روف گاردن به عنوان فضای سبز پشت بام، نقش به سزایی در آرامش و آسایش ساکنین ساختمان دارد که اگر تجهیزات و تاسیسات مناسبی در آن استفاده شود، باعث رضایت ساکنین ساختمان می شود. امروزه رشد آپارتمان ها باعث شده که روف گاردن برای مهندسین، معماران و پیمانکاران ساختمانی بسیار حائز اهمیت باشد.

آبنما یکی از عناصر اصلی طراحی روف گاردن است. جلوه بصری و صدای زیبای شر شر آب باعث آرامش شده و حس خوبی را در کنار فضای سبز به انسان ها می دهد. آبنما ها انواع مختلفی دارند که در این مبحث به آنها اشاره می کنیم. وجود آبنما در روف گاردن، معماری و دکوراسیون منحصر به فردی را رقم می زند. آبنماها انواع متخلفی دارند که بر حسب محل نصب، شکل، نوع و اندازه متفاوت هستند. تمدن های قدیم در کنار آب ها شکل گرفتند و این نشان دهنده تمایل انسان به وجود آب در زندگی دارد. آبنما ها از لحاظ طول و عرض متفاوت بوده و بسته به نوع روف گاردن و فضای در نظر گرفته شده، می توان طول یا عرض یا ارتفاع آن را متفاوت کرد. خروجی آبنما می تواند به استخر روف گاردن باشد که البته در صورت پر شده استخر، ممکن است دیگر توانایی پر کردن آن را نداشته باشد که در این حالت از پمپ های کف کش و گردش آب در لوله ها برای آبنما استفاده می شود.

انواع آبنما روف گاردن

آبنماها در ابعداد و مدل های مختلف وجود دارند که با توجه به محیط و بودجه مورد استفاده، انتخاب می شوند. برای استفاده از آبنما باید سقف ساختمان مجهز به عایق ایزوگام و عایق ضد آب روف گاردن باشد تا از نشت آب به سقف جلوگیری شود.

انواع آبنماهای روف گاردن

آبنمای دیواری

این آبنماها در کنار دیوار سبز شکل می گیرند که در پایین محفظه ای برای نگهداری و چرخش آب وجود دارد و آب از بالا به پایین می ریزد. لازم به ذکر است که برای جلوه بصری بیشتر باید از نورپزدازی استفاده کنیم تا فضایی دلنشین برای ساکنین فراهم آید. نوع دیگری از آبنمای دیواری، آبنمای دیواری پرده ای است که سوراخ های کوچکتری دارد و از دور مانند پرده ای از آب بوده و آب به صورت یکسان از آن ها به سمت پایین خارج می شود.

آبنمای ثابت

نوع دیگری از آبنما، ّآبنمای ثابت است که از فواره برای پاشش آب به سمت بالا استفاده می شود. این آبنماها در پارک ها و فضاهای عمومی هم وجود دارد که ممکن است حتی از یک لوله آب برای پرتاب استفاده شود و هر چه نوع فواره متغیر باشد، ارتفاع بیشتری را برای آبنما فراهم می کند که به فشار آب و موتور تقویت کننده آن نیز مربوط می شود.

آبنمای موزیکال

این نوع آبنماها، عواطف و احساسات درونی انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند که حرکت آب از فواره ها به نوع موزیکی که پخش می شود بستگی دارد و هر چقدر تن صدای موزیک کم و زیاد شود، تمامی فواره ها به یک میزان حرکت می کنند و شما ساعت ها می توانید به آن خیره شده و از موزیک و صدای آب و جلوه زیبای بصری حرکت آب لذت ببرید.

آبنمای پرده ای

این نوع آبنماها به صورت موزیکال و پرده ای مورد استفاده قرار می گیرند و با استفاده از یک لوله با حفره های زیاد که به صورت افقی در بالای دیوار نصب شده  منجر به پاشش آب می شوند. پمپ آبی که در آن تعبیه شده باعث فشار زیاد آب شده و این آب هنگام ورود به آبنما با با سرعت زیاد و کاملا یکسان از حفره‌های لوله خارج می‌شود و پرده‌ای از جنس آب شکل میگیرد.

آبنمای آب و آتش

آب و آتش به عنوان دو عنصر متضاد با یکدیگر همیشه مورد بحث بوده اند که در این نوع آبنماها، با قرار دادن آب و آتش در کنار یکدیگر، جلوه بصری زیادی را ایجاد می کنند. آب این آبنماها به بیرون پرتاب شده و در تضاد با آتش قرار می گیرند. این نوع آبنماها به صورت موزیکال نیز ساخته می شوند که پرتاب آب به نوع موزیکی و تن صدا بستگی دارد.

 روف گاردن چیست؟  

مزایا و معایب روف گاردن

بام سبز چیست؟

تراس سبز یا تراس گاردن چیست؟

طراحی منظر چیست؟