اگر که قصد دارید استخری روی پشت بام خانه خود برای شنا داشته باشید و از شنا در ارتفاع لذت ببرید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. ساخت استخر روی پشت بام نیازمند طراحی دقیقی است تا با توجه به حجم آب داخل استخر، فشار زیادی به سقف ساختمان وارد نشود.

استخر در پشت بام

استخر پشت بام، با استفاده از کاشی های زیبا و وجود آب، زیبایی خاصی به پشت بام شما می دهد و لذت شنا را چندین برابر می کند که علاوه بر لذت دیدن مناظر اطراف، لذت شنا را زیر آسمان آبی برای شما فراهم می کند.

انواع استخرهای روف گاردن

استخرهای ثابت: این استخرها در زمان ساخت ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی و بنایی ایجاد می شوند.

استخرهای پرتابل: این استخرها به صورت پرتابل بوده که قابلیت جمع شدن را دارا می باشند که نهایتا مساحت 12 متر مربع را دارند که باید حتما در زمان استفاده با استقامت سازه ساختمان توجه ویژه کرد.

استخرهای بادی: این استخرها که بیشتر در سایز کوچک برای کودکان استفاده می شوند، قابلت جمع کردن و باز شدن مجدد را دارند که می توان در هر نقطه ای از ساختمان از آنها استفاده کرد.

هزینه ساخت استخر روی پشت بام

ساخت استخر روی پشت بام و هزینه آن به پارامترهای متعددی بستگی دارد. مثلا اگر شما از استخر های پیش ساخته استفاده کنید، هزینه آن با استخر بتنی کاملا متفاوت است. همچنین ابعاد استخر و نوع متریال روی استخر و تجهیزات تخلیه و تصویه آب، هزینه آن را مضاعف می کند. مثلا اگر شما قصد داشته باشید استخری را به اشکال گوناگون و با سایز متفاوت ایجاد کنید هزینه آن با شکل مربعی یا مستطیل متفاوت بوده و حتی اگر از تجهیزات نورپردازی برای کار خود استفاده کنید، هزینه ای را باید برای آن در نظر بگیرید. استخر های پیش ساخته باید توسط جرثقیل به بالای ساختمان منتقل شوند که هزینه ای را باید برای حمل و نقل و انتقال آن به بالای ساختمان در نظر گرفت.

محاسبه وزن استخر روی پشت بام

وزن به عنوان مهمترین پارامتر ساخت استخر می باشد. برای محاسبه وزن ابتدا باید حجم استخر را محاسبه کرده و که این حجم به شکل هندسی استخر بر می گردد.

استخر در روف گاردن

استخر ها به عنوان یکی از مجلل ترین تجهیزات روف گاردن محسوب می شوند. استخر ها انواع مختلفی دارند که نوع شیشه ای آن حس لاکچری بودن را به ساختمان شما می بخشد. استخر ها در مساحت، ابعاد و اشکال گوناگون ساخته می شوند.

نکات طراحی و ساخت استخر روی پشت بام

طراحی استخر روی پشت بام به طراحی و برنامه ریزی دقیقی احتیاج دارد تا علاوه بر تحمل وزن استخر توسط پشت بام، هیچ گونه آبی به سقف ساختمان نشت نکند که برای این کار از بتن های تخصصی برای عایق بندی استخر استفاده می شود. همچنین دیواره استخر و سقف پشت بام باید به خوبی عایق بندی شود تا هیچ گونه آبی از آن عبور نکند.

ساخت استخر در روف گاردن یکی از راه‌های افزایش ارزش ملک و ایجاد فضای زیبا و شاداب برای خانواده است. اما برای انجام این کار نیاز به بررسی بسیاری از جنبه‌های فنی، مالی و قانونی دارید.

نکات مهم در ساخت استخر روف گاردن

  • اولین و مهم‌ترین مورد این است که بدانید آیا ساختار ساختمان شما تحمل وزن استخر را دارد یا خیر. برای این منظور باید با یک مهندس عمران مشورت کنید و نقشه‌های ساختمان را بررسی کنید. همچنین باید مطمئن شوید که سقف شما ضد آب بوده و دارای عایق‌های مناسب است.
  • دومین مورد این است که بررسی کنید آیا ساخت استخر در روف گاردن با قوانین شهرداری و مجتمع مسکونی شما سازگار است یا خیر. برخی از مناطق شهری محدودیت‌هایی در خصوص ابعاد، حجم، عمق و شکل استخر دارند که باید رعایت شوند. همچنین باید اجازه‌نامه‌های لازم را از مراجع ذیربط دریافت کنید.
  • سومین مورد این است که بودجه و هزینه‌های ساخت استخر را محاسبه کنید. علاوه بر هزینه‌های خود استخر، باید هزینه‌های جانبی مانند تاسیسات، لوله‌کشی، پمپ، فیلتر، تصفیه آب، گرمایش، نورپردازی، لباسشویی، حفاظت و نگهداری را نیز در نظر داشته باشید. همچنین باید درآمد حاصل از افزایش ارزش ملک و لذت بردن از استخر را با هزینه‌های آن مقایسه کنید.
  • چهارمین مورد این است که طرح و طراحی مناسب برای استخر خود را انتخاب کنید. شکل، ابعاد، عمق، جنس، رنگ، الگو و لوازم جانبی استخر بستگی به فضای موجود، سلیقه شما و هدف شما از ساخت استخر دارد. می‌توانید با یک طراح حرفه‌ای همکاری کنید یا از نمونه‌های موجود الهام بگیرید.
  • پنجمین و آخرین مورد این است که برای اجرای پروژه با یک پیمانکار معتبر و مجرب همکاری کنید. انتخاب پیمانکار مناسب تاثیر بسزایی بر کیفیت، سرعت، ایمنی و هزینه‌های ساخت استخر دارد. باید از سوابق، مدارک، گواهینامه‌ها و نظرات مشتریان پیمانکار اطمینان حاصل کنید و قرارداد شفاف و روشن با او منعقد کنید.

استخرهای فایبرگلاس در روف گاردن

استخر های فایبرگلاس که از نوع پیش ساخته می باشند، مزیت های زیادی را دارند که می توان به وزن سبک، مقاومت در برابر نور خورشید، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، دوام و طول عمر، نصب سریع، تعمیر و نگهداری آسان، عدم آسیب پذیری در برابر جلبک ها، مقاومت در برابر کلر و مواد شیمیایی و…  اشاره کرد.

سرویس و نگهداری استخر

نگهداری استخر روی پشت بام شامل الزاماتی است که باید به آن توجه زیادی کرد چرا که نگهداری از این استخرها، با سایر استخرها متفاوت بوده و در صورت عدم رعایت استانداردهای کافی، ممکن است سلامت ساکنین ساختمان را بهم بریزد. آب استخر ممکن است با برگ ها، حشرات، باکتری ها، جلبک ها و سایر موارد مخلوط شود که برای این کار نیازمند استفاده از موسساتی هستیم که در این زمینه تخصص کافی را دارند.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

بام سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟

طراحی منظر چیست؟