روف گاردن در شمال

روف گاردن چیست؟

روف گاردن در شما به ویلاهایی که دارای سقف پوشیده از فضای سبز، گیاهان، درختان، درختچه ها و … که فضای سبز را به صورت مصنوعی در بالای پشت بام، حیاط یا تراس ایجاد کرده باشند گفته می شود.

طراحی و اجرای فضای سبز و روف گاردن در مازندران

روف گاردن یا باغ بام، یکی از راه‌های ایجاد فضای سبز در شهرهای پرجمعیت و کمبود زمین است. روف گاردن علاوه بر زیباسازی محیط، مزایای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد. در این مقاله به معرفی انواع روف گاردن، مراحل طراحی و اجرای آن و نمونه‌های کار شده در استان مازندران خواهیم پرداخت. شرکت ال گرین طراح و مجری تخصصی طراحی و اجرای روف گاردن در تمامی شهرهای شمال کشور علی الخصوص استان مازندران است. این شرکت با تکنولوژی روز آمادگی طراحی و اجرای روف گاردن های ویلا، یارد گاردن، سان روم گاردن، روف تاپ گاردن، محوطه سازی ویلا، روف تاپ گاردن و … را در شمال کشور و استان های مازندارن و گیلان دارا می باشد.

شرکت طراحی و اجرای روف گاردن
شرکت طراحی و اجرای روف گاردن

نمونه های پروژه های ویلایی مسکونی جهت طراحی و اجرای روف گاردن شمال

نمونه های پروژه های مجتمع های تجاری اداری جهت طراحی و اجرای روف گاردن شمال

نمونه های پروژه های آموزشی، مدارس، دانشگاه، مراکز درمانی جهت طراحی و اجرای روف گاردن شمال

نمونه های پروژه های محوطه سازی ویلا و چشم انداز و لنداسکیپ جهت طراحی و اجرای روف گاردن شمال

انواع روف گاردن

روف گاردن‌ها بسته به نوع ساختار، گیاهان و تکنولوژی مورد استفاده، به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • روف گاردن مدولار: این نوع روف گاردن از جعبه‌های پلاستیکی پر شده از خاک و گیاهان تشکیل شده است. این جعبه‌ها به صورت قابل حمل و تغییر چیدمان هستند و بر روی بام قرار می‌گیرند. این روش ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش اجرای روف گاردن است.
  • روف گاردن گسترده: این نوع روف گاردن از کشت گیاهان با ریشه کم عمق بر روی لایه‌ای نازک از خاک تشکیل شده است. ضخامت خاک در این روش حداکثر 20 سانتی‌متر است و از چمن‌ها و پوشش‌های سطحی استفاده می‌شود. این روش نسبتاً مناسب قیمت و سبک است.
  • روف گاردن نیمه متمرکز: این نوع روف گاردن از کشت گیاهان با ریشه متوسط عمق بر روی لایه‌ای متوسط از خاک تشکیل شده است. ضخامت خاک در این روش بین 30 تا 100 سانتی‌متر است و از بوته‌ها، درختچه‌ها و گل‌های دارویی استفاده می‌شود. این روش هزینه و وزن بالاتری دارد.
  • روف گاردن تمرکز شده: این نوع روف گاردن از کشت گیاهان با ریشه عمق بالا بر روی لایه‌ای ضخیم از خاک تشکیل شده است. ضخامت خاک در این روش بیش از 100 سانتی‌متر است و از درختان، بوته‌ها و گل‌های زینتی استفاده می‌شود. این روش هزینه و وزن بسیار بالایی دارد و نیاز به ساختار مقاوم برای بام دارد.

