در این مقاله قصد داریم تا در مورد تراس گاردن یا تراس سبز صحبت کنیم.

تراس چیست؟

تراس در زبان فارسی با نام بهار خواب شناخته می شود، اما در از لحاظ معماری به هر فضای مشاع متصل به ساختمان، تراس گفته می شود و جزء متراژ ساختمان حساب نمی شود. تراس ها برای استراحت، لذت بردن از منظره، کشیدن سیگار، صرف قهوه، پیاده روی و … ایجاد می شوند.

فکر کنید که صبحانه را همراه با چای گرم در تراسی که چشم اندازی زیبا به شهر دارد، میل می کنید. این کار باعث ایجاد انگیزه و انرژی روزانه شما می شود. اهمیت تراس ها زمانی مشخص می شود که زندگی آپارتمان نشینی و محیط بسته آن، برای بسیاری از مردم لذت بخش نیست و زمانی که شما فضایی مانند تراس یا پشت بام دارید، می توانید از طبیعت و چشم انداز بهره مند شوید.

در زبان فارسی به تراس، بالکن یا ایوان هم گفته می شود که البته در جزئیات با هم تفاوت های زیادی دارند ولی ما در این مبحث به هر فضای قابل استفاده و الحاقی به ساختمان تراس می گوییم.

ویژگی های تراس

تراس در گذشته و شهر های مرکزی ایران به قسمتی که برای نصب کولر، پهن کردن لباس ها و … اطلاق می شود که معمولاً عرض آنها نزدیک به یک متر است. اما تراس امروزه به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران، مشهد، اصفهان و شمال کشور مثل مازندران، عرض کم و طول بسیار زیادی دارد. همچنین تراس ها برای استراحت روزانه، صرف چای و قهوه، نوشیدنی، عصرانه، سیگار و … کاربرد بسیار زیادی دارد.

مزایای تراس گاردن

  • محیطی دوست داشتنی و مورد علاقه برای صرف اوقات فراغت
  • فضایی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان و سبزیجات
  • ایجاد فضایی سبز و مدلی از طبیعیت در نزدیکی شما
  • فضایی برای دورهمی خانوادگی و شب نشینی
  • فضایی برای قرار گیری فلاورباکس ها
  • لذت یک آشپزی دل انگیز در باربیکیو تراس گاردن

تراس گاردن یا تراس سبز چیست؟

تراس گاردن از دو کلمه انگلیسی Terrace به معنی تراس و Garden به معنی باغ است که در کل معنی باغ تراس را می دهد. همانطور که ما به روف گاردن، بام سبز نیز می گوییم پس می توان گاردن را به معنی سبز نیز ترجمه کرد و به آن تراس سبز بگوییم.

طراحی تراس گاردن

طراحی تراس گاردن یا تراس سبز

طراحی تراس گاردن خیلی شبیه طراحی روف گاردن است. هر چند تراس گاردن ها بیشتر برای گل کاری و سبزینگی مورد استفاده قرار می گیرند و خبری از تجهیزات روف گاردن نیست.

اصولاً تراس ها به علت مساحت خیلی کمی که دارند، هزینه زیادی برای طراحی مصرف نمی شود. در طراحی تراس گاردن بیشتر از جعبه گل یا گلدان یا به اصطلاح فلاورباکس استفاده می شود. برای این منظور باید فلاوباکس ها در لبه های دیوار بیرونی استفاده شود. همچنین در صورت بزرگی تراس می توان تجهیزات روف گاردن را روی این قسمت هم اجرا کرد. در طراحی تراس گاردن، از چمن مصنوعی و دیوار سبز هم استفاده می شود.

در طراحی تراس گاردن باید به این نکته توجه کرد که برای عدم اشراف همسایگان و دزدی از واحد، بهتر است لبه های دیوار با همان فلاورباکس ها و گل هایی با رشد عمودی استفاده کرد تا فضای تراس محصور شود و از طرفی هم باید مراقبت امنیت همسایگان یا افراد داخل کوچه بود، تا عناصر خروجی تراس به زمین پرتاب نشود. برای این منظور از نگهدارنده ها و وسایل فنی برای فیکس کردن استفاده می شود.

