یکی از الزامات طراحی و اجرای روف گاردن، استفاده از کفپوش روف گاردن است. کف پوش روف گاردن از جنس های متفاوتی تشکیل شده است که بسته به اقلیم آب و هوایی و نظر معمار و بودجه کارفرما در زمان طراحی مشخص می‌شود. از انواع کفپوش می توان به کفپوش چوبی، کفپوش کامپوزیت، کفپوش چمن مصنوعی، کفپوش کاشی های پلاستیکی، کفپوش پی وی سی و … اشاره کرد. برای انتخاب یک کفپوش روف گاردن مناسب باید به فاکتورهایی مانند وزن، ماندگاری، اقلیم آب و هوایی، نوع فضا، نوع کاربرد کفپوش و … توجه کرد تا با انتخاب درست، مانع از فشار به سقف پشت بام و  هزینه های اضافی نگهداری روف گاردن، شد.

انواع کفپوش روف گاردن

کفپوش چوب ترموود

امروزه استفاده از چوب به عنوان کفپوش بسیار مرسوم شده است. چرا که چوب های ترمو یا ترموود، در برابر پوسیدگی و خوردگی بسیار مقاوم است و جلوه زیبایی به روف گاردن شما می دهد. این چوب ها در طرح ها و رنگ های مختلف برای استفاده از طراحان و معماران این حوزه در نظر گرفته شده است تا کمک شایانی به تم رنگی آنها در زمان طراحی بکند. کفپوش چوبی حس زیباشناختی را به انسان منتقل می کند و در طرح ها و رنگ های مختلف در دسترس می باشد. این چوب ها در فضاهایی با کاربری های متفاوت استفاده می شود و همچنین تطبیق بالایی با روف گاردن دارد. ترکیب چوب با سایر کف پوش ها به صورت ترکیبی مانند چمن مصنوعی جلوه خاصی به روف گاردن شما می دهد. اما نکته حائز اهمیت این است که این چوب ها برای نگهداری بسیار پرهزینه و پر زحمت هستند و نسبت به سایر کفپوش ها، هزینه های نگهداری و نصب اولیه بسیار بالایی دارند و از طرفی هم بسیار حساس بوده و ممکن است دچار خط یا خش شوند. همچنین این چوب ها با اینکه نسبت به رطوبت دوام بالایی دارند اما نسبت به سایر کفپوش ها، باز هم جزء پایین ترین سطح مقاومت محسوب می شوند.

کفپوش کامپوزیت

کفپوش کامپوزیت را می توان متنوع ترین نوع کفپوش دانست که در انواع مختلفی در بازار عرضه می شود. مهم ترین نوع کفپوش های کامپوزیتی، نوع چوبی آن است که با توجه به زیبایی و به روز بودن چوب، این نوع کفپوش هم، زیبایی منحصر به فردی به کار می دهد. از مزایای این کفپوش ها نسبت به نوع چوب می توان به نگهداری بسیار کم، تمیزی سریع و آسان، مقاوم در برابر حرارت، در دسترس بودن، نصب ساده و سریع، تنوع بالا طرح و رنگ، تطبیق با انواع معماری مدرن و کلاسیک و … نام برد که البته نسبت به نوع چوب، حرارت بیشتری را جذب می کنند و هیچ وقت هم حس چوب را به انسان منتقل نمی کنند.

کفپوش چمن مصنوعی

با توجه به اینکه هدف روف گاردن، برآورده کردن فضای سبز روی پشت بام است اما در بعضی از موارد استفاده از چمن مصنوعی با توجه به انتخاب کارفرما در کفپوش روف گاردن استفاده می شود چرا که چمن طبیعی نگرانی های خود را در کاشت و نگهداری در پشت بام دارد و در بعضی از ماه های سال نیز نمی توان از آن استفاده کرد. از این رو، چمن مصنوعی نگهداری کمتر و ارزان تری نسبت به چمن طبیعی دارد و در انواع شرایط آب و هوایی نیز می توان استفاده کرد و دچار باکتری و قارچ نیز نمی شود و حساسیتی برای کودکان نیز ایجاد نمی کند. این چمن ها نسبت به گرما حساسیت دارند و ممکن است جمع شده و ظاهر خود را از دست بدهند و حال و هوای چمن طبیعی را نیز نداشته باشند.

چمن مصنوعی یا همان چمن مصنوعی آنتی استاتیک، یکی از موادی است که برای ساخت بام سبز استفاده می‌شود. این نوع چمن از پلاستیک‌های مختلف ساخته شده است و به صورت رول‌هایی در بازار عرضه می‌شود.

استفاده از چمن مصنوعی در بام سبز، به دلیل مزایای زیادی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. این نوع چمن، مقاوم در برابر شرایط جوی سخت مانند باد شدید، باران و آفتاب قوی است و به راحتی تحمل می‌کند. همچنین، چمن مصنوعی آنتی استاتیک نیست و به هیچ وجه برق‌گیر نمی‌شود.

از دیگر مزایای استفاده از چمن مصنوعی در بام سبز، کاهش هزینه‌های نگهداری و آبیاری است. در مقایسه با چمن طبیعی، چمن مصنوعی نیاز به آبیاری و نگهداری کمتری دارد و در نتیجه هزینه‌های آن کمتر است. همچنین، چمن مصنوعی قابلیت شستشو دارد و به راحتی قابل تمیز شدن است که این نیز یک مزیت دیگر آن است.

در کل، استفاده از چمن مصنوعی در بام سبز، یک راه حل سبز و پایدار برای ساختمان‌های شهری است که به دنبال کاهش هزینه‌ها و حفظ زیبایی و سبزی بر روی بام ساختمان هستند.

کفپوش کاشی های پلاستیکی

کفپوش های پلاستیکی نوع دیگری از کفپوش هستند که از ضربه های احتمالی در هنگام افتادن کودکان جلوگیری می کنند. لذا در قسمت هایی که نیاز به طراحی فضای بازی برای کودکان هستیم از این نوع کفپوش استفاده می کنیم. از مزایای این کفپوش ها می توان به ماندگاری بسیار بالا، مقاومت در شرایط آب و هوایی، هزینه نصب و نگهداری پایین و آسان، مدل های مختلف طراحی و … اشاره کرد. از نظر زیباشناختی این کفپوش ها امتیاز پایینی دارند و همچنین گرما را به سقف پشت بام انتقال می دهند.

کفپوش پی وی سی

یکی دیگر از انواع کفپوش ها، نوع پی وی سی می باشد که مانند سایر گزینه های دیگر حس مصنوعی بودن را به انسان منتقل می کنند. اما مانند سایر متریال های مصنوعی دیگر، نیاز به نگهداری ندارند و نصب آنها بسیار آسان تر است. این کفپوش ها در طرح ها و رنگ های مختلف وجود دارند و مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

بام سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟

طراحی منظر چیست؟