مراحل طراحی و اجرای روف گاردن

برای ساخت و اجرای یک روف گاردن به صورت حرفه‌ای، مراحل زیر را باید طی کرد:

  • بررسی شرایط فنی و قانونی بام: قبل از هر چیز باید مطمئن شد که بام قابلیت تحمل وزن روف گاردن را دارد و همچنین با قوانین شهرسازی و مالکیت مغایرت ندارد.
  • طراحی نقشه روف گاردن: با توجه به سلیقه، نیاز و بودجه مشتری، نقشه روف گاردن شامل محل چیدمان گیاهان، مسیرها، آلاچیق‌ها، نورپردازی و سایر عناصر طراحی شده و تایید می‌شود.
  • اجرای تاسیسات: در این مرحله تاسیسات لازم برای آبیاری، کوددهی، دفع آب‌های رواناب، عایق‌کاری، تهویه و … اجرا می‌شود.
  • کشت گیاهان: با توجه به نوع روف گاردن انتخاب شده، لایه‌های خاک، زهکش، فیلتراسیون و … نصب شده و گیاهان کشت می‌شوند.
  • نصب عناصر دکوراتیو: در این مرحله عناصر دکوراتیو مانند آلاچیق، مبلمان، نورپردازی، تابلو، آبنما و … نصب شده و روف گاردن آماده تحویل می‌شود.

روف گاردن پدیده ای نو در شمال کشور

خیلی از انسان ها علاقه مند به طبیعت و فضای سبز هستند، چرا که شمال دارای جاذبه جنگل و دریا می باشد و همین امر برای خیلی از خانواده ها و فرزندان آنها دارای جاذبه ای خاص است. بسیاری از افراد دوست دارند که در شمال کشور ویلایی داشته باشند تا در زمان هایی از سال به آن جا مسافرت کرده و از طبیعت، گرمای خورشید، ساحل دریا و … لذت ببرند. در این میان بسیاری از مالکان و صاحبین ویلاها به علت تطبیق آب و هوایی و اقلیم ویلاهای شمال، از روف گاردن به عنوان ایجاد جاذبه بیشتر در ویلای خود استفاده می کنند.

ویلاها در شمال به چند دسته تقسیم می شوند:

  • ویلاهای ساحلی
  • ویلاهای جنگلی
  • ویلاهای ساحلی با روف گاردن
  • ویلاهای جنگلی با روف گاردن
طراحی روف گاردن در شمال

طراحی روف گاردن در شمال

روف گاردن در شمال، بیشتر در استان های مازندران و گیلان انجام می شود و بسیاری از ویلاهای جنگلی و ساحلی مستعد ایجاد روف گاردن در بالای آن هستند.

اجرای روف گاردن در شمال

اجرای روف گاردن در شمال

اجرای روف گاردن در شمال دارای مراحل مختلفی است که به شرح زیر است:

  • اجرای تاسیسات روف گاردن ویلای شمال
  • اجرای مقاوم سازی سازه پشت بام روف گاردن شمال
  • اجرای ایزولاسیون و ایزوگام روف گاردن شمال
  • اجرای شبکه بندی آهنی روف گاردن شمال
  • اجرای عایق رطوبتی روف گاردن شمال
  • اجرای لایه محافظ عایق رطوبتی روف گاردن شمال
  • اجرای لایه ضد ریشه روف گاردن شمال
  • اجرای لایه محافظ ضد ریشه روف گاردن شمال
  • اجرا و نصب لایه زهکش روف گاردن شمال
  • اجرای لایه فیلتر خاک(فیلتراسیون) روف گاردن شمال
  • خاک ریزی و کاشت باغچه ها روف گاردن شمال
  • کف سازی و نصب تجهیزات مورد نیاز روف گاردن شمال
  • پیاده سازی روف گاردن در سقف ویلا روف گاردن شمال
نکات مهم اجرای روف گاردن

نکات مهم در طراحی و اجرای روف گاردن در شمال

  • بررسی استحکام ساختمان و ضخامت سقف و سازه استفاده شده در آن
  • مراقبت و نگهداری از گیاهان روف گاردن با توجه به اقلیم آب و هوایی شمال
  • اخذ مجوزهای لازم برای ایجاد و ساخت روف گاردن روی پشت بام
  • بررسی انتقال وسایل مورد نیاز به پشت بام برای اجرای روف گاردن
  • بررسی سیستم آبیاری گیاهان روف گاردن و فشار آب مورد نیاز آنها
  • بررسی اقلیم آب و هوایی، نور خورشید، وزش باد برای طراحی روف گاردن
  • برآورد اولیه هزینه ها برای طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی روف گاردن در مازندران

طراحی روف گاردن در استان مازندران در تمامی شهر های آن صورت می گیرد. با توجه به اینکه اقلیم آب و هوایی تمامی شهرهای شمالی همانند یکدیگر است، لذا محدودیتی در طراحی روف گاردن در این شهر ها وجود ندارد. چه بسا شهر های شمالی به دلیل آب و هوای معتدل و رطوبت زیاد، بسیار برای ایجاد روف گاردن مناسب هستند.

