روف گاردن ها به طور فزاینده ای در مناطق شهری محبوب هستند تا فضای سبز و تنوع زیبایی شناختی را، برای منظره ساخته شده فراهم کنند. آنها مزایای زیادی مانند بهبود کیفیت هوا، ایجاد یک زیستگاه شگفت انگیز برای حیات وحش، کاهش جریان آب و جلوگیری از سرریز شدن ناودان ها ارائه می دهند. افزودن یک منطقه روف گاردن به خانه یا باغ شما نه تنها از نظر زیبایی شناسی باغ شما را بهبود می بخشد، بلکه ابزاری عالی برای کمک به مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی فراهم می کند.

لازم به ذکر است که این مقاله با هدف ساخت یک روف گاردن کوچک، ساده و ارزان تهیه شده که توسط خود افراد در مساحت های کوچک قابل اجراست و شرکت های ارائه دهنده خدمات بام سبز و روف گاردن از این روش استفاده نمی کنند. چرا که در سقف های بزرگ عایق بندی با روش های نوین انجام می شود و قاب ها از جنس فلزی در لایه های زیرین کار می شود. برای مشاوره رایگان در ساخت روف گاردن و بام سبز خود به صورت رایگان با ما تماس بگیرید.

انواع روف گاردن

  1. سبک وزن گسترده: ساده ترین نوع سقف که با استفاده از گل ناز نگهداری می شود.
  2. گسترده: استفاده از مخلوطی از گل‌های وحشی. از حیات وحش بیشتر از مدل قبل به تنهایی پشتیبانی می کند. موردی که ما دوست داریم!
  3. نیمه فشرده: بیشتر شبیه یک باغ است تا سقف. استفاده از مخلوطی از گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و درختچه های کوچک. تعمیر و نگهداری بالا و نیاز به کمک حرفه ای برای ساخت دارد.

مراحل ساخت روف گاردن

مرحله 1: ایمنی در روف گاردن

بررسی کنید که ساختمان شما محکم و سقف ساختمان ضد آب است و می تواند وزن روف گاردن را تحمل کند. به طور معمول یک روف گاردن سبک وزن بین 60 تا 150 کیلوگرم در هر متر مربع وزن دارد که در صورت اشباع شدن با باران یا برف افزایش می یابد. اگر در مورد ظرفیت بارگیری سازه ساختمان یا سوله خود مطمئن نیستید، قبل از شروع با یک مهندس سازه یا معمار مشورت کنید. ما در این مورد مشاوره های رایگان به شما ارائه می کنیم.

مرحله 2:  زاویه سقف روف گاردن

روف گاردن باید چه زاویه ای داشته باشد؟ روف گاردن ها را می توان روی سقف های مسطح یا شیبدار ایجاد کرد. در حالت ایده آل، یک روف گاردن تا 10 درجه شیب دارد، اما اگر در شیب بیش از 20 درجه است، مطمئن شوید که چارچوبی برای جلوگیری از لیز خوردن روف گاردن دارید.

مرحله 3: ضد آب کردن سقف روف گاردن

ابتدا باید یک لایه ضد آب به سقف ساختمان شما اضافه شود. به طور معمول سقف ها از قبل لایه ای از نمد قیر دارند اما بهترین گزینه استفاده از موادی مانند روکش لاستیکی سنگین برای جلوگیری از نفوذ آب یا ریشه است. در روش حرفه ای، این مورد استفاده نمی شود و توسط عایق های جدید، این کار انجام می شود.

مرحله 4: آستر محافظ پشم گوسفند در روف گاردن

برای محافظت از آستر حوضچه در هنگام مونتاژ، یک پشم گوسفند محافظ گیاهی اضافه کنید که می توان آن را به صورت رول خریداری کرد.

مرحله 5: یک قاب بسازید

یک قاب از چوب ضد پوسیدگی یا فلز سبک بسازید. قاب باید به همان عمق زیرشاخه (خاک) باشد، معمولاً حداقل 100 میلی متر. قاب را می توان با میخ زدن گوشه ها به هم یا با استفاده از براکت های “L” برای تشکیل گوشه ها تهیه کرد. این کار بستر (خاک) و گیاهان را در جای خود نگه می‌دارد، اما همچنین باعث می‌شود که آب باران تخلیه شود تا از ورود آب به بستر جلوگیری شود. آب باید از سقف تخلیه شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که سوراخ هایی در کنار قاب نزدیک به زمین اضافه شده است یا از فاصله 10 میلی متری بین سقف و چارچوب اطمینان حاصل کنید. بهتر است این قاب در نزدیکی کانال تخلیه پشت بام شما باشد.

روف گاردن ها گسترده نیازی به عمیق بودن ندارند زیرا گیاهان توصیه شده مانند گل ناز، گل های وحشی و گیاهان ریشه عمیقی ندارند. به عنوان یک قانون کلی، بهتر است عمق خاک حداقل 100 میلی متر باشد. به عنوان مثال، 60 میلی‌متر بستر (خاک) و 20 میلی‌متر حصیر در زیر پوشش گیاهی.

مرحله 6: فقط برای سقف های مسطح. شن نخودی!

اگر سقف شما صاف است (یا تا 5 درجه)، یک لایه نازک 10 میلی متری از شن نخودی روی پشم های محافظ گیاه قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که آب می تواند بدون انسداد تخلیه شود. این کار مانع درگیر شدن پوشش گیاهی با عایق زیرین می شود.

مرحله 7: خاک را اضافه کنید

در این مدل روف گاردن سبک و گسترده ای استفاده کنید که برای گل ناز یا گل های وحشی طراحی شده است که برای ریشه کردن به عمق بستر بین 70 تا 200 میلی متر نیاز دارند. برای کاهش وزن اعمال شده بر روی سازه، خاک باید سبک باشد. ما روف گاردن سبک وزن خود را به شدت توصیه می کنیم.

مرحله 8: کاشت!

می‌توانید حصیرهای گیاهی را خریداری کنید یا مستقیماً بکارید. گیاهان گل ناز، گل‌های وحشی و علف‌ها بهترین عملکرد را دارند، زیرا انعطاف‌پذیرتر از سایر گیاهان هستند و در عین حال طیف وسیعی از حیات وحش را به خود جذب می‌کنند. به یاد داشته باشید که گیاهان بالای پشت بام نسبت به گیاهان پایین آب کمتری دریافت خواهند کرد، بنابراین مطمئن شوید که این مورد در هنگام کاشت در نظر گرفته شود.

مزایا و معایب روف گاردن

روف گاردن ها با حفظ آب، خطرات سیل را کاهش می دهند و میزان آبی که به مناطق زهکشی شهری می رسد را کاهش می دهند. روف گاردن ها با عایق کاری سقف در طول زمستان به حفظ گرما در ساختمان کمک می کنند. در تابستان یک روف گاردن نیز اشعه های خورشید را جذب می کند تا داخل آن خنک بماند. یک تهویه مطبوع طبیعی که می تواند برای ساختمان شما معجزه کند. روف گاردن ها می توانند حیات وحش را به منطقه شما جذب کنند. اگر باغ کوچکی دارید، فضای کاشت اضافی نباید از بین برود، در مورد آنچه می خواهید جذب کنید تحقیق کنید و گل های مربوطه را برای جذب آنها بکارید. بام‌های سبز فقط دو بار در سال نیاز به نگهداری دارند، اطمینان حاصل کنید که خروجی‌های زهکشی شفاف هستند، گیاهان در فصل خشک آبیاری می‌شوند و مناطق خالی دوباره کاشته می‌شوند.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

بام سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟

طراحی منظر چیست؟