در این مقاله قصد داریم تا در مورد روف گاردن مینیمال یا بام سبز مینیمال صحبت کنیم.

سبک مینیمال یا مینیمالیسم چیست؟

این سبک به سبکی گفته می شود که همه چیز را بر اساس سادگی و خالی از پیچیدگی ها مطرح می کند. این سبک استفاده حداقلی از عناصر را مطرح می کند و سادگی مهمترین ویژگی این سبک است. به این سبک “هنر کمینه” نیز گفته می شود. سبک مینیمال به سال های 1920 میلادی بر می گردد که “لودویگ میس فن در روهه” از اولین معماران این سبک به شمار می رود.

سبک مینیمال در روف گاردن

هدف از این سبک در طراحی و اجرای روف گاردن، ایجادی فضای ساده و عاری از هر گونه پیچیدگی در روف گاردن و تراس گاردن است که این سادگی خود جلوه زیبایی به روف گاردن می دهد. در این سبک باید نورپردازی ها، مبلمان، کفپوش ها و … به سادگی انجام شود. در روف گاردن مینیمال نورپردازی عنصر مهم آن حساب می شود و از طرفی تقارن و شکل های هندسی مربع، مستطیل و مثلت به عنوان اصلی ترین معیارهای طراحی محسوب می شود.

در این حالت نباید فضای روف گاردن شلوغ باشد و از چندین نوع متریال برای نما و کفپوش استفاده نمی شود و همیشه سعی می شود که تمامی فضا با یک متریال و یک رنگ طراحی و اجرا شود. این سبک در حقیقت حس دعوت کنندگی، کاهش جزئیات و کاهش استفاده از اقلام را در خود نشان می دهد.

سبک روف گاردن در تهران

یکی از مهمترین سبک های اجرای روف گاردن در تهران سبک کلاسیک و مدرن است. اما علاوه بر علاقه مردم به اجرای روف گاردن مدرن، بسیاری از مردم علاقه به اجرای سبک مینیمال دارند. چرا که فضا به صورت درست مدیریت می شود و هم هزینه اجرای آن کمتر است.

تفاوت روف گاردن مینیمال و روف گاردن مدرن

شباهت اصلی روف گاردن مینیمال و روف گاردن مدرن در سادگی آن است چرا که سادگی باعث زیبایی می گردد. در روف گاردن مدرن، سادگی در شکل و فرم تعریف می شود و جزئیات و خطوط هندسی کمتر مورد بررسی قرار می گیرد اما در روف گاردن مینیمال، نحوه کاربری، گیاهان، خطوط، فضا و … به شدت مهم است. به طور کلی عناصر موجود در روف گاردن مینیمال، خلاصه از روف گاردن مدرن هستند.

تفاوت روف گاردن مینیمال و روف گاردن کوچک

به روف گاردن کوچک، روف گاردن مینیمال هم گفته می شود. اما در اصل روف گاردن کوچک به روف گاردنی گفته می شود که در فضای کوچک و کم ایجاد می شود ولی روف گاردن مینیمال به ساده سازی عناصر اشاره دارد.

در روف گاردن مینیمال نوع روف گاردن از حیث گسترده، متمرکز یا نیمه متمرکز مهم نبوده و بیشتر بر سبک اجرای آن تاکید دارد.

تفاوت روف گاردن مینیمال و روف گاردن ارزان

روف گاردن مینیمال به صورت پیش فرض هزینه کمی دارد، اما ممکن است که تجهیزات آن ساده باشد ولی هزینه بالایی داشته باشد. پس نمی توان روف گاردن مینیمال را روف گاردن ارزان نامید.

مزایای روف گاردن مینیمال

روف گاردن مینیمال به صورت کلی مزایای یک بام سبز و روف گاردن معمولی را دارا بوده و می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی برای پشت بام عمل کند. همچنین این روف گاردن، فضاهای بلا استفاده را می تواند به محیطی جذاب برای استراحت و تفریح تبدیل کند. توجه نمایید که روف گاردن مینیمال تجهیزات کمتر و ساده تری برای اجرا دارد و فضای آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد نه تجهیزات روف گاردن.

قیمت و هزینه ساخت روف گاردن مینیمال

روف گاردن به صورت پیش فرض دارای هزینه ای بر اساس هر متر مربع است که لایه های آن را تشکیل می دهد. هر چند تجهیزات آن قیمت جداگانه ای دارد و روی قیمت روف گاردن محاسبه می شود. با توجه به اینکه روف گاردن مینیمال از عناصر ساده سازی شده استفاده می کند، اما ممکن است که برای خرید آنها به عنوان لوازم آنتیک محاسبه شده و هزینه های بالاتری نسبت به روف گاردن معمولی داشته باشد.

مبلمان مینیمال در روف گاردن

یکی از ویژگی های یک روف گاردن مینیمال، استفاده از مبلمان مینیمال است که سادگی در آنها به چشم میخورد. بیشتر آنها از پایه های نازک چوبی استفاده می کنندکه جنس کف آنها از پارچه ای به رنگ قالب روف گاردن است. میزها و مبلمان های مینیمال بسیار ساده بوده و فقط از چهار پایه و صفحه تشکیل شده اند که بیشتر از جنس چوب های کرم و قهوه ای هستند. تعدادی از این میزها از پایه های فلزی به رنگ های تیره مثل سیاه هم تشکیل می شوند که ترکیب چوب بسیار جذاب می شوند. این مبلمان و میزها را می توان به نام های مدرن هم در بازار پیدا کرد.

آلاچیق و پرگولا مینیمال در روف گاردن

پرگولا به عنوان مدل های جدید آلاچیق شناسایی می شود که بیشتر از چوب های ضد آب تشکیل شده که بدنه و سقف آن کاملا پوشیده نمی شود. پرگولا مدل مینیمال آلاچیق های قدیمی است که ساده سازی شده و از پیچیدگی های آلاچیق های قدیمی کاسته است. از پرگولا بیشتر در تراس گاردن و ورودی های روف گاردن استفاده می شود.

طراحی و اجرای روف گاردن مینیمال

برای طراحی و اجرای روف گاردن مینیمال باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم. به عنوان مثال کفپوش های ما از جنس چمن طبیعی یا مصنوعی باشد و از کفپوش های دیگر استفاده نکنیم. البته کفپوش های چوبی هم می تواند گزینه مناسبی برای این سبک باشد.

همچنین باید مبلمان و میزهای ساده استفده کنیم و از مبلمان های سنگین و قطور استفاده نکنیم. باغچه ها باید دارای توازن و نظم خاصی باشند و بیشتر فضای روف گاردن به آنها اختصاص یابد. حدالامقدور از تجهیزات پیچیده مثل آتشدان، باربیکیو، فواره و … استفاده نمی شود ولی از فلاورباکس های هندسی خاص به صورت متقارن در قسمت های مختلف روف گاردن مینیمال استفده می شود.

برای طراحی و اجرای روف گاردن، باید از متخصصین این حوزه استفاده کنید. کسانی که تجربه بالایی در ساخت روف گاردن دارند و از آسیب های احتمالی به روف گاردن شما جلوگیری می کند. شرکت ال گرین با بیش از ده سال سابقه موفق در طراحی و اجرای روف گاردن آماده خدمت رسانی به هم میهنان عزیزمان می باشد.