اجرای روف گاردن در مازندران

اجرای روف گاردن در مازنداران

روف گاردن در شهر های ساری، بابل، آمل، قائم‌شهر، بهشهر، چالوس، نکا، بابلسر، تنکابن، نوشهر، فریدونکنار، رامسر، جویبار، محمودآباد، امیرکلا، نور، گلوگاه، کتالم وسادات شهر، زیرآب، عباس‌آباد، خلیل شهر، رستمکلا، خرم‌آباد، شیرود، چمستان، کلاردشت، هچیرود، ارطه، سلمان‌شهر، سورک، شیرگاه، پل سفید، کیاکلا، بهنمیر، هادی‌شهر، رویان، ایزدشهر، گتاب، گلوگاه، سرخرود، مرزن‌آباد، نشتارود، کلارآباد، آستانه نو، امامزاده عبدالله، خوش‌رودپی، اجبارکلا، زرگر، کیاسر، پول، کجور، کوهی‌خیل، فرح آباد، طبقده، دابودشت، آکند، آلاشت، رینه، بلده، پایین هولار، مرزیکلا، فریم، گزنک به دلیل ایجاد ارزش افزوده آن بسیار حائز اهمیت است.

سقف خانه های شمالی و انواع پوشش سقف در شمال

در این قسمت در مورد انواع سقف خانه های ویلایی در شمال صحبت می کنیم که امکان ایجاد روف گاردن روی آنها مقدور نمی باشد.

سقف خانه های شمالی با استفاده از متریال های سبک و شیبدار طراحی می شود. بیشتر جنس آنها از سفال و متریال سبک است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

  • پوشش سقف شینگل
  • پوشش سقف دکرا
  • پوشش سقف ورقی با طرح سفال
  • پوشش سقف ایرانیت
  • پوشش سقف با پلی کربنات
  • پوشش سقف با سفال (طبرستان)
  • پوشش سقف آندولین

سقف شیروانی در شمال

همانطور که قبلتر عرض کردیم، روف گاردن روی سقف های معمولی قابل انجام است و روی سقف سبک ویلا و سقف شیروانی در شمال این کار را نمی توان انجام داد. برای ایجاد روف گاردن در این نوع سقف ها می توان از محدوده تراس یا محوطه ویلا برای ایجاد روف گاردن استفاده کرد.

محوطه سای ویلا در شمال

محوطه سازی ویلا  شامل دکوراسیون داخلی ویلا، چشم انداز یا لنداسکیپ، ایجاد باغچه، معماری داخلی و بیرونی ویلا انجام می شود. ایجاد فضای سبز و کاشت چمن، حوض و حوضچه، آلاچیق، مبلمان، آتشکده، نورپردازی و … از اساسی ترین موارد محوطه سازی ویلا در شمال است.

روف گاردن و محوطه سازی ویلا

ویلای شمال با روف گاردن

امروزه ایجاد روف گاردن در ویلاهای شمال بسیار مرسوم شده است و این مورد باعث ایجاد ارزش افزوده برای ویلا می شود. ویلاهایی که دارای روف گاردن هستند، نقطه مناسبی برای سرمایه گذاری در شمال محسوب می شوند

خرید ویلا در شمال

اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید باید به نکات زیادی توجه کنید، اول اینکه باید منطقه مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، دوم باید به نقشه آن ویلا و مساحت آن توجه کنید، سوم اینکه باید به تجهیزات استفاده شده در آن توجه بسیار زیادی انجام دهید. نرخ محاسبه خرید ویلا در شمال ابتدا بر اساس زمین و سپس از بر اساس متراژ ساخت ویلای آن می باشد و در نهایت تجهیزات آن باید محاسبه شود.

