اصلی شهرها است، ولی با وجود این، تا به حال کمتر شهری توانسته با استفاده از پوشش گیاهی در داخل و اطراف آن، با این مشکل مقابله کند. گیاهان، علاوه بر تولید اکسیژن، از راه دیگری نیز، در کاهش آلودگی هوا دخالت می کنند. گیاهان با افزایش رطوبت در اطراف خود باعث رسوب ذرات آلوده ای همچون سرب می شوند که به نوبه خود به افزایش کیفیت هوا کمک می کند. همچنین، باکاهش سرعت باد، از حرکت ذرات معلق جلوگیری می کنند. بنابراین استفاده از طراحی مناسب و گونه های مناسب هر محل می توان به روند کاهش آلودگی کمک نمود. نکاتی که برای گیاهان مناسب کاهش آلودگی هوا مدنظر قرار می دهند به شرح زیر است.

  • دارا بودن شاخ و برگ فراوان در کلیه سطوح درخت
  • ترکیبی از گیاهان مختلف مانند سوزنی برگان و پهن برگان مورد استفاده قرار گیرد
  • استفاده از درختان بادشکن بزرگ مانند سپیدار و اکالیپتوس در مناطق صنعتی
  • کاشت چند ردیفه این درختان در اطراف مناطق صنعتی و مراکز شهر

کاهش آلودگی صوتی:

 ایجاد آلودگی صوتی در مراکز تجمع انسانی یکی دیگر از منابع آلودگی است که نقش فضای سبز روف گاردن در این میان مهم ترین اثر را خواهد داشت. وسایل نقلیه موتوری، عوامل و ماشین های ساختمانی و کارگاهی، هواپیماها و آمبولانس ها از مهم ترین وسایل ایجاد آلودگی صوتی می باشند. درختان فضای سبز روف گاردن می توانند با ایجاد انحراف، کاهش شدت، ایجاد مانع و کاهش انرژی و بعضی از مواقع انعکاس آن در کاهش این آلاینده ها بر محیط و زندگی شهری تأثیر داشته باشند. نکاتی را که در طراحی فضای سبز روف گاردن برای کاهش این آلودگی درنظر گرفته می شوند به شرح زیر است.

  • استفاده از چند ردیف درخت با ارتفاع و اشکال مختلف
  • استفاده از ترکیب درخت و چمن نسبت به فقط چمن خالی
  • فاصله بین منبع تولید صدا یعنی وسایل نقلیه و مراکز مسکونی حداقل 20 متر باشد
  • استفاده از فضای سبز متراکم تر و بلندتر نقش بیشتری در کاهش آلودگی صوتی دارد.
  • در ترکیب گونه ها، پهن برگان نقش بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارند. اما سوزنی برگان به علت همیشه سبزبودن دارای ارجحیت است.

کنترل فرسایش و تثبیت خاک:

کنترل تخریب و فرسایش خاک از دیگر اثرات مهم ایجاد فضای سبز می باشد. شدت فرسایش خاک، به نوع منطقه و اقلیم، شدت باد، منابع آبی، نوع خاک و شیب زمین بستگی دارد.

کنترل انعكاس نور:

 هر چند نور به عنوان عامل مهم حیات و انرژی در طبیعت شناخته می شود ولی زیادی آن در محیط فعالیت انسانی باعث ایجاد مشکلاتی می شود که در این میان استفاده از فضای سبز روف گاردن نقش شایانی در  کاهش اثرات منفی نور زیاد دارد. برای کاهش نورهای مصنوعی شب ها نیز استفاده از فضای سبز راهکار مفید و با صرفه ای می باشد که می تواند به  این نورها و ایجاد محیط مناسب استراحت کمک نماید.