در روف گاردن شمال و زیباترین روف گاردن های تهران، تراس های زیبایی به چشم می خورد. این تراس ها در زمان معماری ساختمان با هدف ایجاد روف گاردن و تراس گاردن تعبیه می شوند.

کاشت سبزیجات در تراس گاردن یا تراس سبز

همانطور که بیان کردیم، تراس گاردن ویژگی های کمتری نسبت به روف گاردن دارد، چه بسا تراس گاردن برای بیشتر برای گل کاری و کاشت سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. بدین منظور باید از گلدان هایی برای کاشت انواع سبزیجات خوردنی مانند تره، ریحان، نعنا، مزه، ترخون و … استفاده کرد.

برای استفاده بهینه از فضای تراس گاردن، باید تعدادی از گلدان ها را به صورت آویز، تعدادی را روی لبه دیوار، تعدادی را به صورت طبقه ای و مدل های دیگر کنار هم قرار دهیم تا هم سبزی تراس گاردن بیشتر شود و هم ناحیه کشت گیاهان تراس گاردن افزایش یابد.

اجرای پرگولا در تراس گاردن یا تراس سبز

پرگولا وسیله ای شبیه آلاچیق است با این تفاوت که سقف یا دیواره های آن کاملا پوشیده نیست و معمولاً سقف ندارند و بیشتر به چارچوب هایی از جنس چوب هستند. پرگولا در تراس گاردن برای پوشش و ایجاد امنیت تراس استفاده می شود و همچنین برای مکانی برای پیچش برگ های درختان به دور آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش مناسب تراس گاردن یا تراس سبز

به دلیل وجود آب در تراس در زمان بارندگی و آبیاری گیاهان، بالای زیرسازی کف تراس گاردن به درستی انجام شده باشد. برای این منظور و برای ذخیره سازی آب برای گیاهان باید از زهکش مناسب استفاده شود تا از نشت آب به سازه ساختمان و تخریب آن جلوگیری شود. برای اطمینان از عدم نشت آب، بهتر است که از لایه ژئوتکستایل در روی زهکش استفاده کنیم تا احتمال آن به صفر برسد.

بعد از زیرسازی تراس گاردن نوبت به زیباسازی آن می رسد که این کار توسط ترموود، چمن‌های مصنوعی، سنگ‌ریزه‌ها و متریال واش بتن صورت می گیرد. باید دقت کنید که این وسایل به علت وزن بالا ممکن است، آسیب جدی به سقف ساختمان وارد کنند و برای این منظور قبل از اجرا باید سازه تراس مورد بررسی قرار گیرد.

خاک مناسب تراس گاردن یا تراس سبز

خاک تراس گاردن به علت نیاز به زهکشی بالا و فشاری که به سقف سازه می آورد، باید سبک باشد که با خاک های معمولی باغچه متفاوت است. این خاک می تواند با کود و سایر مواد مغذی ترکیب شود. به عنوان مثال می توانیم از پوکه های معدنی، پوکه های صنعتی، پرلیت، کوکوپیت، شلتوک و ورمی کمپوست به عنوان مواد سبک و مغذی استفاده کنیم.

فلاورباکس در تراس گاردن

فلاورباکس در تراس گاردن یا تراس سبز

فلاورباکس ها همان گلدان یا جعبه های گل هستند که شما در محیط هایی که اقدام به فضای سبز نموده اند، ملاحظه می کنید. فلاورباکس در تراس گاردن همانند روف گاردن بسیار اهمیت داد و حتی از آن هم مهمتر است. یکی از روش های استفاده از فلاورباکس ها به صورت زمینی بوده که کنار هم قرار می گیرند.

روش بعدی برای استفاده از فلاورباکس ها، استفاده از آویزها و لبه تراس است که باید توسط نگهدارنده ها تنظیم شود.برای قراردادن گلدان های بیشتری روی تراس ، باید از قفسه های گل و طبقات استفاده کرد. کاکتوس‌ها، شمعدانی‌ها و گل یاس از جمله گل های مورد استفاده در تراس گاردن می باشد.

دیوار سبز تراس گاردن یا تراس سبز

همانطور که گفته شد، یکی از تجهیزات مورد استفاده در تراس گاردن، دیوار سبز مصنوعی یا طبیعی است که از قبل ساخته شده و به اندازه دیوارهای تراس گاردن برش خورده و نصب می گردد.