فروش ویلا در شمال

برای فروش ویلا در شمال، نظر مشتریان در مورد ویلای شما بسیار اهمیت دارد. در صورتی که ویلای شما جنگلی یا ساحلی باشد قیمت آن متفاوت است. در ضمن شهر و استان آن در شمال بسیار برای مشتریان حائز اهمیت است.

خرید ویلا با روف گاردن در شمال

در صورتی که قصد خرید ویلا با روف گاردن در شمال را دارید باید به کیفیت ساخت روف گاردن آن توجه کنید. علاوه بر روف گاردن فضای سبز و محوطه سازی ویلا بسیار حائز اهمیت است. در خرید ویلا با روف گاردن باید به تجهیزات مورد استفاده در روف گاردن اعم از میلمان، کفپوش، استخر، آلاچیق و پرگولا، آتشکده، نورپردازی، الکتریکی، فلاورباکس، سیستم آبیاری و … توجه بسیاری زیادی داشته باشید.

فروش ویلا با روف گاردن در شمال

اگر قصد فروش ویلا با روف گاردن در شمال را دارید، باید بدانید که بسیاری از مشتریان نسبت به ویلاهایی که دارای روف گاردن هستند، علاقه بیشتری دارند. روف گاردن باعث ایجاد فضایی سبز در پشت بام و محوطه ویلای شما شده و خریدار برای این موضوع، حاضر به پرداخت پول بالاتری نسبت به نمونه های مشابه است. در صورتی که هنوز روف گاردن شما کیفیت خوبی برای ارائه به مشتریان ندارد، باید با یک متخصص جهت دکوراسیون و کاشت فضای سبز آن صحبت کرده و نقشه آن را بهبود دهید.

ویلای ساحلی روف گاردن

ویلای ساحلی به ویلایی گفته می شود که در لبه دریا یا نزدیکی آن قرار دارد. قسمتی در ساحل دریا برای مارجین یا حاشیه ساحلی در نظر گرفته می شود که از جزر و مد آب به پایه ویلاها جلوگیری می کند. روف گاردن های ساحلی ویلاها دارای همان مشخصات روف گاردن معمولی در شما هستند اما باید به این نکته توجه کنید که در کنار دریا وزش باد به علت نبود پوشش گیاهی در اطراف بسیار زیاد تر بوده و انتخاب نوع گیاهان و تجهیزات با ویلای جنگلی روف گاردن بسیار متفاوت است.

محوطه سازی ویلا در شمال

ویلای روف گاردن با استخر در شمال

اجرای روف گاردن در شهر های شمال مانند نوشهر، رویان، محمودآباد و … امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. استخر در محوطه سازی ویلا، باعث ایجاد محیطی برای آب تنی و پرورش آبزیان فراهم می کند. از طرفی می توان در صورت کمبود آب، به وسیله پمپ از این آب برای نقاطی که آب به آنها نمی رسد استفاده کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت روف گاردن در شمال

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت روف گاردن در شمال مانند سایر روف گاردن های معمولی بوده و فقط نکته حائز اهمیت آن، عدم نیاز به سیستم آبیاری اتوماتیک است، چرا که آب و هوای شمال رطوبت کافی گل ها و گیاهان را فراهم می کند. از طرفی به علت بارندگی و رطوبت زیاد باید از تجهیزات مناسب استفاده کرد تا چوب ها پوسیده و تجهیزات آهنی زنگ نزنند.

اجرای روف گاردن در کردان

روستای کردان در نزدیکی تهران واقع شده است که منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا محسوب می شود که از باغ‌های زیبا و بزرگ تشکیل شده است. این منقطه قبلا مورد استقبال نبوده اما امروزه به منطقه ای برای ساخت ویلا در نزدیکی تهران تبدیل شده است.به علت آب و هوای خوب ییلاقی، امروزه بسیاری از مردم تهران به جای خرید ویلا در شمال، اقدام به سرمایه گذاری در این منطقه می کنند که در این میان ویلاهایی که مجهز به روف گاردن هستند، مورد استقبال بیشتری از حیث خرید و فروش و رهن و اجاره قرار می گیرند.