کنترل جریان باد:

 باد نه تنها باعث ایجاد هوای مناسب و انتقال آلودگی هوا می شود، بلکه برای ایجاد آرامش در محیط زندگی انسان نیز مؤثر می باشد. بادها می توانند منجر به سرد شدن یا گرم شدن اجسامی شوند که در معرض آنها قرار می گیرند (مانند: انسان ها، گیاهـان و ساختمان ها). هرچقدر مقدار اختلاف دمای بین هوا و شخص بیشتر باشد (هوا خنک تر باشد)، فرد احساس خنکی بیشتری می کند. برای آنکه از گیاهان به منظور کنترل باد استفاده کنیم، لازم است که خصوصیات باد را در منطقه مورد شناسایی قرار دهیم.

ایستگاه های هواشناسی، تغییرات بادها را با نمودارهای گلباد به نمایش می گذارند که بررسی این نمودارها می توانند در تصمیم گیری مربوط به نحوۀ کاشت گیاهان بسیار مؤثر باشند. البته از آنجایی که گیاهان، خود نیز در تغییرات باد مؤثر هستند بهتر است این ویژگی ها در ارتباط با محل بررسی شوند تا نتایج کارآمدتری را درپی داشته باشند. لازم است ردیف های بادشکن در اندازه های مناسب و در مکان های مناسب احداث شوند.

ردیف های بادشکن، عمود بر جهت بادهای غالب احداث می شوند. تحقیقات نشان داده است که در سمت بادپناه، مسافتی به اندازۀ پنج برابر ارتفاع بادشکن، دارای بالاترین درجه کاهش باد خواهد بود. در هنگام انتخاب گیاهان برای بادشکن، شکل گیاهان اهمیت دارد. گیاهانی که تا سطح زمین شاخه دارند، بسیار مؤثرتر عمل می کنند. در مورد بادهای مزاحم زمستانه، استفاده از گیاهان همیشه سبز، الزامی است البته فضای سبز به ویژه درختان در صورت کاشت مناسب و هدفمند (ترکیب گونه ای و آرایش مناسب) می تواند در هدایت باد (در تابستان جهت خنک کردن) در بخش های مورد نظر و تغییر جهت آن در سمت دلخواه بسیار مؤثر باشد.

تولید فیتونسید Phytoncide:

بررسی های دانشمندان علم محیط زیست نشان می دهد که درختانی مانند گردو، کاج، نراد، بلوط، فندق، سروکوهی، اکالیپتوس، بید، افرا، زبان گنجشک و داغداغان از خود ماده ای به نام فیتونسید در فضا رها می سازند که برای بسیاری از باکتری ها و قارچ های تک سلولی و برخی از حشرات ریز اثر کشندگی دارد.

در عین حال تولید چنین موادی توسط درختان برروی انسان اثر فرح بخشی دارد. دلیل این امر را دانشمندان چنین بیان می کنند: مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است. نیمکره راست در تنظیم احساس غریزی و طبیعی انسان مانند احساس محبت، خواب و نیازهای دیگر طبیعی نقش دارد. در حالی که نیمکره چپ کار به نظم کشیدن کارهای مکانیکی انسان مانند تنظیم وقت و سروقت حاضر بودن را به عهده دارد.

انسان شهرنشین به دلیل درگیری در کارهای روزمره و شرایط محیط زیست شهری به مراتب کار بیشتری از نیمکره چپ خود می کشد که این امر موجب اختلال بین دو نیمکره مغز و در نتیجه عملکرد طبیعی مغز انسان می گردد. دانشمندان پی برده اند که درختان به سبب رهاسازی مواد شبیه فیتونسید می توانند تعادل بین دو نیمکره مغز را به خوبی برقرار ساخته و حالت طبیعی و آرام بخشی را به انسان ارزانی دارند. بنابراین نقش آرام بخشی درختان و فضای سبز به خوبی نمایان می گردد.

نورپردازی فضای سبز پشت بام

برای زیباسازی بیشتر، از نورپردازی در روف گاردن استفاده می شود که بعضا هزینه بسیاری بالایی برای سازنده دارد که در شب جلوه ویژه ای به ساختمان می دهد. نورپردازی روف گاردن تفاوت یک طراحی بد یا خوب و حتی نمایش درست از یک طراحی خوب است. برای این منظور می توان با یک طراحی درست، حال و هوایی جذاب و دلنشین برای روف گاردن برای شب نشینی های ساکنین ساختمان ایجاد کنید.