گیاهان تراس گاردن

گیاهان مناسب تراس گاردن یا تراس سبز

انتخاب و کاشت گیاهان مناسب تراس گاردن، به علت محدودیت فضای آن بسیار حائز اهمیت است. قبل از انتخاب گیاهان باید ابتدا اقلیم منطقه و وضعیت نوردهی تراس را بررسی کنیم. سپس با توجه به سلیقه خودمان که قصد داریم تراس را محصور یا باز نگهداریم، گیاهانی را انتخاب کنیم.

 در انتخاب گیاهان باید به میزان رشد آنها نیز توجه کنیم. مثلا از درختچه های عمودی که رشد بالایی دارند نمی توان استفاده کرد. وضعیت نور خورشید در طول روز، در انتخاب گیاهان بسیار موثر است. همچنین از گیاهان و گل هایی که ممکن است به کودکان آسیب می رسانند نباید استفاده کرد، مثلا از گلهایی که تیغ تیزی دارند نباید استفاده کرد یا حدالامکان در گلدان های بالایی یا آویزان استفاده کرد.

مبلمان تراس گاردن یا تراس سبز

مبلمان تراس گاردن همانند مبلمان روف گاردن باید نسبت به وضعیت آب و هوایی مقاوم باشد، چرا که این مبلمان ها در مقابل نور خورشید، رطوبت هوا، گرما و سرما قرار می گیرند و در صورتی که از جنس مناسبی استفاده نشود، دچار زنگ زدگی یا پوسیدگی می شوند. برای این منظور بیشتر از چوب ترموود، چوب پلاست  و چوب خیزران برای ایجاد مبلمان در فضای آزاد استفاده می کنند. مبلمان تراس گاردن ها به انواع چوبی، فلزی، سنگی و … تقسیم بندی می شوند که استفاده از سنگ به علت جذب گرما به خود، بیشتر توصیه می شود.

نرده چوبی در طراحی و اجرای تراس گاردن یا تراس سبز

نزده چوبی در لبه تراس جلوه زیبایی به تراس می دهد که علاوه بر محفوظ کردن تراس به عنوان جان پناه هم می توان از آن استفاده کرد.

آبنما در تراس گاردن یا تراس سبز

نقش آبنما در روف گاردن و تراس گاردن ها به علت ایجا آرامش و صدای دلنشین خیلی مهم است. برای این منظور باید آبنماها در مکان مناسبی از تراس نصب شده و آب آنها به حوضچه ای ریخته شده و توسط پمپ به گردش در بیاید.

نورپردازی تراس گاردن یا تراس سبز

استفاده از نورپردازی در روف گاردن و تراس گاردن برای زیبا کردن محیط بسیار توصیه می شود. یکی از ارکان روف گاردن و تراس گاردن های مدرن و زیبا، در نوع نورپردازی آنهاست. نور پردازی می تواند توسط نورپردازی متمرکز یا گسترده صورت گیرد که هر کدام زیبایی و جلوه خاصی به تراس گاردن شما می دهند. چراغ دیوارکوب، ریسه‌ها، شمع‌ها و فانوس‌ها وسایل بسیار زیبا و لاکچری برای نورپردازی تراس گاردن محسوب می شوند.

باربیکیو در تراس گاردن یا تراس سبز

یکی از وسایل و تجهیزاتی که در تراس گاردن استفاده می شود، باربیکیو نام دارد که برای آشپزی های ذغالی و کباب کردن گوشت و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد. باربیکیوها در کنار منظره زیبا و صدای آب و پرندگان، حس خوبی را برای آشپزی و خوردن غذا به شما می دهد.