روستای خوش آب و هوای کردان با باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت بسیار مناسب ایجاد روف گاردن فشرده و متمرکز است که این درختان را در کنار کاشت چمن و فضای سبز بی نظیر می کند.

فضای سبز در پشت بام ویلا شمال

فضای سبز در پشت بام ویلا در شمال

فضای سبز پشت بام بسیار متفاوت از فضای سبز محوطه ویلا یا جاهای دیگر متفاوت است. طراحی فضای سبز پشت بام، نیازمند ایجاد زیرساخت های مورد نیاز روف پشت بام است. چرا که نشت آب به پشت بام ممکن است، سازه ساختمان را دچار مشکل کند و آسیب جدی به آن وارد کند. برای این منظور باید تمامی مراحل ایزولاسیون و فیلتراسیون پشت بام به خوبی انجام شود. همچنین باید حصار کشی و ایمن سازی به درستی صورت گیرد. انتخاب چمن و نوع آن برای پشت بام بسیار مهم است و همچنین باید جایگذاری مناسبی برای آن صورت گیرد. فضای سبز روی پشت بام نیاز به نگهداری و ترمیم دوره ای دارد و باید این کار توسط متخصصین این حوزه انجام شود.

کاشت فضای سبز ویلا در شمال

در صورتی که قصد دارید، فضای سبزی در محوطه و پشت بام ویلای خود در شمال ایجاد کنید، باید این کار را به متخصصین این حوزه بسپارید. اگر این فضای سبز در کنار روف گاردن پشت بام یا تراس شما قرار گیرد، جلوه زیبایی به ویلای شما می دهد.

گیاهان مناسب روف گاردن در شمال

با توجه به اقلیم آب و هوایی مناسب شهر های شمال، گیاهان مناسب روف گاردن در شمال بسیار زیاد هستند، بسیاری از گونه های درختان و گل ها در این مناطق به عمل می آیند و نیاز به آبیاری هم ندارد. در زیر به تفکیک لیست این گیاهان، درختان و درختچه ها را برای اطلاع بیشتر آورده ایم که به شرح زیر است:

درختان مناسب روف گاردن در شمال

  • انجیلی
  • ممرز
  • توسکا
  • نارون
  • آزاد
  • شاه بلوط
  • فندق
  • افرا
  • صنوبر
  • زالزالک
  • راش
  • سرخدار
  • نمدار
  • بلوط
  • داغداغان
  • دارتالاب
  • شب خسب
  • درخت پر
  • لیلکی

گونه های درختی سازگار با اقلیم روف گاردن شمال

  • مرکبات
  • چنار
  • جوالدوز
  • آیلان(عرعر)
  • شاه بلوط
  • شاه بلوط هندی
  • ژینکو
  • بید
  • کاج ها
  • نراد و نوئل
  • اقاقیا
  • اکالیپتوس
  • توس
  • ارغوان
  • زبان گنجشگ
  • توت آمریکایی
  • توت
  • توری
  • ماگنولیای تابستانه
  • سنجد
  • سروها
  • سرو آریزونا(نقره ای)
  • سیکاس
  • سدر
  • کاج مطبق
  • ابریشم مصری
  • درخت لاله
  • گز
  • ختمی
  • جل
  • نرگس درختی سفید
  • زیتون
  • پائولونیا
  • شاه پسند درختی
  • فونیکس و پالم

درختچه ها و گیاهان بوته ای سازگار با روف گاردن شمال

  • زرشک
  • ماهونیا
  • شمشاد
  • شمعدانی(دارای گونه هایی همانند شمعدانی معمولی، پیچ، دهان اژدر و شمعدانی عطری)
  • طاووسی
  • انواع رزها
  • علف نقره ای
  • به ژاپنی
  • شیرخشت
  • پیراکانتا
  • گوجه گل
  • ناز
  • دوتسیا (دوتسیای رعنا و دوتسیای معمولی)
  • هورتانسیا
  • آقطی
  • لاجستروم
  • یاس هلندی
  • یاس خوشه ای
  • یاسمن ( دارای گونه هایی همانند یاسمن زمستانی، یاسمن چمپا، سفید، رازقی)
  • خرزهره
  • اسطوخودوس
  • رزماری
  • پامپاس گرس
  • پیچ ها
  • موچسب
  • پیچ اقاقیایی
  • عشقه
  • پیچ تلگرافی
  • پیچ امین الدوله
  • گل کاغذی
  • گل راعی
  • کلماتیس
  • رز رونده
  • پیچ ساعتی