بستر کاشت فضای سبز در روف گاردن ( بام سبز ) به سبک مدولار

بستر های کاشت فضای سبز در روف گاردن ( بام سبز ) شامل فلاورباکس ها، تری باکس ها و پلنترباکس ها می باشد. لایه بیرونی یا نما از ترموود با سختی سطحی مناسب، مقاومت بالا نسبت به شرایط محیطی، متناسب با فضاهای باز، و لایه درونی از جنس ورق گالوانیزه با رنگ پودری- کوره ای( مقاوم در برابر زنگ زدگی) ساخته می شود. همچنین داخل کلیه فلاورباکس ها لایه های فیلتر و زهکش( لایه ژئوسنتتیک و محافظ خاک و لایه نگهدارنده آب و هوادهی ریشه) تعبیه شده است تا شرایط مناسب برای رشد گیاه فراهم باشد. استفاده از لایه های فیلتر و زهکش در داخل فلاورباکس ها موجب تسهیل خروج آب اضافه و عدم نیاز به تعویض خاک تا ۵ سال را ضمانت می کند. همچنین وجود این لایه های محافظ در داخل بسترهای کاشت، امکان گندیدن آب را به صفر می رساند.

طراحی منظر و فضای سبز روف گاردن

طراحی منظر یا همان لنداسکیپ(Landscape) هنر چیدمان ویژگی های یک منطقه از زمین به دلایل زیبایی شناختی و تمایل انسان ها به فضای سبز است که اغلب به دو جزء اصلی تقسیم می شود: هاردسکیپ(Hardscape) (عناصر غیر زنده مانند سنگفرش ها) و سافت اسکیپ(Softscape) (عناصر زنده مانند گل ها)

انتخاب فضای سبز مناسب روف گاردن

یک راز تجاری معروف این است که همه گیاهان نمی توانند در هر نوع محیطی رشد کنند. نیاز به یک متخصص واقعی است که بداند چگونه اقلیم های مختلف و عوامل محیطی می توانند روی گیاهان شما و شانس بقای آنها تأثیر بگذارند. مشاوره با متخصصان محوطه سازی شما را در مزیت بزرگی قرار می دهد زیرا آنها می توانند نوع سبزی مناسبی را که برای زمین، منطقه و ملک شما مناسب است، به آنها توصیه کنند.

فلاور باکس در روف گاردن و فضای سبز

فلاور باکس یا جعبه گل و گیاه یکی از پر کاربردترین عناصر در فضای پشت بام یا روف گاردن شما محسوب می شوند. این جعبه ها، مکان مضاعفی را برای کشت گیاهان در اختیار شما قرار می دهند. این عناصر در زیباسازی داخلی و خارجی ساختمان های مسکونی به کار می روند که می توان با استفاده از آنها، به کاشت گل ها و گیاهان پرداخت. معادل کلمه فارسی فلاور باکس همان گلدان است که در بام سبز یا روف گاردن به عنوان باکسی برای نگهداری گل ها در ابعاد بزرگتر استفاده می شوند. این گلدان ها در بالکن، تراس، معابر و مکان های عمومی که امکان ایجاد فضای سبز را ندارند، استفاده می شود.

آبنما در روف گاردن و فضای سبز

روف گاردن به عنوان فضای سبز پشت بام، نقش به سزایی در آرامش و آسایش ساکنین ساختمان دارد که اگر تجهیزات و تاسیسات مناسبی در آن استفاده شود، باعث رضایت ساکنین ساختمان می شود. امروزه رشد آپارتمان ها باعث شده که روف گاردن برای مهندسین، معماران و پیمانکاران ساختمانی بسیار حائز اهمیت باشد. آبنما یکی از عناصر اصلی طراحی روف گاردن است. جلوه بصری و صدای زیبای شر شر آب باعث آرامش شده و حس خوبی را در کنار فضای سبز به انسان ها می دهد.

