در طراحی فضای سبز، گیاهان یکساله و دوساله از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، زیرا بدون چنین گیاهانی، طراحی فضای سبز هرگز کامل نمی شود.

 یکساله ها: یکساله ها بیشتر در باغ های میانی کاشته می شوند، زیرا این نوع باغ ها بیشتر در معرض دید قرار دارند. برای کاشت این دسته از گیاهان در باغ های حاشیه ای محدودیت هایی وجود دارد. نبود نور کافی در باغ های حاشیه ای که محل مناسبی برای کاشت درختان و درختچه های زینتی هستند، بر رشد و کیفیت رنگ گل های آن ها تأثیر می گذارد. اکثر گیاهان یکساله نور دوست هستند و برای ادامه رشد به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و شاخه ها و برگ های گیاهان بلندتر از دسترسی این گونه به نور کافی جلوگیری می کند. در چنین حالتی باغچه های حاشیه ای باید به اندازه کافی عریض (حدود 3 متر) در نظر گرفته شود و فاصله کاشت از یکدیگر کاملاً رعایت شود. گیاهان یک ساله در خاک های غنی از ترکیبات نیتروژن دار به سرعت رشد کرده و شاخه ها و برگ های حجیم تولید می کنند و قطعاً این امر بر کیفیت گلدهی آنها تأثیر معکوس خواهد داشت. بنابراین نباید بیش از نیاز گیاهان غنی از نیتروژن به گلزارها توجه کرد. خاک حاصلخیز باغ با زهکشی قابل قبول، موقعیت آفتابی، آبیاری منظم روزانه نیاز گیاه را برطرف می کند. گیاهان یک ساله در سه گروه متمایز در برابر سرما مقاوم هستند:

الف) یکساله های مقاوم: یکساله های مقاوم یخبندان های سطحی را به خوبی تحمل می کنند. بذر این گیاهان را می توان در اواخر زمستان یا اوایل بهار در فضای باز کاشت. بذر برخی از این گیاهان مانند گل همیشه بهار را می توان حتی در پاییز کاشت و از گل های زیبای آن در فصل بهار استفاده کرد. نهال های تهیه شده از دانه های پاییزی بهتر است در اواخر زمستان تنک شوند زیرا ممکن است برخی از آنها در اثر ناملایمات زمستانی یا آفات گیاهی آسیب ببینند و به طور طبیعی حذف شوند. گل همیشه سبز، نوعی گل ختمی، آلیسوم (گل عسل)، گل گاو زینتی، بارتونیا، مینای علف، گل همیشه بهار، گندم یا گل سنتور، رایحه زرد یا شب زرد، کروپ، آکویوم، شقایق، گل عروس، آفتابگردان زینتی، نخود ، لوترا، کتان زینتی، مشمع کف اتاق، شب بوی باغ، رایحه شب ویرجینیا، نموفیلا یا چشم آبی کوچولو، سیاه دانه، فاسیا، اسکابیوزا، مریم گلی، لادن، بنفشه و ویسکاریا دارند.

ب) گیاهان یکساله حساس: این دسته از گیاهان به سرما بسیار حساس هستند. بذر این گیاهان را فقط در گلخانه های گرم می کارند و تا شروع دوره گلدهی در گلخانه نگهداری می شوند. برخی از این گیاهان را می توان بعد از فصل سرما بهار به باغ منتقل کرد، اما بیشتر آنها برای تزئین فضاهای داخلی استفاده می شوند. معروف ترین گیاه این گروه در کشور ما گل دارچین است که معمولا در زمستان و در گلخانه های گرم برای مصرف در ایام نوروز می روید. گل داوودی، تار عنکبوت و برخی از گونه های گوزن از گونه های یک ساله حساس هستند.