گلهای فصلی و دایمی روف گاردن شمال

  • ابری
  • آهار
  • اطلسی
  • گل استکانی
  • ایبریس
  • آفتابگردان
  • بنفشه
  • تاج خروس
  • توتون زینتی
  • شمعدانی
  • فراموشم مکن
  • قرنفل
  • کاغذی یکساله
  • بگونیا
  • جعفری
  • شاه اشرفی
  • گل گندم
  • کوکب کوهی
  • لادن
  • لوبلیا
  • میمون مینا چمنی
  • ناز
  • نیلوفر
  • همیشه بهار
  • گل حنا
  • ختمی زینتی پر پر
  • خشخاش
  • داوودی
  • رعنا زیبا
  • زبان در قفا
  • سیلن
  • سلوی
  • شاه پسند
  • گل دکمه ای
  • تاج الملوک
  • اقنیطون
  • زبان پس قفا
  • شقایق نعمانی
  • شب بوی خیری
  • عسلی(مروارید)
  • بنفشه سه رنگ و سفید
  • کلم زینتی
  • فلفل زینتی
  • توتون زینتی
  • سلوی
  • مارگریت
  • کریپسیس
  • گازانیا
  • داوودی
  • بومادران
  • سینرر
  • گلهای پیازی

گیاهان مناسب روف گاردن شمال

  • به ژاپنی ( Chaenomeles japonica)
  • یاس زرد ( Forsythia intermedia)
  • اریکا ( Erica mediterranea)
  • یاسمن زرد ( Jusminum humile)
  • کریا (Kerria japonica)
  • مروارید قرمز(Symphoricarpos orbiculatus)
  • زالزالک (crataegus laevigata)
  • ارغوان معمولی (cercis siliquastrum)
  • ارغوان ژاپنی (cercis chinensis)
  • گوجه گل(prunus spp)
  • یاس خوشه ای (syringe vulgaris)
  • درخت پائولونیا (paulounia tomemtosa)
  • درخت لاله ( liriodendron tulipifera)
  • جوالدوز( catalpa speciosa)
  • بداغ جنگلی ( viburnum opulus)
  • ماگنولیای زمستانه(magnolia soulangiana)
  • شاه بلوط ( castanea sativa)
  • پیروکانتا ( pyracanta coccina)
  • ویگلیا ( wiegela florida)
  • گز (tamarix)
  • شاه بلوط هندی (aesculus hyppocastanum)
  • ابریشم مصری (caesalpinia gilliesi)
  • ابریشم ایرانی (albizai julibrissin)
  • طاووسی (cytsus scoparius)
  • راعی (hypericum calcinum)
  • یاسمن سفید (jasminnum officinalis)
  • درخت چینی( koelroteria paniculata)
  • نرگس درختی( philadelphus coronaries)
  • یاس چمپا ( jasminum graniflora)
  • نرگس درختی پر پر( philadelphus virginal)
  • توری ( lagestroemia indica)
  • ماگنولیای سفید(magnolia grandiflora)
  • آبلیا (abelia grandiflora)
  • دم موشی (buddleia davidi)
  • ختمی درختی ( hibiscus syriacus)
  • گل یخ (chimonathus fragranus)
  • یاسمن زمستانی (jasminum nudiflorum)
  • بداغ پهن برگ (viburnum tinus)
  • ماهونیا (mahonia lomaerifolia)
  • درخت پروانه (laburnum anagyroides)
  • نمدار( tilia begonifolia)
  • زیتون تلخ ( melia azedarach)
  • دوتسیا ( dutzia gracilis)
  • خرزهره (nerium oleander)
  • سنجد (elaeagnus angostifolia)
  • کلماتیس ( clematis spp)