فضای سبز روی پشت بام

روف گاردن کوچک یا فضای سبز روی پشت بام ساختمان است. به عبارت دیگر، استفاده از پوشش گیاهی در پشت بام ساختمان ها که معمولاً به روف گاردن کوچک معروف است، به عنوان جایگزینی برای سقف های معمولی که دارای اقتصادی، زیست محیطی و تکنولوژی زیادی هستند، می باشد.

کمبود فضای سبز و افزایش روزافزون شهرنشینی از یک سو و رشد عمودی ساختمان ها از سوی دیگر موجب شده نیازهای روحی و جسمی شهروندان به طبیعت و فضای سبز و کارکرد مهم آنها در زندگی شهری یکی از چالش های بزرگ معاصر باشد. کلان شهرها استفاده از عناصر طبیعی در ساختمان. روف گاردن کوچک یکی از رویکردهای نوآورانه معماری است و از تاکید معماری معاصر بر پایداری و صرفه جویی در انرژی ناشی می شود.

امروزه با افزایش جمعیت و همچنین رشد سریع شهرنشینی در شهرها با مشکلاتی از جمله کمبود زمین، قیمت زمین، افزایش آلاینده های زیست محیطی و پایین بودن سرانه فضای سبز مواجه هستیم. بنابراین روف گاردن کوچک می تواند بهترین راه حل برای این مشکل باشد. روف گاردن کوچک سقفی است که دورترین نقطه آن پوشیده از گیاهان و محیط های رشد است. بام های سبز دارای مزایایی مانند: زیبایی، گسترش فضای سبز، افزایش طول عمر بام، تصفیه آلاینده ها، ذرات معلق و دی اکسید کربن موجود در هوا و… هستند که ایجاد روف گاردن کوچک یکی از بهترین راه حل ها برای رفع مشکل کمبود است. فضای سبز در کلانشهرهای کشورمان و روف گاردن کوچک با توجه به مزایای فراوان آن باید به عنوان یک دستورالعمل اجرایی در ساخت و ساز استفاده شود.

اهمیت فضای سبز روف گاردن برای کودکان

قرارگیری در معرض طبیعت چه به صورت ارادی و آگاهانه و چه ناخودآگاه‌ و غیرمستقیم‌ منجر به بروز واکنش‌های مثبتی در فرد می‌‌گردد. کمک به سلامت روان، تقویت وضوح ذهنی، شناخت خود، اعتماد به نفس و استقلال افراد از دیگر اثرات مثبت مواجهه با طبیعت‌ و منظر‌ مناسب است، بنابراین تمرکز بر روی طبیعت می‌تواند یکی از مهم‌ترین نیازهای مدارس و مراکز آموزشی باشد تا از طریق استفاده از منظر به عنوان منبع درسی و یا استفاده از‌ آن‌ به‌ عنوان فضایی برای برگزاری فعالیت‌ های‌ آموزشی‌، به کیفیت آموزشی فضا کمک کند.

روف گاردن و فضای سبز در شمال کشور

در شهرهای شمالی ایران با توجه به وجود فضای سبز طبیعی، این نیاز کمتر به چشم می خورد، اما در شهرهای مرکزی ایران با توجه به شرایط گرم و خشک و نبود هیچگونه فضای سبز طبیعی، این کار باید به صورت مصنوعی انجام شود. در کشورهای غربی، با توجه به توسعه معماری پایدار شهری و معماری سبز شهری، شهرداری ها مسئولیت این کار را به عهده دارند و تمامی فضاهای مورد نیاز برای مدارس را تامین می کنند.