ایده هایی برای تراس گاردن یا تراس سبز

تراس گاردن به علت مجاورت با فضای بیرون، مکان مناسبی برای لانه کردن پرندگان به شمار حساب می آید. برای این منظور توصیه می شود که لانه ای برای پرندگان و جای آب مانند کوزه سفالی و غذا برای آنها در تراس گاردن در نظر بگیرید. همچنین تجهیزاتی که می تواند باعث زیبایی تراس گاردن شود به شرح زیر است:

  • مبلمان کوچک و کم جا و استفاده از متریال های سبک و نازک
  • مبلمان کوچک و کم و حالت ال شکل
  • استفاده از صندلی ریلکس کردن و حالت تکان دهنده
  • استفاده از تاب برای بازی کودکان
  • استفاده از چمن مصنوعی
  • استفاده از چوب های ترمو (ترموود) برای کف پوش و تجهیزات پکیج
  • استفاده از فلاورباکس ها یا جعبه های گل با اشکال هندسی خاص
  • استفاده از نورپردازی خاص روی عناصر تراس گاردن
  • استفاده از قلوه سنگ های سفید در حاشیه کناری تراس گاردن

اهمیت وزن در طراحی تراس گاردن یا تراس سبز

اجرای تراس گاردن بسیار شبیه اجرای روف گاردن است. در طراحی و اجرای تراس گاردن باید به وزن آن توجه شود، چرا که باید سازه ساختمان قدرت تحمل این وزن را داشته باشد.

تفاوت تراس گاردن و روف گاردن

تفاوت تراس گاردن با روف گاردن در چیست؟

تفاوت اصلی تراس گاردن با روف گاردن در محیط آنهاست. روف گاردن ها اغلب روی پشت بام یا حیاط های خلوت طراحی و اجرا می شوند که مساحت بیشتر نسبت به تراس ها یا بالکن ها یا بهارخواب ها دارند.

در روف گاردن تجهیزاتی مانند استخر، آلاچیق، باربیکیو، مبلمان، سیستم آبیاری و … به صورت استاندارد و در ابعاد بزرگ کار می شود ولی در تراس گاردن بیشتر از پرگولا، دیوار سبز، فلاورباکس، باربیکیو کوچک و … که ابعداد زیادی نداشته باشند استفاده می شود.

شرکت طراحی و اجرای تراس گاردن

شرکت طراحی و اجرای تراس گاردن یا تراس سبز

یکی از دغدغه هایی که برای طراحی و اجرای تراس گاردن وجود دارد، عدم اجرای استانداردهای تراس گاردن است. اگر زیرسازی و عایق بندی تراس گاردن به درستی انجام نشود، ممکن است به پشت بام آسیبی جدی وارد شود. بدین منظور انتخاب مجری تراس گاردن بسیار مهم است و شرکت هایی که مجری روف گاردن هستند، این کار را نیز انجام می دهند.

تراس روف گاردن

تراس روف گاردن

تراس روف گاردن در حقیقت همان تراس گاردن است که به علت استفاده از تجهیزات و المان های روف گاردن در آن، به تراس روف گاردن معروف شده است. چرا که تراس گاردن محدود به فضای بالکن یا تراس نیست و می تواند در فضاهایی از پشت بام هم اجرا شود.

اجرای دکوراسیون و دیزاین تراس گاردن یا تراس سبز

یکی از مسائل مهم در صنعت ساختمان، طراحی و اجرای دکوراسیون است چرا که لایه آخر که زیبایی تمام تجهیزات به کار رفته را به مالک ساختمان منتقل می کند، دکوراسیون است. برای این منظور تراس گاردن هم باید دارای طراحی و دکوراسیون زیبا باشد که گل و گیاهان خوراکی و تزیینی، مبلمان، دیوار سبز، آبنما و آتشدان، باربیکیو، نرده و کفپوش را به درستی در جای خود دیزاین و دکور کند.

فضای بالکن سبز

یکی از مهمتری ویژگی ها در ایجاد تراس گاردن، استفاده از فضای سبز است که این کار بیشتر توسط فلاورباکس ها و چمن مصنوعی انجام می شود. در طراحی روف گاردن بیشتر از فلاورباکس های بتنی و ترموودی استفاده می شود تا در برابر وزن باد و شرایط بد آب و هوای مصون باشد.

دیوار سبز هم یکی دیگر از ارکان فضای بالکن سبز است که می تواند به صورت مصنوعی یا طبیعی باشد. در دیوار سبز مصنوعی از فضایی مصنوعی و با قابلیت نصب استفاده می شود ولی دیوار سبز طبیعی با استفاده از گل های رونده صورت می گیرد.