گیاهان مناسب روف گاردن شمال با میوه های رنگی

  • مرکبات (citrus)
  • توت فرنگی درختی (arbutus)
  • زالزالک (crataegus)
  • دیو البالو( sorbus)
  • زغال اخته (cornus)
  • ایلکس ( ilex)
  • شیرخشت( cotoneaster)
  • پیروکانتا ( pyrocantha)
  • سنجد ( elaeagnus)
  • زیتون تلخ (melia)

گیاهان که مناسب کاشت روف گاردن شمال(پوست تن رنگین)

  • توس  Betula alba
  • زغال لخته Cornus
  • لوتا Cladrastis lutea
  • انجیلی Parrotia persica
  • اکالیپتوس Eucalyptus cinerea
  • سپیدار Populous alba
  • افرا     Acer davidi
  • افرا   Acer pensyllvanicum
  • زبان گنجشگ   Fraxinus excelsior
  • بید     Salix carmanica
  • بید   Salix alba
  • بید سرخ   Salix purpurea
  • توری   Lagestroemia indica
طراحی و اجرای روف گاردن در نوشهر مازنداران
طراحی و اجرای روف گاردن در نوشهر مازنداران

طراحی و اجرای روف گاردن در سطوح شیبدار شمال کشور

طراحی روف گاردن در سطوح شیبدار نیاز به توجه به چند عامل دارد. این عوامل عبارتند از:

  • زاویه شیب بام: زاویه شیب بام تعیین کننده نوع پوشش و نحوه کشت گیاهان در روف گاردن است. به طور کلی، هر چه زاویه شیب بام بالاتر باشد، نیاز به استفاده از پوشش‌های مقاوم‌تر و سبک‌تر دارید. همچنین باید از گیاهان کم‌آب و کم‌نگهداری استفاده کنید که با شرایط شیبدار سازگار باشند.
  • جهت قرارگیری بام: جهت قرارگیری بام تأثیر بسزایی بر رطوبت، دما و تابش خورشید در روف گاردن دارد. به طور مثال، اگر بام شما به جنوب یا جنوب غرب قرار داشته باشد، باید از گل‌های خورشیدپسند و مقاوم به خشکی استفاده کنید. اما اگر بام شما به شمال یا شمال شرق قرار داشته باشد، می‌توانید از گل‌های سایه‌پسند و نسبتاً حساس‌تر استفاده کنید.
  • حفاظت از آب و خاک: حفاظت از آب و خاک در روف گاردن در سطوح شیبدار بسیار مهم است. برای این منظور، باید از لایه‌های مختلف پوشش دادن بام استفاده کنید. این لایه‌ها عبارتند از:
    • لایه عایق حرارتی و رطوبتی: این لایه جلوگیری از نفوذ آب و حرارت به داخل ساختمان را بر عهده دارد.
    • لایه حفاظتی: این لایه جلوگیری از آسیب رسیدن به لایه عایق را بر عهده دارد.
    • لایه فضای هوایی: این لایه فضای خالی بین لایه حفاظتی و لایه رشد گل‌ها را فراهم می‌کند. این فضا باعث تسهیل جریان هوا و کاهش فشار بر روی ساختمان می‌شود.
    • لایه رشد گل‌ها: این لایه شامل خاک، کمپوست، پیت ماس، شن و سنگ‌های ریز است که محیط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می‌کند.
  • انتخاب گیاهان مناسب: انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن در سطوح شیبدار بستگی به عوامل مختلفی دارد. این عوامل عبارتند از:
    • تحمل به شرایط آب و هوایی: گیاهان باید تحمل خوبی به تغییرات دما، باد، خشکی و تابش خورشید داشته باشند.
    • تحمل به شرایط شیبدار: گیاهان باید تحمل خوبی به فشار، جابجایی و سقوط داشته باشند.
    • نوع ریشه: گیاهان باید ریشه‌های کوتاه و پراکنده داشته باشند که باعث ثبات خاک و جذب آب و مواد مغذی شوند.
    • نوع برگ: گیاهان باید برگ‌های کوچک و سفت داشته باشند که باعث کاهش تبخیر آب و افزایش مقاومت در برابر خورشید شوند.