خیلی از انسان ها علاقه مند به طبیعت و فضای سبز هستند، چرا که شمال دارای جاذبه جنگل و دریا می باشد و همین امر برای خیلی از خانواده ها و فرزندان آنها دارای جاذبه ای خاص است. بسیاری از افراد دوست دارند که در شمال کشور ویلایی داشته باشند تا در زمان هایی از سال به آن جا مسافرت کرده و از طبیعت، گرمای خورشید، ساحل دریا و … لذت ببرند. در این میان بسیاری از مالکان و صاحبین ویلاها به علت تطبیق آب و هوایی و اقلیم ویلاهای شمال، از روف گاردن به عنوان ایجاد جاذبه بیشتر در ویلای خود استفاده می کنند.

فضای سبز پشت بام بسیار متفاوت از فضای سبز محوطه ویلا یا جاهای دیگر متفاوت است. طراحی فضای سبز پشت بام، نیازمند ایجاد زیرساخت های مورد نیاز روف پشت بام است. چرا که نشت آب به پشت بام ممکن است، سازه ساختمان را دچار مشکل کند و آسیب جدی به آن وارد کند. برای این منظور باید تمامی مراحل ایزولاسیون و فیلتراسیون پشت بام به خوبی انجام شود. همچنین باید حصار کشی و ایمن سازی به درستی صورت گیرد. انتخاب چمن و نوع آن برای پشت بام بسیار مهم است و همچنین باید جایگذاری مناسبی برای آن صورت گیرد. فضای سبز روی پشت بام نیاز به نگهداری و ترمیم دوره ای دارد و باید این کار توسط متخصصین این حوزه انجام شود.

در صورتی که قصد دارید، فضای سبزی در محوطه و پشت بام ویلای خود در شمال ایجاد کنید، باید این کار را به متخصصین این حوزه بسپارید. اگر این فضای سبز در کنار روف گاردن پشت بام یا تراس شما قرار گیرد، جلوه زیبایی به ویلای شما می دهد.

روف گاردن و فضای سبز در تهران

شهر تهران به عنوان پایتخت، اهمیت بسیاری در شهرهای ایران دارد، به علت کمبود زمین و رشد شهر نشینی، قیمت خانه در این شهر بسیار زیاد بوده و شهری عمودی و با فضای فضای سبز کم را مشاهده می کنیم، با توجه به این موضوع و نبود فضای سبز مناسب و عدم دسترسی راحت به پارک ها و فضاهای سبز شهری، فرهنگ ساخت روف گاردن در پشت بام منزل به شدت رشد کرده است.

روف گاردن ها بیشتر در شهر تهران و مناطق یک و دو آن قرار دارند، که از جنبه ارزش افزوده برای مالکان و ساکنین آن ها محسوب می شوند، هر چند که همه به اهمیت روف گاردن در بهبود اکوسیستم طبیعی و فضای سبز واقف هستند، اما هزینه اجرای اولیه، آنها را از اجرای روف گاردن منصرف می کند. باید توجه داشت که روف گاردن به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی می تواند بسیاری از هزینه های جاری ساختمان را کاهش دهد و این نکته و اهمیت فضای سبز در زندگی امروزی می تواند فاکتور مناسبی برای تصمیم گیری برای اجرای روف گاردن در ساختمان ها باشد.

فضای سبز روف گاردن ویلا

فضای سبز روف گاردن ویلا به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود. فضای سبز به عنوان یک عایق صوتی عمل می کند و از ایجاد سر و صدا جلوگیری می کند. صدای طبیعت از استرس و اضطراب افراد جلوگیری و به سلامت روان جامعه کمک زیادی می کند.

فضای سبز روف گاردن همچنین از آلودگی هوا جلوگیری می کند و مانع فرسایش خاک می گردد. فضای سبز حرارت و گرما و نور مستقیم خورشید را مهار کرده و دمای هوا را به تعادل می رساند. از فضای سبز روف گاردن می توان به عنوان محافظ از دیدهای خارجی به داخل ویلا، ایجاد نرده و حصار، تفکیک و ایجاد مرز حریم شخصی استفاده کرد.

فضای سبز جزء جدایی نا پذیر یک روف گاردن محسوب می شود. فضای سبز در کنار تجهیزات روف گاردن، جلوه زیبایی به فضای روف گاردن می دهد. اگر فضای سبز در روف گاردن کار نشود، در حقیقت روح و اثری از روف گاردن به چشم نمیخورد. در روف گاردن های ویلا، از فضای سبز طبیعی برای این کار استفاده می شود.

