افزایش نگرانی های زیست محیطی جهانی منجر به توسعه روش ها و ابزارهای سازه ای سازگار با محیط زیست شده است و در این راستا فناوری روف گاردن کوچک یکی از امکانات کاهش آسیب های زیست محیطی ساختمان است. مزایای اصلی بام های سبز توانایی آنها در تنظیم دمای داخل و خارج ساختمان، بهبود بهره وری انرژی ساختمان ها، کاهش تاثیر جزایر حرارتی شهری، حفظ سیل و افزایش طول عمر سقف است. علاوه بر این، مزایای ثانویه آنها شامل توانایی آنها در ارائه بهداشت و درمان به انسان، ایجاد فضا برای فعالیت های کشاورزی، بهبود درک عمومی از موسسه و شرکت های زیباسازی محیطی، افزایش ارزش دارایی، کاهش سر و صدای داخل ساختمان و غیره است. در جامعه امروزی، پایداری محیط زیست به یک موضوع مهم تبدیل شده است. کسب و کارها و شرکت های وابسته تلاش می کنند تا از محدودیت های زیست محیطی پیروی کنند. علاوه بر این، شرکت‌ها و موسسات جهانی انگیزه‌هایی برای افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی به منظور فراگیرتر شدن و کنار گذاشتن منافع اقتصادی به دلیل جذابیت فعالیت‌های پایداری زیست‌محیطی دارند. روف گاردن کوچک بنا به تعریف، ساختمانی دست ساز و پوشیده از گیاهان است. بام های سبز در اروپا رایج هستند و در آمریکای شمالی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. به عنوان عاملی برای کاهش اثرات جزیره گرمایی در شهرها و عایق مناسب برای ساختمان ها و همچنین به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش شناخته می شوند. بام های سبز ظاهری ظریف و زیبایی شناختی برای عموم دارند. تحقیقات بیشتر همچنین مزایای دیگر آنها را نشان می دهد. مانند بهبود کیفیت هوا، مدیریت سیل و سیستم های امتیازدهی (طراحی شده برای پاداش دادن به شرکت ها و مؤسساتی که به استراتژی های زیست محیطی خاصی پایبند هستند)، که انگیزه ای اضافی برای استفاده از سازه هایی مانند روف گاردن کوچک است.

روف گاردن کوچک سقفی است که با یک محیط کشت در حال رشد پوشیده شده است. ایجاد سرسبزی در فضای پشت بام تاثیر مثبتی بر اقلیم شهر و منطقه و هوای داخل خانه دارد و با جلوگیری از تشعشعات خورشیدی در خنک سازی فضا نقش دارد. این سرمایش با کاهش نوسانات حرارتی در سطح خارجی سقف و با افزایش ظرفیت حرارتی سقف انجام می شود که باعث خنک نگه داشتن فضای زیر سقف در تابستان و افزایش میزان گرمایش در زمستان می شود. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مصرف انرژی در شهرهای بزرگ، احداث روف گاردن است. روف گاردن در صورتی که به درستی طراحی و اجرا شود و ملاحظات اقلیمی علاوه بر مزایای مختلف در نظر گرفته شود می تواند به کاهش مصرف انرژی کمک زیادی کند.

روف گاردن کوچک یا فضای سبز روی پشت بام ساختمان است. به عبارت دیگر، استفاده از پوشش گیاهی در پشت بام ساختمان ها که معمولاً به روف گاردن کوچک معروف است، به عنوان جایگزینی برای سقف های معمولی که دارای اقتصادی، زیست محیطی و تکنولوژی زیادی هستند، می باشد.

تاثیر روف گاردن کوچک در بهبود کیفیت زندگی

کمبود فضای سبز و افزایش روزافزون شهرنشینی از یک سو و رشد عمودی ساختمان ها از سوی دیگر موجب شده نیازهای روحی و جسمی شهروندان به طبیعت و فضای سبز و کارکرد مهم آنها در زندگی شهری یکی از چالش های بزرگ معاصر باشد. کلان شهرها استفاده از عناصر طبیعی در ساختمان. روف گاردن کوچک یکی از رویکردهای نوآورانه معماری است و از تاکید معماری معاصر بر پایداری و صرفه جویی در انرژی ناشی می شود.

با توجه به مصرف بی رویه انرژی های تجدید ناپذیر و آسیب های زیست محیطی، وضعیت انرژی جهان در مرحله بحرانی قرار دارد و اندیشیدن در این زمینه راهی برای بقا و حفظ محیط زیست برای نسل آینده خواهد بود. استفاده از منابع محدود به حداقل می رسد. توجه به طبیعت یکی از روش هایی است که برای کمک به مسائل زیست محیطی مهم است. زیرا با حفظ منابع ارزشمند، شرایط محیطی سالم تری ایجاد می شود. امروزه تناسب کمیت ها و کیفیت های معماری به اولین دغدغه معماران تبدیل شده است که در رویکرد محیطی موضوعاتی مانند معماری پایدار و معماری سبز و در نتیجه توسعه مورد بررسی قرار می گیرد. روف گاردن کوچک موضوع مهمی در کشور است و برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان باید در مقیاس وسیع از آن استفاده کرد.

 امروزه با افزایش جمعیت و همچنین رشد سریع شهرنشینی در شهرها با مشکلاتی از جمله کمبود زمین، قیمت زمین، افزایش آلاینده های زیست محیطی و پایین بودن سرانه فضای سبز مواجه هستیم. بنابراین روف گاردن کوچک می تواند بهترین راه حل برای این مشکل باشد. روف گاردن کوچک سقفی است که دورترین نقطه آن پوشیده از گیاهان و محیط های رشد است. بام های سبز دارای مزایایی مانند: زیبایی، گسترش فضای سبز، افزایش طول عمر بام، تصفیه آلاینده ها، ذرات معلق و دی اکسید کربن موجود در هوا و… هستند که ایجاد روف گاردن کوچک یکی از بهترین راه حل ها برای رفع مشکل کمبود است. فضای سبز در کلانشهرهای کشورمان و روف گاردن کوچک با توجه به مزایای فراوان آن باید به عنوان یک دستورالعمل اجرایی در ساخت و ساز استفاده شود.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

مزیت های اجرای بام سبز یا روف گاردن

اصول طراحی روف گاردن یا فضای سبز پشت بام و کاربردهای آن

طراحی روف گاردن

روف گاردن پیش ساخته (پرتابل مدولار)

ویژگی های خاک و کود مناسب بام سبز یا روف گاردن

استخر روف گاردن – ساخت استخر روی پشت بام

آبنما در روف گاردن

نکات مهم در طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

روف گاردن در تهران چگونه انجام می شود؟

طراحی و اجرای روف گاردن در تهران

چگونه یک روف گاردن یا باغچه در پشت بام بسازیم

روف گاردن ساده

انواع مبلمان روف گاردن