برخی از گزینه‌های مناسب برای روف گاردن در سطوح شیبدار عبارتند از:

  • گل‌های پرپشت و پوشاننده مانند صدتومانی، آفتابگردان، زینتی، پروانچه و …
  • گل‌های زینتی و رنگین مانند لاله، نرگس، زنبق، شقایق و …
  • گل‌های معطر مانند رز، یاس، نسترن، لادن و …
  • گل‌های دارویی مانند نعناع، آویشن، بابونه، زیره سبز و …
  • گل‌های خوراکی مانند کاکتوس، صبر، آلوئه ورا، هلو و …

طراحی و اجرای روف گاردن در نوشهر

روف گاردن یا باغ بام یکی از راه‌های زیبا و مفید برای بهره‌برداری از فضای بام ساختمان‌ها است. اما برای طراحی و اجرای یک روف گاردن موفق، لازم است که عوامل مختلفی را در نظر گرفت. یکی از مهم‌ترین عوامل، شرایط آب و هوایی منطقه‌ای است که قصد دارید روف گاردن خود را در آن احداث کنید. در این مقاله، به بررسی شرایط آب و هوایی نوشهر برای طراحی و اجرای روف گاردن می‌پردازیم.

نوشهر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که در جنوب دریای خزر واقع شده است. این شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب با تابستان‌های خنک و زمستان‌های ملایم است. بارش باران در نوشهر بالاتر از میانگین کشور است و در فصول پاییز و زمستان به اوج خود می‌رسد. در نوشهر، بادهای شمالی و شمال شرقی حاکم هستند که در فصول سرد، سبب خنک شدن هوا و در فصول گرم، سبب خنک شدن سطح آب می‌شوند.

برای طراحی و اجرای روف گاردن در نوشهر، لازم است که با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، اقدامات لازم را انجام داد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن: باید گیاهانی را انتخاب کنید که تحمل خوبی نسبت به رطوبت، باد، نور خورشید و تغییرات دما داشته باشند. بعضی از گیاهان مناسب برای روف گاردن در نوشهر عبارتند از: پالم، خرما، صنوبر، سرو، کاسنی، لاله، نسترن، صدتومانی، پانسه و …
  • تأمین زیرساخت‌های لازم برای روف گاردن: باید سیستم‌های لوله‌کشی، آبیاری، تخلیه آب، عایق‌کاری، نورپردازی و … را به صورت حرفه‌ای و با رعایت استانداردهای فنی طراحی و نصب کنید. همچنین باید ساختار بام را تقویت کنید تا بتواند وزن گلخانه‌ها، گلدان‌ها، خاک و … را تحمل کند.
  • تعیین طرح و فضاسازی مناسب برای روف گاردن: باید با توجه به مساحت، شکل و جهت بام، طرحی را انتخاب کنید که هم با شرایط آب و هوایی نوشهر سازگار باشد و هم با سلیقه و نیازهای شما مطابقت داشته باشد. می‌توانید از الگوهای مختلف فضاسازی مانند: ژاپنی، ایرانی، مدیترانه‌ای، مینیمال و … استفاده کنید. همچنین باید به جزئیات مانند: رنگ‌بندی، ترکیب گیاهان، انتخاب مبلمان، تزئینات و … توجه کنید.

روف گاردن یک فضای زنده و پویا است که نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. برای حفظ زیبایی و سلامت روف گاردن خود در نوشهر، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • آبیاری منظم و متناسب با نوع گیاهان
  • کوددهی و بته‌کاری به موقع
  • هرس و ترمیم گیاهان
  • برطرف کردن آفات و بیماری‌های گیاهان
  • تمیز کردن فضای روف گاردن از برگ‌ها، زباله‌ها و …
  • بازدید دوره‌ای از سیستم‌های زیرساختی و رفع ایرادات احتمالی

اگر قصد دارید روف گاردن خود را در نوشهر طراحی و اجرا کنید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره، طراحی و اجرای روف گاردن بهره‌مند شوید.