شرکت مجری روف گاردن و فضای سبز

اگر شما هم قصد دارید در ساختمان خود روف گاردن، دیوار سبز، تراس سبز یا سایر المان های فضای سبز را اجرا کنید، ما به شما مشاوره تخصصی در این حوزه می دهیم تا علاوه بر کاهش هزینه، بالاترین کیفیت و استاندارد را از ما دریافت کنید.

شرکت فنی و مهندسی ElGreen نمایندگی رسمی ElGreen ترکیه در سال 1391 با هدف ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات ژئوسنتتیک و ایزولاسیون در زمینه روف گاردن، بام سبز، دیوار سبز و تراس تأسیس و با فعالیت های گسترده خود در این راستا زمینه پیشرفت چشمگیری را در کیفیت تجهیزات روف گاردن و بام سبز در ایران فراهم آورده است. این شرکت با گذشت نزدیک به یک دهه و همکاری با سازندگان و معماران برجسته کشور ضمن ارائه عملکرد درخشان خود در عرضه تجهیزات و اخذ نمایندگی های بین المللی از شرکتهای Polyfin (DE)،Dupont (USA) ، Netyapi (TR)،Gardena (DE) ،Emulzer (TR)  و Tencate (AT) در زمینه ژئوسنتتیک، ایزولاسیون، سیستم های بام سبز و دیوار سبز با درک عمیقی از نیاز مشتریان حاصل از مشاوره حرفه ای و تکیه بر توانمندی های علمی و فنی متخصصین خود در بخش طراحی و اجرا قادر است طبق اصول استاندارد جهانی FLL خدمات تخصصی در زمینه طراحی، تأمین متریال و اجرای پروژه های بام سبز را ارائه نماید و با خدمات پس از اجرا و پشتیبانی کارآمد رضایت کامل کارفرمایان محترم فراهم گردد. جهت مشاوره تخصصی با شماره 09120545789 تماس حاصل فرمایید.

برای ساخت یک روف گاردن ساده و نیازمند مشورت با یک گروه یا شرکت تخصصی در زمینه طراحی روف گاردن هستیم تا علاوه بر بازدید منطقه و مساحت آن، نسبت به چیدمان فضای سبز، اخذ مجوزهای لازم، المان های مورد نیاز طراحی و سایر ساز و کارهای مورد نیاز اجرای روف گاردن را مشخص کنیم چراکه هزینه طراحی باعث می شود که هزینه گزافی را در زمان اجرا نپردازیم و برآورد مناسبی از هزینه نهایی روف گاردن داشته باشیم.

هزینه فضای سبز روف گاردن

انتخاب فضای سبز روف گاردن به نوع روف گاردن بر می گردد. در صورتی که روف گاردن از نوع گسترده باشد، عمق کمتری داشته و از گیاهان زینتی و پوششی برای آن استفاده می شود. همچنین اگر روف گاردن نیمه متمرکز یا متمرکز باشد عمق آنها افزایش می یاد و هر چقدر که روف گاردن به سمت متمرکز میل کند، هزینه ساخت آن افزایش می یابد چرا که عمق خاک و کود آن بیشتر شده و هزینه تجهیزات آن افزایش می یابد.

هزینه های مربوط به فضای سبز روف گاردن شامل چمن طبیعی، چمن مصنوعی و دیوار سبز به غیر از گیاهان، گل ها، درختان، درختچه ها و … می باشد که باید این موارد را در ابتدی کار در نظر گرفت. همچنین هزینه نوع گیاهان از دید زینتی و پوششی هم در طراحی و اجرای روف گاردن بسیار موثر است.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

مزیت های اجرای بام سبز یا روف گاردن

مزایای بام سبز در کاهش آلودگی محیط های شهری

نقش بام سبز یا روف گاردن در کاهش آلودگی ها