روف گاردن(باغ بام) به عنوان یکی از رویکردهای نوین معماری و شهرسازی و برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار در جهت افزایش سرانه فضای سبز، ارتقای کیفیت محیط زیست و توسعه پایدار شهری می باشد. از آن جایی که نامناسب بودن کیفیت هوا در سطح شهرهای بزرگ به عوامل گوناگونی از قبیل: زیاد شدن جمعیت، ترافیک های سنگین، افزایش صنعتی شدن، افزایش ساختمان ها، افزایش مصرف سوخت های فسیلی، مشکلات ناشی از سیستم های فاضلاب ،کاهش فضای سبز، و…. مربوط می باشد که عوامل فوق منجر به آن خواهد شد که انرژی بیشتری برای خنک کردن در تابستان و حتی انرژی الکتریکی بیشتری برای روشنایی احتیاج باشد، بنابراین در عصر حاضر برای حل این معضلات، نیاز به گزینه های طراحی دوستدار محیط زیست افزایش پیدا کرده است، تا به این ترتیب جهانی پایدار خلق گردد. کاشت سبزی ها، بوته ها و حتی درختان کوچک بر روی بام ها و یا روی دیوارها می توانند در زیبا کردن و بهتر نمودن هوای شهرها مفید واقع شوند، علاوه بر این ها در کم شدن انرژی مصرفی نیز می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند.

مزایای روف گاردن(باغ بام)

ایجاد عایق حرارتی و صوتی روی بام ساختمان

بام های سبز از تابش اشعه های نور خورشید محافظت به عمل می آوردند و به طور غیرمستقیم در خنک سازی و کاهش انتقال حرارت نقش دارند. بام های سبز از طریق کاهش نوسانات گرمایی بر روی سطح خارجی بام و از طریق افزایش ظرفیت گرمایی لایه های سقف به خنک سازی فضای زیر بام در تابستان و گرم ماندن آن در زمستان کمک می کنند.

همچنین سیستم بام های سبز عایق بندی صدا را افزایش می دهند، البته این تأثیر در بام های سبز گسترده که کم عمق هستند و روف گاردن(باغ بام) هایی که خاک های عمیق تری دارند متفاوت است.کیفیت عملکرد عایق صوتی به نوع سیستم به کار رفته و همچنین به ضخامت لایه بستگی دارد.

بهبود وضعیت آلودگی هوا و کاهش دی اکسید کربن هوا به صورت محلی

 گیاهان آلاینده های هوا را از طریق روزنه های خود جذب، رسوب روی اندام های گیاهی، همچنین کاهش درجه حرارت سطح از طریق تراوشات خنک کننده آلودگی ها را کاهش می دهد. کلاً گونه های درختی و درختچه ای اثرات بیشتری در کاهش آلودگی دارند. اگرچه بام های سبز فشرده با درختان و درختچه ها از نظر کاهش آلودگی مطلوب ترند اما بام سبز گسترده می تواند در مورد کیفیت هوا نقش مکمل را ایفا کند.

بام هـای سـبز از طریق فرآیند فتوسـنتز و تثبیت کربن در بافت هـای گیاهی و همچنین کاهش انرژی از طریق عایق سـازی سـاختمان (کاهـش مصرف سـوخت های فسیلی) باعث کاهش کربن دی اکسید هوا می گردند.

بهبود کیفیت مدیریت و نگهداری آب باران و کاهش اثرات منفی ناشی از جریان آب

 بـام سـبز در کاهـش جریان آب های سـطحی، بهبود کیفیت جریان آب های سـطحی و کاهش طغیـان فاضلاب ها تأثیر زیادی دارد. اصولا در تابستان بام های سبز می توانند 70 الی 80 درصد و در زمسـتان بیـن 25 تا40 درصـد آب بـاران را در خود حفظ کنند. بام سـبز با حفظ آب های سـطحی و تخلیه تدریجی آن از اثرات منفی سـرریز و طغیان فاضلاب ها می کاهد.

حفظ محیط زیست و تنوع زیستی و زیباسازی محیطی

با احداث روف گاردن(باغ بام) بنا از حالت خشن، سخت، ناملایم و بدون درخت به حالت طبیعی و زنده تبدیل می شود که در این حالت می توان به میزان قابل ملاحظه ای زیبایی بنا را بهبود بخشید .

همچنین می توان با بام های سبز زیستگاه جانداران و گیاهانی را که قربانی توسعه ساختمان سازی می شوند جبران کرد و از طریق توسعه فضای سبز و گسترش حیات وحش می توان سهم فراموش شده گونه های جانوری و پرندگان را احیا کرد.

امکان درآمد زایی از فضاهای مرده و تسهیل در فروش ساختمان

استقرار صنعت بام سبز تأثیرات قابل ملاحظه ای روی اقتصاد داشته است از جمله ایجاد شغل های جدید در زمینه تولید، ساخت، طراحی، نصب و دیگر سرویس ها. ساختمان هایی که دارای فضای سبز می باشد دارای ارزش اقتصادی بیشتری هستندکه علاوه بر تسهیل در فروش دارای قیمت بیشتری هم می باشد. با توجه به ویژگی های فضای سبز در زیبا سازی محیط، جذب مشتری آسان تر و بیشتر صورت می گیرد و همچنین فرصت های بیشتری را برای فروش به مالک می دهد.

حفاظت از ساختمان

طول عمر بام معمولی حدود 20 سال است. در صورتی که طول عمر بام سبز 45 سال یا بیشتر برآورد شده است. غشای قیری بام به وسیله خاک و پوشش گیاهی از اشعه ماورای بنفش و نوسانات شدید درجه حرارت بین شب و روز محافظت می کند.

کاهش جزایر حرارتی

اصلی ترین هدفی که از ساخت روف گاردن(باغ بام) ها دنبال می شود پاسخگویی به مشکلات «جزایر گرمایی» و «کاهش جریان آب سطحی» می باشد که به خاطر سطوح تیره و غیرقابل نفوذ در شهرها به وفور قابل ملاحظه است. جزایر گرمایی به طور خاص نه تنها دمای هوا را حتی تا 11 درجه سانتی گراد افزایش می دهد بلکه، سبب اضافه شدن طول دوره گرما می شود که به نوبه خود سبب استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی و افزایش مصرف نیروی الکتریسیته می شود همگی این موارد با رویکرد پایداری در تعارض است. گیاهان با پدیده تعرق خود و جذب انرژی محیط و رطوبت موجود خاک بستر با جذب نور خورشید به بهبود شرایط محیطی کمک مؤثری می کند.

مطالب مرتبط

تاریخچه بام سبز یا روف گاردن

مزیت های اجرای بام سبز یا روف گاردن

نقش گیاهان مناسب و مورد استفاده بام سبز در کاهش آلودگی هوا

ویژگی های خاک و کود مناسب بام سبز یا روف گاردن

مزایای بام سبز در کاهش آلودگی محیط های شهری

نقش بام سبز یا روف گاردن در کاهش آلودگی ها

زهکشی بام سبز یا روف گاردن

راهنمای انتخاب گیاهان روف گاردن یا بام سبز

اصول زیبا شناختی در طراحی روف گاردن یا بام سبز

بام سبز چیست؟

استاندارد، آیین نامه، قوانین شهرداری و ضوابط ساخت روف گاردن

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